کد مطلب: ۵۸۶۱۲۱

سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا به کلید ورود به اتاق مذاکرات برجامی نیاز دارد

آمریکا به کلید ورود به اتاق مذاکرات برجامی نیاز دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در مورد ورود آمریکا به مذاکرات برجامی، گفت: ایران و گروه ۱+۴ همگی اعضای برجام هستند و این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد پس نیازمند کلید ورود است. این کلید همان توانایی پاسخگویی این کشور به درخواست کشورهای ۱+۴ و ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌زاده در گفت وگو با شبکه فرانس ٢۴ در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به زودی از سر گرفته می‌شود، گفت: به محض اینکه روند بررسی و بازبینی رایزنی‌های قبلی پایان یابد، مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از آغاز به کار دولت جدید ما دو روند بررسی گفت‌وگوهای قبلی را در داخل کشور شروع کردیم. نخستین پروسه بازبینی به جمع بندی رسیده و پایان یافته است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که به طور قطع به مذاکرات با ١+۴ در وین بازگردیم و آن را نیز اعلام کرده ایم. بنابراین، پاسخ به نخستین پروسه بازبینی مثبت بوده است.

خطیب زاده تصریح کرد: اما دومین فرایند بازبینی هنوز به اتمام نرسیده است. دولت جدید در حال بررسی تمامی جزئیات گفت‌وگوهای صورت گرفته در جریان شش دوره مذاکرات در دولت گذشته است و به طور قطع سوالاتی دارد که می خواهد آن را بررسی کند. اینکه کمبودها چه بوده و مجموعه ویژگی ها و نتایج آن گفت وگوها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اما به زودی روند این بازبینی به پایان خواهد رسید و ما قادر خواهیم بود یک تاریخ دقیق برای از سرگیری این مذاکرات تعیین کنیم.

تاریخ تقریبی مذاکرات؟

خطیب‌زاده در پاسخ به اینکه «آیا می تواند یک تاریخ تقریبی اعلام کند؟» گفت: رئیس جمهور و وزیر امورخارجه گفته‌اند که به محض تکمیل روند بازبینی مذاکرات قبلی تاریخ اعلام خواهد شد. هم اکنون تلاش‌‌های زیادی در تهران برای بررسی جزئیات مربوط به گفت وگوهای قبلی در جریان است، چراکه این جزئیات بسیار فراوانند. من تصور می کنم که این زمان کوتاهتر از زمانی باشد که دولت آقای بایدن برای بازگشت به مذاکرات صرف کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اینکه »از نظر او چه جزئیاتی باید مورد بررسی قرار گیرد؟» بیان کرد: سوالاتی برای دولت جدید وجود دارد که چرا مذاکرات قبلی به نتیجه دلخواه و سندی که مورد رضایت تمام طرف ها باشد، منجر نشده است. همچنین ما به دنبال تدوین دقیق موضوعاتی هستیم که باید در دور بعدی گفت‌وگوها به شکلی مناسب به آنها پرداخته شود. مهم‌ترین موضوع برداشته شدن تمام تحریم‌هایی است که پس از خروج یک‌جانبه رئیس جمهور ترامپ از برجام علیه ایران اعمال شده است.

۸۰۰ تحریم غیرقانونی علیه ایران در دوران ترامپ

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید دولت ترامپ ۸۰۰ تحریم یک‌جانبه و غیرقانونی جدید علیه ایران اعمال کرده است که باید همگی آنها برداشته شود. این در واقع موضع ما از ابتدا بوده است لذا باید راهی برای اخذ تضمین لازم برای رفع تمامی تحریم‌ها به‌طور موثر پیدا کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که «آیا شرط شما برای حضور بر سر میز مذاکره برداشته شدن تمام تحریم‌های مورد اشاره است؟» گفت: صحبت از پیش شرط در این زمینه نیست. در واقع ایران و گروه ۱+۴ همگی اعضای برجام هستند و این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد پس نیازمند کلید ورود می‌باشد. این کلید همان توانایی پاسخگویی این کشور به درخواست کشورهای ۱+۴ و ایران است.

لزوم برداشتن همه تحریم‌های ترامپ

وی ادامه داد: موضوعات مهمی در این زمینه وجود دارد، یکی از آنها برداشتن تمام تحریم‌هایی است که اعمال شده یا دوباره برقرار شده و یا تحت عناوین دیگری از سوی دولت رئیس جمهور ترامپ علیه ایران اعمال شده است و همچنین تضمین این موضوع که مجددا شخص دیگری در آمریکا این توافق را نقض نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که مذاکرات می‌بایست بر سر میز مذاکرات دنبال شود اما نکته اصلی این است که باید به توافق امضا و مهر و موم شده احترام گذاشت. لذا باید اطمینان حاصل کنیم که تضمین کافی برای اجرای کامل و متعهدانه مفاد توافق هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها وجود دارد.

اتفاق خاصی در مورد برجام نیافتاده است

خطیب زاده در پاسخ به اینکه «آیا با روی کار آمدن جو بایدن امیدواری جدیدی در این زمینه دارید؟» تصریح کرد: آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی وعده بازگشت به توافق‌های بین‌المللی را که دولت ترامپ به صورت یک‌جانبه از آنها خارج شده بود، داد. توافق آب‌وهوایی پاریس و برجام ازجمله این موارد بودند بنابراین امیدواری فراوانی در واشنگتن برای بازگشت سریع به این توافقات وجود داشت. اما عملا در مورد برجام این اتفاق نیفتاد. اگر بخواهم شفاف و صریح بگویم دولت جدید در آمریکا در عمل سیاست‌ها و رهیافت‌های خود را درقبال ایران تغییر نداده است.

