کد مطلب: ۸۱۶۸۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نمره ضعیف ایران در آزمون پرلز/ چه بر سر آموزش عمومی می‌آید؟

نمره ضعیف ایران در آزمون پرلز/ چه بر سر آموزش عمومی می‌آید؟

نتایج آزمون پرلز منتشر شد. این آزمون مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی است. بررسی نتایج این آزمون نشان می‌دهد که ایران در بخش‌های مختلف آن، نمره ضعیفی گرفته است. نمراتی که نشان از حال ناخوش آموزش عمومی در ایران می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته‌ جاری رضامراد صحرایی، نامزد پیشنهادی از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت و سکان وزارت آموزش‌وپرورش به دست او سپرده شد. نهادی مهم که متولی آموزش عمومی حدود 16 میلیون دانش‌آموز در کشور است.

از همان زمان که زمزمه‌ها برای معرفی صحرایی برای وزارت آموزش‌وپرورش مطرح شد، این سوال مطرح شد که برنامه او برای این وزارتخانه چیست؟ چگونه می‌خواهد انبوه مشکلاتی که در این وزاتخانه به صورت پنهان و آشکار جمع شده است را حل کند؟

پاسخ برخی از کارشناسان و تحلیلگران این بود که اساسا دیگر آموزش عمومی در ایران به مرحله‌ای رسیده است که انتخاب صحرایی فرق چندانی به حالش ندارد.

عباس عبدی، تحلیلگر هم در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر کرده، نوشته است: «وزرا به لحاظ ویژگی‌های فردی می‌توانند گام‌هایی بردارند، ولی در ساختار موجود، این مسأله اهمیت تعیین‌کننده‌ای ندارد. به ویژه در مورد وزیر قبلی، معلوم نشد که چرا آمد و چرا رفت؟ معلوم نشد که معرفی‌کنندگان این وزیر نیز آیا بر اساس همان معیارهای قبلی وزیر فعلی را معرفی کرده‌اند؟ اگر بلی که وضع بدتر می‌شود و اگر نه؛ تغییر سیاست داده‌اند که باید توضیح کافی دهند.»

عبدی در بخشی از این یادداشت به گزارش مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرروش پرداخت. در این گزارش به نتایج آزمون تیمز که در سال 2019 انجام شد، نیز پرداخته شد.

در این آزمون بین‌المللی که پیشرفت تحصیلی در علوم و ریاضیات را می‌سنجد، میانگین نمرات ریاضی و علوم 433 و 441 بود که رتبه ایران از 58 کشور را در 50 و 48 قرار داده بود. 32 درصد دانش‌آموزان نمره زیر 400 گرفته بودند که بسیار ضعیف محسوب می‌شود.

نمره ایران در آزمون پرلز 2021

بد نیست نگاهی هم به نتایج آزمون پرلز 2021 و جایگاه ایران در این آزمون داشته باشیم. در روزهای اخیر رضا امیدی، جامعه‌شناس نتایج این آزمون را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

در این آزمون 57 کشور و هشت ایالت شرکت داشتند. به طور کلی 400 هزار دانش‌آموز، 20 هزار معلم، 380 هزار والدین و 13 هزار مدرسه شرکت کردند.
این آزمون مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی است. سوالات این آزمون هم در سه سطح آسان، متوسط و دشوار طراحی شد. گفتنی است که آزمون این دوره، همزمان با شیوع کرونا در جهان بود.

218 مدرسه با 5926 دانش‌آموز از ایران به عنوان نمونه در آزمون پرلز شرکت داشتند. نتایج این آزمون نشان می‌دهد که 67 درصد والدین گفته‌اند در ایام کرونا، فرزندان‌شان در خانه بودند و کیفیت یادگیری آنها به میزان زیاد (22 درصد9 یا تا حدی (45 درصد) تحت تاثیر قرار گرفته است. این تاثیرپذیری برای دانش‌آموزان ایرانی 74 درصد اظهار شد؛ 34 درصد به میزان زیاد و 40 درصد تا حدی.

از میان 57 کشوری که در این آزمون شرکت کردند، دانش‌آموزان ایرانی با نمره 413 در رتبه 53 قرار گرفتند. تنها اردن، مراکش و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند. از سوی دیگر کشورهای منطقه مانند عمان، عربستان و قطر که در دوره قبل آزمون پرلز وضعیت نزدیک به ایران یا حتی پایین‌تر داشتند، در این دوره پیشرفت قابل توجهی داشتند.

