کد مطلب: ۶۳۵۷۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت فوق بحرانی فرونشست در ۴ استان کشور

وضعیت فوق بحرانی فرونشست در ۴ استان کشور

محمد آقامیری، نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها گفت: «در استان­‌های خراسان رضوی، اصفهان، تهران و کرمان به حالت فوق بحرانی در فرونشست زمین رسیده‌ایم.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از شهرها در ایران در محدوده دشت‌ها گسترش پیدا کرده‌اند. در مناطق دشتی اگر از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده شود به دنبال آن فرونشست زمین رخ می‌دهد.

۴ استان در وضعیت فوق بحرانی

محمد آقامیری، نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها گفت که چهار استان ایران به حالت فوق بحرانی در فرونشست زمین رسید.

دی ماه سال جاری ۱۲ خانه مسکونی به دلیل فرونشست زمین در نسیم شهر خالی شد. اما دامنه خطر این پدیده سایر استان‌ها را هم تهدید می‌کند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها گفت: «تشدید پدیده خشکسالی و مدیریت نادرست آب، سبب مخاطرات زیست محیطی زیادی می‌شود که در این میان می‌توان به فرونشست زمین اشاره کرد.»

آنطور که او گفت حالا مخاطره فرونشست زمین همه دشت‌ها و مناطق ایران را تحت تاثیر قرار داده است. ( باشگاه خبرنگاران )

پیش از این هم غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور اعلام کرد که از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در خطر این پدیده قرار دارند. (ایسنا)

بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی

به طور متوسط میزان بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی و میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است. با وجود مناطق خشک و میزان بارندگی کم، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی ادامه دارد. برداشت بی‌رویه آب هم به معنای خطر فرونشست زمین است.

پیش‌تر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این مورد گفت: « ایران رتبه چهار فرونشست زمین در دنیا را دارد. اگر همین حالا اقدامات لازم صورت نگیرد، ایران سرزمینی غیرقابل زیست می‌شود.»

راه‌های کنترل فرونشست زمین

فرونشست زمین پدیده‌ای است که می‌توان آن را کنترل کرد. بیت اللهی با اشاره به اینکه برای کنترل این مخاطره باید چند سازمان فعالیت و همکاری کنند، چند راه و اقدامات تخصصی در حیطه هر سازمان را توضیح داد که بخشی از آن در ادامه آمده است.

  • در حیطه مسئولیت وزارت نیرو؛ چاه‌های غیرمجاز، کنترل هوشمند و تغذیه مصنوعی آبخوان باید صورت بگیرد.
  • در حیطه وزارت جهاد کشاورزی؛ مدیریت کشت و زرع، شیوه‌های نوین آبیاری و جلوگیری از تبخیر را باید انجام دهند.
  • در حیطه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ کنترل صدور مجوز صنایع آب بر، جابه‌جایی صنایع آب بر در مناطق با خطر این پدیده باید صورت گیرد.
  • در حیطه وزارت راه و شهرسازی؛ از بارگذاری جمعیتی درون زون‌های فرونشست جلوگیری شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حرف حق

    با نشست زمین حتی با بارش فراوان نیز جای خالی در زیر زمین برای پر شدن از آب وجود نخواهد داشت

  • ناشناس

    صادرات و حتی تولید یکسری محصولات کشاورزی باید کاملا ممنوع بشه. ایران باید صادر کننده مواد معدنی ، محصولات نفتی ، انرژی و صنایع باشه درسته خیلی مشاغل از بین میره ولی جاشو بقیه مشاغل میگیره . قدرت تخریب یک زلزله خیلی خفیف 4 ریشتری 10 برابر میشه زمین ها بی ارزش میشه و شهر کم کم تخلیه میشه برای تولید فلفل دلمه ای برای صادرات یا برنج در شهر های کم آب و..

  • شهروند

    وسط شهر شیراز چند ده هکتار زمین کشاورزی وجود داره که از آب چاه آبیاری می شوند. یکی نیست اعلام کنه که آیا وسط یک شهر باید کشاورزی کرد؟ اطراف زمینهای کشاورزی خیابانها فرو نشست دارند. اما کی به کیه؟

  • ناشناس

    بنده فقط در محله خودمان ( محله دخانیات و عباسی خیابان قزوین قبل از نواب) ظرف کمتر از دوماه شاهد دو فرونشست زمین بودم فاجعه جدی است