کد مطلب: ۷۴۹۶۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رفع فیلترینگ در مجلس قوت گرفت؟

رفع فیلترینگ در مجلس قوت گرفت؟

تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار رفع فیلترینگ هستند و این اقدام را برای افراد جامعه و به ویژه کسب‌وکارهایی که بر بستر اینترنت امرار معاش می‌کنند، نتیجه‌بخش نمی‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعدادی از نمایندگان مجلس به تازگی خواستار رفع فیلترینگ شده‌اند، چراکه به عقیده آن‌ها ادامه این روند می‌تواند زندگی روزمره مردم و کسب‌وکارها تحت شعاع قرار داده و خسارت‌های جبران ناپذیری را برای آن‌ها به بار بیاورد.

حدود 4 ماه از اعمال محدودیت در اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی محبوب می‌گذرد، اما برخلاف چیزی که سیاست‌گذاران انتظار داشتند که با فیلترینگ مردم شبکه‌های داخلی را جایگزین پلتفرم‌های خارجی کنند؛ چنین اتفاقی رخ نداد و ضربه‌های فیلترینگ بر بدنه زندگی مردم و فعالیت کسب‌وکارها همچنان ادامه دارد.

حالا به نظر می‌رسد که با ادامه این روند، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار رفع فیلترینگ هستند و این اقدام را نتیجه‌بخش نمی‌دانند. به‌طوری که هفته گذشته رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال هم در نامه‌ای به رئیس جمهوری فیلترینگ بلند مدت را به ضرر کسب‌وکارها و کاربران دانست و آن را با مغایر با اصل 79 قانون اساسی خواند.

محدودیت اینترنت تنها تا 30 روز مجاز است

در این نامه به این نکته‌ اشاره شده که براساس اصل هفتادونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، محدودیت‌ بر اینترنت می‌تواند حداکثر 30 روز ادامه یابد و ادامه‌ این محدودیت‌ها بدون طی سازوکارهای مردم‌سالارانه‌ تعبیه شده در قانون اساسی از جمله صلاحیت انحصاری مجلس شورای اسلامی در تصویب اعمال محدودیت‌های ضروری، آن هم به صورت موقت (اصل ۷۹ قانون اساسی) و همچنین بدون اقناع صحیح و جلب همراهی و همدلی مردم و بدون کسب تکلیف از مجلس شورای اسلامی عمل و اقدامی غیرقانونی است.

با این حال، آنطور که وضعیت اینترنت کشور نشان می‌دهد، تاکنون مسئولان قصدی برای رفع فیلترینگ دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و کاهش محدودیت‌های اینترنت ندارند.

فیلترینگ کنونی همان باتون فضای مجازی است

به تازگی نیز، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: بنده معتقدم که راهگشاترین مسیر پیش روی ما تبیین مسائل است و بهترین بستر برای انجام این کار فضای مجازی است.

رشیدی کوچی با اشاره به وضعیت اینترنت در سطح کشور، بیان کرد: در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد که تا آرام شدن فضای جامعه دو پلتفرم مسدود شود؛ از نظر من اکنون زمان آن رسیده است که رفع مسدودیت شود چرا که فضای جامعه آرام است.

به عقیده او فیلترینگ به شیوه کنونی، همان باتون در فضای مجازی است. اگر شبکه‌های اجتماعی خارجی فیلتر باشند و کاربران به استفاده از پلتفرم‌های داخلی روی نیاورند، در پلتفرم‌های داخلی برای چه کسی می‌خواهیم تبیین انجام دهیم؟

فیلترینگ به شیوه کنونی جز نارضایتی نتیجه‌ای ندارد

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با بیان اینکه باید به این مسئله نگاه دقیق مبتنی بر اقتضاهای امروز جامعه وجود داشته باشد، گذشته و عقبه فیلترینگ به این شیوه نشان داده که موفق نبوده است و جز نارضایتی چیزی به دنبال ندارد.

رشیدی کوچی در پایان همچنین، به این نکته اشاره کرد که توییتر و یوتیوب نیز باید رفع فیلتر شود، وقتی این پلتفرم‌ها رفع فیلتر شود جمعیتی که در اینستاگرام تجمیع شده است سرشکن می‌شود. از نظر بنده ما باید به این سمت برویم و این اراده باید در بین خیلی از مسئولان شکل بگیرد.

با وجود اینکه نمایندگانی که مخالف ادامه فیلتر‌ینگ هستند، استدلال‌های منطقی و قابل قبولی از جمله آسیبی که به کسب‌وکارها وارد می‌کند؛ برای رفع فیلترینگ بیان می‌کنند، اما در سوی دیگر برخی از نمایندگان با ادامه فیلترینگ و حتی تشدید آن موافق هستند. چراکه به عقیده آن‌ها فیلترینگ زیان‌های فرهنگی برای جامعه به بار می‌آورد.

به تازگی نیز احمد نادری، عضو هیئت‌ رئیسه مجلس با بیان اینکه بخش‌هایی از طرح موسوم به صیانت در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، گفت این بخش‌ها قاعدتاً وارد مرحله اجرا می‌شوند. نادری البته فیلتر‌ینگ اخیر را جدای از طرح صیانت دانست و ابراز امیدواری کرد نهادهای مربوطه در سیاستشان درباره فیلترینگ تجدید‌نظر کنند.

