کد مطلب: ۵۵۱۵۲۲

توضیح موسسه خراسان درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی / وزارت ارشاد شفاف‌سازی کند

توضیح موسسه خراسان درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی / وزارت ارشاد شفاف‌سازی کند

« همشهری و اطلاعات هم ارز ۴۲۰۰تومانی گرفتند، لازم است ارشاد لیست کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی و میزان تخصیص به مطبوعات را شفاف سازی کند تا حداقل خودش را از اتهام رانت دهی مبرا کند». این جملات بخشی از واکنش موسسه فرهنگی هنری خراسان به گزارش تجارت‌نیوز است.

چندی پیش تجارت‌نیوز در گزارشی تحت عنوان « دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تردمیل!/ شیر خشک و دارو معطل ارز هستند » از تخصیص ارز ترجیحی به تعدادی از نهادهای فرهنگی گزارش داد که یک از آن‌ها موسسه فرهنگی هنری خراسان بود.

این موسسه در واکنش به گزارش تجارت‌نیوز جوابیه‌ای را منتشر کرده که به شرح زیر است:

« در پی انتشار مطلبی مبنی بر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی درباره واردات کاغذ توسط موسسه فرهنگی هنری خراسان در آن رسانه خواهشمند طبق قانون مطبوعات این جوابیه در آن رسانه منتشر شود ضمن آن که از معاونت مطبوعاتی که در تامین کاغذ مطبوعات عملکرد قابل قبولی داشته است، انتظار داشتیم که در روشنگری در اینباره اقدام می کردند.

لذا برای روشن شدن افکار عمومی توضیحاتی ارایه می شود که در ادامه می خوانید:

۱_ زمانی که بحران کاغذ مجموعه روزنامه ها را درگیر کرد، وزارت ارشاد از موسسه فرهنگی هنری خراسان و دیگر مجموعه هایی که به دلیل سابقه واردات کاغذ برای مصرف خود، اعتبار کافی برای گرفتن پورفورم و واردات کاغذ داشتند، خواست که نسبت به واردات کاغذ با سهمیه ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کنند مشروط به این که متعهد شود، کاغذ وارد شده را با قیمتی که سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین می کند به روزنامه هایی که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تعیین می کند، تحویل دهد.

۲_ موسسه فرهنگی هنری خراسان برای کمک به وزارت ارشاد از اعتبار خود استفاده کرد، با گرفتن وام‌های بانکی با سختی زیاد تامین اعتبار کرد و توانست بخشی از کاغذ مورد نیاز مطبوعات را وارد کند. البته معاونت مطبوعاتی وزارت بجای اینکه این کاغذها را به روزنامه ها دهد تا سرمایه درگیر شده موسسه خراسان برگشت کند، با بیش از یک سال تاخیر در این زمینه اقدام کرد که باعث ضرر و زیان به موسسه خراسان شد اما آنچه مهم است این است که موسسه خراسان طبق جدولی که ارشاد به طور رسمی اعلام کرده است، کاغذهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را عینا به نشریات و روزنامه مربوط که ۱۶۴ نشریه می شود و خراسان هم فقط یکی از آن ها است را با وزن اعلام شده و قیمت تعیین شده (که از قیمت تمام شده بدلیل تاخیری که ذکر شد کمتر بود) تحویل داد. اسناد ، فهرست و مقدار کاغذهای تحویل شده به روزنامه های مختلف موجود است. بنابر این ارز درنظر گرفته شده به نام خراسان مربوط به مطبوعات کشور بوده است و خراسان فقط سختی گذراندن موانع متعدد برای واردات کاغذ را در اوج تحریم ها بعهده داشته است.

اما نکته سوال برانگیزی که وجود دارد این است که برای واردات کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نیاز مطبوعات کشور فقط خراسان اقدام نکرده است و نه تنها چند شرکت بازرگانی بلکه حداقل دو موسسه مطبوعاتی همشهری و اطلاعات نیز در این زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند. با این توضیح چند مطالبه جدی مطرح را می‌کنیم:

۱_ باید هدف دست‌های پشت پرده‌ای که اسم موسسه فرهنگی و هنری خراسان را به عنوان گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح می‌کنند ولی از بردن نام همشهری و اطلاعات خودداری می‌کنند مشخص شود و این که چرا به این مسأله اشاره نکردند که این ارز متعلق به کل مطبوعات بوده نه فقط خراسان؟

۲_ چرا معاونت مطبوعاتی که همکاری خوبی در پیگیری موضوع تامین کاغذ با ارز دولتی برای مطبوعات داشته دربرابر این اتهام سکوت کرده است و توضیحات لازم را برای روشنگری به افکار عمومی نمی‌دهد تا حداقل خودش را از اتهام رانتدهی مبرا کند؟

۳_ ما مدعی هستیم باید بصورت کامل و دقیق مشخص شود که دیگر موسسه‌ها مانند اطلاعات و همشهری چقدر ارز دریافت کرده‌اند و مطالبه می‌کنیم که لیست کاغذهای تحویلی توسط این موسسه‌ها به مطبوعات توسط معاونت مطبوعاتی ارشاد شفاف‌سازی و منتشر شود تا مشخص شود آیا همه این موسسات به وظیفه خود در تحویل کاغذ به دیگر مطبوعات عمل کرده‌اند یا خیر؟

۴_ از همه این‌ها مهمتر باید میزان استفاده مطبوعات مخصوصا مطبوعات نزدیک به دولت از ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر شود تا با توجه به حجم تیراژ روزنامه‌ها مشخص شود آیا عدالت واقعی رعایت شده است یا خیر؟

اگر انتشار یک‌جانبه لیست کاغذهایی که خراسان تحویل داده به دلیل جامع نبودن اطلاعات برای دیگر مطبوعات حاشیه ساز نمی‌شد، آنها را منتشر می‌کردیم لذا باید انتشار این لیست برای مقایسه درست متناسب با تیراژ بطور کامل صورت گیرد.

شفاف سازی معاونت مطبوعاتی امری ضروری برای این مساله است که در عین حالی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تاکنون انجام نشده است».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.