59 درصد دانش‌آموزان ایرانی نمره 400 به بالا گرفتند. نمره 400 حداقل معیاری که کشورها باید تلاش کنند 100 درصد دانش‌آموزان خود را بالای این آستانه نگه دارند. نمره زیر 400 یعنی ضعف جدی و ناتوانی در خواندن و درک مطلب. شکاف ایران از این آستانه بیش از دوره قبل بیشتر شده است. در دوره قبل 35 درصد دانش‌آموزان نمره کمتر از 400 گرفته بودند، اما در این دوره این نسبت به 41 درصد رسید.

وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانوار دانش‌آموزان ایرانی

بخش دیگری از آزمون پرلز به وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانوار دانش‌آموزان به لحاظ تحصیلات والدین، تعداد کتاب در خانه و وضعیت شغلی والدی مربوط است. بر این اساس خانوارها در سه سطح پایین، متوسط و بالا دسته‌بندی می‌شوند.

از نمونه دانش‌آموزان ایرانی، هفت درصد در دسته بالا و 55 درصد در دسته پایین قرار گرفتند. در نمونه دانش‌آموزان ایرانی، آنهایی که در دسته بالا قرار دارند 112 نمره با دسته پایین اختلاف دارند. در حالی‌که این شکاف در کل آزمون بین دانش‌آموزان دسته بالا و پایین حدود 86 نمره است.

از دیگر شاخص‌هایی که بر میزان یادگیری دانش‌آموزان اثر می‌گذارد، می‌توان به وضعیت مدرسه اشاره کرد. مدارس در این زمینه در سه سطح برخوردار، متوسط و محروم دسته‌بندی می‌شوند.

از نمونه ایران حدود 50 درصد در دسته محروم قرار گرفتند. ضمن اینکه اختلاف نمره دانش‌آموزان مدارس برخوردار و محروم حدود 76 نمره است. میانگین اختلاف نمره در کل آزمون بین مدارس برخوردار و محروم 42 درصد است.

حال آموزش عمومی ایران بدتر می‌شود؟

مروری بر نتایج دو آزمون تیمز و پرلز می‌تواند گوشه‌ای از وضعیت نابسامان آموزش عمومی در ایران را نشان دهد.

عباس عبدی در این مورد نوشته است که تقریبا بخش مهمی از ناهنجاری‌ها ریشه در ضعف نظام آموزشی دارد. با این وضعیت آموزشی، احتمالا پس از این بدتر هم خواهد شد و تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده بیشتر شود. از کیفیت آموزشی کاسته و بر نابرابری آموزشی افزوده شود.

پیش از این نیز محمدرضا نیک‌‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش به تجارت‌نیوز گفت: «مشکل آموزش‌وپرورش فقط وزیر نیست. بهترین فرد را هم برای وزارت معرفی کنند، تا زمانی‌که نهادهای مختلف برای اجرای برنامه‌های وزیر که برآمده از اهداف عالی آموزش‌وپرورش است، حمایت نکنند تغییری هم ایجاد نمی‌شود.»

او همچنین گفت: «به نظر می‌رسد افراد ضعیفی را معرفی می‌کنند که برای دولت دردسری درست نکنند. با این دید که مشکلات آموزش‌وپرورش زیاد است، فردی را برای تصدی وزارت در نظر می‌گیرند که فقط این چند سال را بگذرانند و بعد تحویل دولت بعدی دهند. برنامه‌ای برای حل مشکلات ندارند، فقط دنبال این هستند که مشکل جدید درست نشود.»

نیک‌نژاد گفت آموزش عمومی کشور به‌روز نشده و از سوی دیگر دوران کرونا و آموزش مجازی هم به کیفیت آموزش آسیب رساند. دانش‌آموزان از فضای آموزش دور شده‌اند. ضمن اینکه در عصر فعلی که هوش مصنوعی هم آمده، آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان انگیزه‌ای برای شرکت در کلاس‌ها و یادگیری ایجاد نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سیاستمدار و مسول خراب=سیاست خراب=اقتصاد خراب =مملکت خراب=فقر،تورم،فساد،سهمیه بندی ورود افراد بیسواد به رشته های حساس کشور به بهانه فرزند شهید یا جانباز بودن =ورود افراد بیسواد یا کم سواد به سطوح مدیریتی =سیاستمدار و مسول خراب