با توجه به اظهار نظرهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره فیلترینگ، به نظر می‌رسد که اغلب مسئولان متوجه زیان‌ها و آسیب‌هایی که محدودیت اینترنت به بدنه اقتصاد و ارتباطات مردم وارد می‌شود، شده‌اند. اما با این حال هنوز اقدام موثری از سوی هیچکدام از نهادها و سازمان‌های مربوطه در خصوص رفع فیلترینگ صورت نگرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر رفع فیلتر کنند خیلی خوب هست و اگر نکنند متخصصان برنامه نویسی و هوش مصنوعی مهاجرت خواهند کرد به امارات و …. خود من وارد فیلد هوش مصنوعی شدم و بعد از فیلترینگ به مشکل خوردم و تصمیم به مهاجرت گرفتم. از طرفی یوتیوب یک منبع اموزشی عالی هست که ما سالها از آن محروم بودیم و با فیلتر شکن از آن استفاده کردیم و الان به خاطر فیلترینگ دیگه به اون هم دسترسی نداریم. پس با این اوضاع منتظر سیل عظیم مهاجرت برنامه نویس ها خواهید بود.

  • ناشناس

    مجلس مثلا نماینده مردم هستن رفتن اونجا حقوق خوب بگیرن چوب لا چرخ مردم کنن اکثریت مردم از این فیلترینگ نا راضی هستن کسب و کارها خراب شده ادامه این روند یه نارضایتی بزرگی به همراه داره منتظر باشین

  • لبخند

    با عرض سلام و خسته نباشید به ملت جمهوری اسلامیمیدونم همه ما بچه ها خسته شدیم ولی اینم بدونید دنیا روی دست های پر مهر تک تک مادران اداره میشه خواهشا هوای همدیگر را داشته باشیمبا تشکر

  • ناشناس

    من که داشت یادم میرفت مجلسی هم داریم

  • ناشناس

    باسلام‌فیلتر‌ مشکل‌ حل نمیکنه ‌ کار‌ باید‌ اساسی باشه سالها پیش‌ داشتن ویدیو وفیلم‌ جرم بود بعدها ماهواره‌ وحالا‌هم‌ که اینترنت فیلتر شده‌ پس‌ چشمه‌ باید‌ از‌ بیخ و‌ بن‌ چشمه‌ باشه
    لطفا‌ به مردم بیشترازاین‌ فشار نیارین مردم زمان زیادی ولی‌ گوشی و‌ فیلتر شکن‌ تلف‌ میکنند
    ارزش‌ قایل‌ باشین‌ لطفا

  • مسعود

    تمام برنامه های که داخل ایران دفتر نمایندگی ندارندسالانه. چند صد میلیارد ازایران درآمد به جیب میزند وهرپستی هم که خوششان نیاید حذف میکند نبایداجازه فعالیت داخل ایران داشته باشند ازاین همه درآمدی که دارند یک ریال به کشورمالیات هم پرداخت نمیکند خیلی عالی میشود که این برنامه ها اول نماینده داخل ایران داشته باشند بعد اجازه فعالیت داشته باشند

  • بازنشسته

    بهترین راه جلب افکار عمومی وایجاد اعتماد متقابل بهترین راه دولت وملت هست یکطرفه قطع اینترنت وفشار روحی به کسانی که با فیلترینگ دچار فشار عصبی میشن کار درستی نیست من هفتاد سالمه نیاز تماس روزانه با بستگانم در داخل وخارج دارم کاری هم با سیاست ندارم .خوب با فیلترینگ مشگل پیدا کرده وایجاد نارضایتی میشه .تکلیف چیه .همانطوریکه با عدم تصویب fatf ضرر وزیان زیادی رو متحمل شدیم

  • ناشناس

    من که قطع و یقین دارم مجلسی نداریم و اگر هم داریم مجلس مردم نیست بلکه بر علیه و بر ضد آرامش و رفاه مردم هستش تو هیچ دوره ای اینچنین مجلس و نمایندگانی بر عیله مردم نداشتیم
    خوب بچرید دوره دوره شماهاست
    خدا قوت

  • محمد

    آقا دولت بدرست در بدتربن شرایط بوجود آمده اینترنت راقطع کرد وما از آن حمایت میکنیم ولی پولی که برای اینترنت دادیم وهمچنین در شهر ما هیچگونه اغتشاش وحتی تجمعی وجود نداشت دوماه اول اغتشاشات واز یکماه بعدی حدود ۲۰روز اینترنت قطع بودآقا پول پرداختی ما چی میشه.لازم بذکر است هنوز هم اینترنت درپایین ترین سطحوکیفیت ممکن قرار دارد،

  • نورانی

    خدایاشکرت که هنوز افرادی هستند که شجاعانه ولی تحت فشار شدید ، رفع فیلترینگ را پیشنهاد کرده اندوپیگیری جدی آن هستند.
    دست مریزاد