وی ادامه داد: تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ کماکان علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار است و ما شاهد تغییر عمده و معناداری در سیاست‌های دولت بایدن درقبال ایران نبوده‌ایم.

اسرائیل ۱۰۰ها کلاک هسته‌ای دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای کشورمان خاطر نشان کرد: هر فردی می‌داند که اسرائیل در جایگاهی نیست که درباره ایران صحبت کند.

وی در ادامه افزود: این رژیم روی صدها کلاهک هسته‌ای نشسته است، عضو ان‌پی‌تی نیست و از پیوستن به این معاهده و یا هر رژیم نظارتی بین‌المللی دیگری اجتناب می‌کند. رژیم اسرائیل که از صدها کلاهک هسته‌ای برخوردار است، پیوستن به پادمان‌ها را رد می‌کند و مخالف خاورمینه عاری از سلاح هسته‌ای است حق ندارد درباره جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند که عضو ان‌پی‌تی است، به تمام حقوق و تعهدات خود به‌طور کامل پایبند بوده و ۱۵ گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد تخصصی دارای صلاحیت در حوزه هسته‌ای حاکی از پایبندی کامل و صادقانه جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای بوده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که «بنابراین شما می‌گوئید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستید؟» تاکید کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ماست . رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم برخوردار از کلاهک هسته‌ای از هیچ جایگاهی برای اظهار نظر درخصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برخوردار نیست. همزمان، همان گونه که اشاره کردیم عضویت ایران در ان‌پی‌تی به این معناست که نه تنها سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین نظامی و دفاعی‌مان ندارد، در عین حال به این مفهوم است که ایران در تلاش برای دفاع از نظام عدم اشاعه در سراسر جهان می‌باشد.

گفت‌وگوها میان مقامات ایران و عربستان

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره انجام گفت‌وگوهایی میان مقامات ایران و عربستان و امکان بازسازی روابط میان دو کشور اظهار داشت: چندین دور گفت‌وگو بین مقامات دو کشور با کمک دوستان عراقی برگزار شده که در جریان آنها موضوعات مختلف مورد علاقه، ازجمله دوجانبه و منطقه‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفته است. اکنون با امید فراوان در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم گفت‌وگوهای شفاف و صریحی را با دوستان عربستانی خود داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از نظر من اگر شاهد تغییر رویکردها باشیم، نتایج و خروجی خوب و مناسبی از این گفت‌وگوها را شاهد خواهیم بود.

شرایط فاجعه‌آمیز یمن

خطیب‌زاده همچنین درباره ادعاهای حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن با تاکید بر اینکه «اکنون یمن در شراط فاجعه‌باری قرار دارد» گفت: یک تراژدی واقعی در یمن روی داده است که دلیل آن نیز جنگ عربستان علیه یمن ، بمباران‌ها علیه این کشور و محاصره کامل یمن است. میلیون‌ها یمنی محتاج نیازهای اولیه هستند و تمام طرف‌ها باید به حل بحران یمن کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران از روز نخست به صراحت اعلام کرد که بحران این کشور راه‌حل نظامی ندارد و همه طرف ها می‌بایست توان خود را جمع کنند تا به شکل‌گیری یک راه‌حل سیاسی برای رفع بحران در یمن کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «رویکرد ایرن برای حل بحران یمن چیست؟» تصریح کرد: جمهوری اسلامی رویکرد بسیار سازنده‌ای در زمینه کمک به ابتکار سازمان ملل برای گفت‌وگو با دوستان یمنی ما داشته است و به‌علاوه زمینه گفت‌وگوهای یمنی -یمنی را تسهیل کرده است. بحران یمن یکی از موضوعاتی است که در جریان رایزنی‌ها با همتایان عربستانی در بغداد نیز درباره آن صحبت کردیم و کماکان به این تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

روابط ایران با حکومت طالبان در افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با حکومت طالبان در افغانستان بیان کرد: اکنون صحبت از شناسایی طالبان (از سوی دیگر کشورها) قدری زود است. ایرن با همه طرف‌های مختلف در افغانستان ارتباط داشته و در تماس است. مهم‌ترین موضوع این است که آینده افغانستان باید مبتنی بر یک حکومت فراگیر و برگرفته از خواست مردم باشد.

خطیب‌زاده در ادامه گفت: حکومت فراگیری که منعکس کننده تنوع موجود در میان مردم افغانستان است. تضمین کننده صلح و ثبات در آینده این کشور خواهد بود و این نگاه می‌بایست برای همه، به‌ویژه رهبران افغانستان روشن شود.

وی همچنین تاکید کرد: افغانستان نباید تبدیل به مامنی برای افراط‌گرایی و تروریسم شود. افغانستان باید یکی از طرف‌ها در تمام ترتیبات منطقه‌ای و یک دوست خوب برای همه‌گان در منطقه و فراتر از آن باشد. اینها مواردی هستند که باید همه به کمک یکدیگر در راستای تضمین آینده افغانستان در دستور کار قرار دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به اینکه «آیا ایران با توجه به مرز مشترک خود با افغانستان نگرانی در زمینه افراط‌گرایی دارد؟» گفت: ما نگرانی‌هایی داریم. تاریخ نشان می‌دهد که در فقدان یک حکومت قوی یا حکومت فراگیر و یا عدم مشارکت تمام طرف‌ها در حکومت در افغانستان، نگرانی‌هایی جدی نسبت به بازگشت افراط‌گرایی به این کشور وجود دارد.

منبع: ایسنا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.