  • ایلیا

    سلام.من مهر ۱۴۰۱ با سی سال سابقه بازنشسته شدم.امسال هم به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش خدمت کردم. ۱۹ سال از عمر آموزشی بنده در مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد سپری شده است. امسال در یکی از مدارس غیر انتفاعی (سطح متوسط) که تدریس داشتم قرار شد آزمون تیمز برگزار شود و در فروردین امسال من و دانش آموزانم آزمون تیمز دادیم. جالب است بدانید اگر همان سوالات رو به بچه‌های تیزهوشان هم می دادند آنها نمی توانستند به اکثر سوالات جواب دهند. راستی چرا؟ سوالاتی که در آزمون تیمز مطرح شده بود مفهومی و جالب بود ولی اکثر آن مطالب در سال بعد و در کتاب علوم بچه‌ها مطرح شده است.به بیان دیگر فرض کنید شما از دانش آموز هشتم، امتحان علوم نهم رو اخذ کنید. چه انتظاری از دانش آموز یا معلم او دارید؟ بنده کاستی های نظام آموزشی فعلی رو کتمان نمی کنم ولی به نظر بنده آزمون تیمز به هیچ وجه بیانگر کاستی های آموزشی ما نیست.اگر بخواهیم در آزمون تیمز و آزمون های مشابه نتیجه قابل قبولی بگیریم باید محتواهای آموزشی ما بین المللی شود یعنی ببینیم مثلا در دنیا دانش آموزان پایه هشتم چه مطالبی یاد می گیرند.ما هم همان مطالب را یاد دهیم.( توجه: بنده به عنوان کارشناس آموزشی با سابقه ۳۱ سال تدریس فقط یک جنبه از نقص های آزمون تیمز رو بیان کردم.) یاعلی

  • ناشناس

    سیاست استخدام معلم از طریق نهضت که متاسفانه ۹۰ درصد پرونده سازی بودن ، بزرگترین ضربه به آموزش کشور بود، طرحی که بدون هیچ جنبه علمی و حتی منطقی بود،
    من خودم معلم هستم و با بسیاری از این دوستان الان همکارم واقعا فقط باید تاسف خورد ،، معلم باید از فیلترهای بسیاری رد بشه تا بتونه وارد آموزش و پرورش شود،

  • ناشناس

    حالا داری برا کی تیتر میزنی داریم از گرسنگی فلج میشیم پول نون نداریم میخوای آموزش درست شه

    • دکتر نوبخت

      اینم کامنت ما. 😡 این بابا از اونهایی است که وقتی پارک دوبل میکنه، بی راهنما زدن میپیچه، کولرش لیتر لیتر اب‌ریزی داره، با موتور یه طرفه رو برعکس میاد‌، آشغال از پنجزه ماشین بیرون میریزه و … بهش اعتراض میکنی فحش میده و میگه اگر مردی برو قیمت گوشت رو درست کن. بعدم اعتیاد بچه‌اش رو میندازه گردن گرونی تخم مرغ

  • دکتر نوبخت

    عوضش اینقدر قشنگ شعار میدیم که نگو. پز میدیم نگم واستون.نمایشـــــــــــــــــگاه کتــــــــــــــــــاب داریم چهل ستون چهل پنجره. هیچ هم محتاج امتیاز این غربیان بی‌تربیت همه‌جا لخت هم نداریم. ادبیات هم از کنکور حذف میکنیم بچه‌ها طفلی ها دبه نشن از سنگینی ،درس

  • دلسوز

    بزرگترین خیانت را کسانی کردند که نمره را حذف و به جای آن کلمه‌ی توصیفی به کار بردند.هیچ وقت کسی که بیست میگیرد یا کسی که هفده میگیرد برابر نیست.این مافیای خائن و وطن فروش با این ظلم به کشور و مردم پول زیاد به جیب زدند و برای ماست‌مالی بیکفایتی اشان ،نمره را حذف و توصیف را جایگزین کردند و در حال فروش کتاب های به اصطلاح کمک آموزشی به مردم بدبخت هستند .خ خ ویا خ ویا م ویا نب یعنی چه؟ عملا دانش آموز میگوید : اگر چهار پنج سئوال را هم ننویسم ویا غلط بنویسم ،باز خ خ هستم پس چرا درس بخوانم. اگر دلسوزی هست و دلش برای این مملکت میسوزد ،این ارزشیابی توصیفی را حذف کنید و نمره را مثل قبل جایگزین کنید.بیست نمره یعنی هشتاد تا بیست و پنج صدم.و توصیفی یعنی چهار تا درجه ی توصیف.کدام دقیق تر است؟ تا دانش آموزان ایران را نابود نکرده آید بجنبید.