کد مطلب: ۱۶۸۸۸۵

آخرین وضعیت واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

آخرین وضعیت واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت: نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه سرمایه‌برداری است نه سرمایه‌گذاری و به همین دلیل است که تا چوب تحقیق و تفحص را برمی‌دارید، عده‌ای فرار می‌کنند.

عبدالرضا مصری در واکنش به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در حمایت از واگذاری ابهام‌آلود پالایشگاه کرمانشاه گفت: ضمن احترام به برخی از اظهار نظرهای اخیر از همه کسانی که می‌خواهند از چرایی شکل‌گیری تحقیق و تفحص درباره نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اطلاع داشته باشند می‌خواهم که با کارشناسان آگاه و نمایندگان مردم در مجلس مشورت کنند.

فرمول غلط زنگنه پالایشگاه کرمانشاه را به غلط زیان‌ده نشان داد

به گزارش تجارت‌نیوز، عضو کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: پالایشگاه کرمانشاه بیش از ۵ سال پیش به قیمت ۱۸۰۰ میلیارد تومان واگذار شد و بدون اینکه خریداران درخواست استرداد داشته باشند پس از بازپس‌گیری، همان مقدار سهام از همان پالایشگاه به یک‌دهم قیمت به خریدار محترم دیگری با سابقه مشخص از نظر تخصص و عملکرد واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه هنگام بازپس‌گیری از خریداران اولیه (بانک‌ها) سالانه ۹۰ میلیارد سودده بوده است. پس از بازپس‌گیری از بانک‌ها، وزیر محترم نفت با طراحی یک فرمول محاسبه‌ای جدید اعلام می‌کند پالایشگاه کرمانشاه زیان‌ده شده است! پس از اعلام زیان‌ده بودن، پالایشگاه کرمانشاه را به قیمت عجیب ۱۸۰ میلیارد تومان (یک‌دهم قیمت واگذاری قبلی) به فرد جدید می‌سپارند و دقیقا پس از انجام این واگذاری وزارت نفت فرمول قبلی آقای زنگنه که پالایشگاه کرمانشاه را زیان‌ده نشان می‌داد بر می‌دارد و اعلام می‌کند که فرمول غلط بوده است. این از نظر ما یعنی فساد که نیاز به بررسی دارد.

برداشتن چوب تحقیق و تفحص و فرار یک عده خودش سوال‌برانگیز است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: صمن اینکه سوال اینجاست مگر می‌شود پالایشگاهی را که زمین‌های آن اوقافی است معامله کرد؟ تمام این فرضیات ما که البته مبتنی بر اسناد و مدارک است به مجلس ارایه شده و مجلس نیز تحقیق و تفحص را تصویب کرده است. ما امیدواریم که این فرضیات مستند، پس از تحقیق و تفحص رد شود و درست نباشد اما حقیقتا سوال‌برانگیز نیست که تا چوب را برمی‌دارید عده‌ای فرار می‌کنند؟

وی ادامه داد: برخی از برادرانی که به دلیل عدم اطلاع از سیکل واگذاری پالایشگاه کرمانشاه آن را قانونی می‌دانند، آیا حاضرند رسما متعهد شوند که این مجموعه در آینده به سرنوشت نساجی غرب کرمانشاه و کارخانه کشمیر و پشم‌ریسی و… که بعد از واگذاری دیگر اثری از آنها نیست دچار نمی‌شود؟

سرمایه‌گذاری می‌خواهیم، نه سرمایه‌برداری

مصری گفت: من عضو کمیسیون اصل ۴۴ و از حامیان محکم خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری هستم. اما اینکه مجموعه‌ای را که خودمان الان داریم و وجود دارد را به قیمت غیر واقعی و با ابهام به افرادی بدهیم، اسمش سرمایه‌برداری است، نه سرمایه‌گذاری. چرا این سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد مجموعه‌های جدید مثل پالایشگاه آناهیتا که ۸۵ درصد فاینانس آن تامین شده و تنها ۱۵ درصد با IRR معادل ۲۶ درصد (دوبرابر بهره بانکی) سرمایه نیاز دارد هدایت نمی‌شود؟

وی خاطر نشان کرد: آقای زنگنه نه تنها پالایشگاهی مثل آبادان را که ۲۶۰۰ میلیارد زیان‌ده است را وگذار نمی کند بلکه با تامین فاینانس ۲.۵ میلیارد دلاری آن را تقویت می کند. مبلغی که یک‌دهم آن پالایشگاه کرمانشاه را متحول می‌کند… اما می‌بینیم که با یک سیاست دوگانه سرنوشت پالایشگاه کرمانشاه چنین می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در پایان اظهار داشت: پیشتر هم اعلام کردم، حاضرم با هر یک از مسئولانی که نسبت به واگذاری پالایشگاه آناهیتا ابهام دارد مناظره و گفتگو کنم و اثبات کنم که نگرانی ما بی‌دلیل نیست.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.