کد مطلب: ۷۵۱۲۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وزیر کشور قطعی اینترنت را نپذیرفت؟/ آخرین اخبار از فیلترینگ

با گذشت چهار ماه از قطعی اینترنت در ایران، آخرین اظهارات وزیر کشور از ادامه فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام در کشور تا پذیرش تعهدات از سوی شرکت متا خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت چهار ماه از فیلترینگ و قطعی اینترنت در ایران، هنوز خبری از برداشتن محدودیت از اینستاگرام و واتس‌اپ نیست.

با ادامه محدودیت و قطعی اینترنت در کشور بسیاری از مشاغل آسیب دیده و مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم به بار آورده است. آخرین اظهارات وزیر کشور اما نشانی از قطعی اینترنت ندارد و گویا دولت فیلترینگ اینترنت را تکذیب کرده یا بار آن را از دوش خود برداشته است.

احمد وحیدی، وزیر کشور گفته است: اینستاگرام و واتس‌اپ هنوز برای فعالیت مطابق معیارهای کشور تعهد نداده‌اند. پس از تعهد دادن اینستاگرام و واتس‌اپ، شرایط رفع فیلتر آنها بررسی خواهد شد.

اظهارات وحیدی در حالی‌ست که صبح امروز وزیر ارتباطات نیز موافقت خود را با رفع فیلتر گوگل‌پلی اعلام کرد: موافق رفع فیلتر گوگل‌پلی هستم، اما تصمیم با کارگروه فیلترینگ است.

چهار ماه از قطعی اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ می‌گذرد و هنوز تکلیف وضعیت ادامه فیلترینگ این دو پلتفرم مشخص نیست. به گزارش دیجیاتو احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره آخرین وضعیت فیلترینگ گفت: پیش از این هم اعلام شد دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ باید تعهداتی به وزارت ارتباطات بدهند. براساس گزارش‌هایی که وزارت ارتباطات داده است هنوز آنها برای اینکه مطابق معیارهای ما فعالیت کنند هنوز تعهد نداده‌اند. به جز این ما دیگر فیلتر خاصی نداریم.

وحیدی در حالی از فیلتر نبودن سایر پلتفرم‌ها سخن می‌گوید که پس از قطعی اینترنت در اواخر شهریورماه، هنوز پلتفرم‌هایی مثل گوگل پلی در ایران فیلتر هستند و افرادی مانند وزیر ارتباطات نیز خود را مخالف فیلترینگ این پلتفرم نشان می‌دهند.

وزیر کشور پیش از این درباره رفع فیلتر این دو پلتفرم گفته بود باید دید افرادی که قصد فعالیت در این فضا را دارند آیا حاضرند از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تمکین کنندیا همچنان قصد دارند به حمایت خود از اعتراضات ادامه دهند. اگر بخواهند با استفاده از ناامنی و هدایت اعتراضات به رویه خود ادامه دهند، مطمئناً مسئولان ذی‌ربط تصمیم‌گیری خواهند کرد‌ و طبیعتاً رویه قبلی خود را خواهیم داشت.

گفتنی است مرکز ملی فضای مجازی پس از قطعی گسترده اینترنت در نیمه دوم سال 1401 برای رعایت مقررات ایران با متا مکاتبه کرده بود. معاون حقوقی این مرکز نیز اخیراً اعلام کرد پلتفرم‌های خارجی به‌خاطر تحریم با ایران تفاهم‌نامه نمی‌نویسند. از همین رو به نظر می‌رسد شرطی محال از سوی برخی مقام‌ها نظیر وزیر کشور برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ گذاشته شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.