کد مطلب: ۴۴۶۵۹۲

انبارهای قطعات خودرو جارو شد

انبارهای قطعات خودرو جارو شد

یک منبع آگاه با بیان اینکه انبارهای قطعه تقریبا جارو شده، می‌گوید: درست است که خودروسازان فعالیت خود را از دو، سه هفته پیش آغاز کرده‌اند، اما این به معنای تولید در تیراژ بالا و به‌صورت کامل نیست. در حال حاضر بیشتر تولیدات خودروسازان همراه با کسری قطعه است که طبعا امکان تجاری‌سازی و عرضه به بازار ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروسازان بزرگ کشور در حالی فعالیت خود را در فروردین‌ماه و با وجود خطرات مربوط به شیوع ویروس کرونا آغاز کردند که گفته می‌شود بخش قابل‌توجهی از تولیدات آن با کسری قطعه مواجه است. آن طور که یک منبع آگاه می‌گوید، خودروسازان و قطعه‌سازان با کمبود قطعات و مواد اولیه مواجه هستند و از همین رو تولید روند مناسبی ندارد.
وی با بیان اینکه انبارهای قطعه تقریبا جارو شده، می‌گوید: درست است که خودروسازان فعالیت خود را از دو، سه هفته پیش آغاز کرده‌اند، اما این به معنای تولید در تیراژ بالا و به‌صورت کامل نیست. این منبع آگاه تاکید می‌کند: در حال حاضر بیشتر تولیدات خودروسازان همراه با کسری قطعه است که طبعا امکان تجاری‌سازی و عرضه به بازار ندارند.

به گفته وی، خودروسازان محصولات ناقص خود را به پارکینگ می‌فرستند تا وقتی قطعات کسری تامین شد، آنها را تکمیل و به بازار عرضه کنند.

اظهارات این منبع آگاه در شرایطی است که با اعلام آمار تولید خودروسازان در فروردین، مشخص شد ایران خودرو و پارس خودرو با افزایش تولید نسبت به ماه مشابه سال ۹۷ مواجه شدند و تنها سایپا کاهش تولید داشت.

حال به نظر می‌رسد همان افزایش تولید رخ داده نیز به‌صورت کامل نبوده و حتی به نظر می‌رسد سایپا هم با وجود کاهش تیراژ، از شر محصولات ناقص در امان نبوده است. در دی ماه سال گذشته وزارت صنعت،معدن و تجارت و خودروسازان اعلام کردند دیگر محصول ناقص در صنعت خودرو کشور به تولید نمی‌رسد، با این حال گویا از اواخر پارسال باز هم این پدیده ظهور کرده و همچنان نیز ادامه دارد.

ریشه این مشکل اما در کمبود و نبود برخی قطعات است. از اواخر اسفند و به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و بسیاری از کشورها، روند تامین قطعات و مواد اولیه به‌ویژه از ناحیه پروازها مختل شد. این اختلال هنوز هم ادامه داشته و بنابراین از یک سو قطعه‌سازان با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و از سوی دیگر، خودروسازان نیز به بخشی از قطعات موردنیاز خود دسترسی ندارند. به نظر می‌رسد وزارت صمت بار دیگر سیاست خود مبنی بر رشد تیراژ به هر قیمت را در دستور کار قرار داده و ظهور دوباره پدیده خودروهای ناقص نیز نتیجه همین سیاست است.

وزارت صمت سال گذشته نیز این سیاست را در دستور کار قرار داد و نتیجه آن، دپوی حدودا ۲۰۰ هزار دستگاه محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان بود. این وزارتخانه در مقطعی البته تغییر سیاست داد و خودروسازان را ملزم کرد که روی تکمیل ناقصی‌ها تمرکز کرده و دیگر محصول دارای کسری قطعه تولید نکنند.

حالا اما با توجه به کمبود قطعات و مواد اولیه، تولید محصولات ناقص و دپوی آنها از سر گرفته شده است، آن هم در شرایطی که خودروسازان با کلی تعهدات معوق مواجه هستند. خودروسازان و قطعه‌سازان امیدوارند با کمرنگ شدن بحران کرونا در جهان، روند تامین قطعات و مواد اولیه نیز به روال عادی بازگردد تا ماجرای محصولات ناقص خاتمه یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.