کد مطلب: ۵۵۱۶۷۵

بررسی وعده انتخاباتی سعید جلیلی

شعبده‌بازی به سبک جلیلی / چگونه بدون مذاکره با جهان ارتباط بگیریم؟

شعبده‌بازی به سبک جلیلی / چگونه بدون مذاکره با جهان ارتباط بگیریم؟

سعید جلیلی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته در جهان ۲۰۰ کشور وجود دارد و این در حالی است که ایران، خود را معطل ۴ یا ۵ کشور نگه داشته تا با آنها مراوده اقتصادی داشته باشد. اما آیا این شکل از نگاه به تجارت خارجی معقول است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، چند روز پیش با انتقاد از گره خوردن وضعیت اقتصادی ایران به مذاکرات هسته‌ای در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گفته بود نباید تعامل با دنیا را به ارتباط با ۴ یا ۵ کشور محدود کرد.

او گفته بود در جهان ۲۰۰ کشور وجود دارد و ایران می‌تواند با این کشورها ارتباط اقتصادی برقرار کند و به این ترتیب، تحریم‌های اقتصادی را بی‌اثر کند.

چرا در جهان عملا ۲۰۰ کشور وجود ندارد؟

اما آیا این پیشنهاد سعید جلیلی، در عمل هم اجرایی است؟ به عبارت ساده، آیا ایران می‌تواند به جای کشورهای قدرتمند اقتصادی در بلوک غرب (آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی) با کشورهای دیگری رابطه اقتصادی برقرار کند و به این ترتیب تحریم‌ها را بی‌اثر کند؟

داده‌های آماری بانک جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ میلادی، آمریکا به تنهایی حدود ۱۸٫۶ درصد از اقتصاد جهانی؛ چین معادل ۱۶ درصد از اقتصاد جهانی و هند معادل ۶٫۶ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دادند. (سهم هر کشور از اقتصاد جهان، بر اساس سهم آن کشور از تولید ناخالص داخلی جهانی و بر حسب «شاخص برابری قدرت خرید» محاسبه شده است.)

ژاپن (۴ درصد از اقتصاد جهانی)، آلمان (۳٫۴ درصد از اقتصاد جهانی)، روسیه (۳ درصد از اقتصاد جهانی)، اندونزی (۲٫۶ درصد از اقتصاد جهانی)، برزیل (۲٫۴ درصد از اقتصاد جهانی)، بریتانیا و فرانسه، (هر کدام حدود ۲٫۳ درصد از اقتصاد جهانی)، عربستان سعودی (۱٫۲ درصد از اقتصاد جهانی) و مصر (نزدیک به یک درصد از اقتصاد جهانی)، رتبه‌های بعدی در این فهرست هستند. (البته این کشورها پشت سر هم در این فهرست قرار ندارد.)

همین کشورها، روی هم رفته حدود ۶۵ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که به غیر از چین، هند، روسیه، اندونزی و برزیل، ایران با هیچ کدام از کشورهای دیگر در این فهرست روابط دوستانه سیاسی ندارد.

از میان همین ۵ کشورِ «نیمه دوست» هم ایران روابط اقتصادی گسترده‌ای با هند، اندونزی و برزیل ندارد و این در حالی است که عدد و رقم‌های تجارت خارجی ایران گواه آن است که روابط تجاری میان ایران و روسیه هم چندان پر رونق نیست.

ایران حدود یک چهارم صادرات غیرنفتی خود را به چین می‌فرستد و حدود یک چهارم از تمام واردات کالایی به ایران هم از چین می‌آید. با این همه، این اعداد در مقیاس جهانی بسیار کوچک هستند.

به گفته مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، حجم تجارت میان ایران و چین اکنون به حدود ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد و اگر فروش غیررسمی نفت را هم حساب کنیم، حجم تجارت خارجی دو کشور همچنان از ۲۰ میلیارد دلار کمتر است. این در حالی است که ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، تنها حدود ۱۷۰ میلیارد دلار صادرات داشته و کمی بیش از این هم واردات.

به این ترتیب، به نظر می رسد تا زمانی که ایران با بزرگ‌ترین اقتصادهای جهانی مراوده نداشته باشد و از آن مهم‌تر، کاری برای تصویب FATF نکند، نمی‌توان حتی به تجارت با چین هم امیدوار بود.

آخرین گزارش‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی را در صفحه انتخابات ریاست جمهوری تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دانشجو

    یکی به ما بگه حالا که روحانی 8 سال کشور رو معطل مذاکره کرده و توافق نامه برجام رو امضا کرده چه گلی به سر مردم خورده! جز اینکه مردم بدبخت بیچاره تر شدن!

    • ناشناس

      وقتی برجام امضا شد پول های زیادی وارد کشور شد و بعد از تخروج ترامپ کشور دچار مشکل شد و شما از گلابی برجام بی نصیب نبودید

  • علي

    متاسفانه اینگونه اظهار نظرات بیانگی بی اطلاعی و سواد کم افراد است در خصوص برجام گذشته ایران همیشه از اتحادیه اروپا شکایت داشت که چرا به تعهدات خود عمل نمیکند اگر از حجم معاملات اقتصادی آمریکا با کل اروپا داشته بودند ان وقت همچین گله ای نمیکردند حجم معاملات آمریکا با اروپا چند صد هزار برابر با حجم معاملات در حالت عادی بدون تحریم با ایران است … متاسفانه پایین بودن سطح فکری در تمامی حوزه های اداره کشور بیداد میکند

  • علي

    روابط اقتصادی جهان را آمریکا تعیین میکند و هیچ کشوری منافع تجارت با امریکا را به زیان روابط با ایران را ترجیح نمیدهد

  • ناشناس

    ایران تا با امریکا روابط خوبی بر قرار نکند اش همین و کاسه همین است

    • لاهوتی

      عمو، درسته که شما میخواهید با آمریکا روابط خوب داشته باشید، ولی یادتان نره که آمریکا روابط خوب نمی خواهد بلکه نوکر میخواهد . اگر اهلشی بفرما

    • محمد

      بله چون بعد از روابط انقدر امتیاز داده ایم که در آستانه تجزیه هستیم و تا جلویش خم نشدیم همین آش است و همین کاسهاحتمال زیاد منتشر نمیکنید که!

    • شقایق

      شما ترجیحت اینه نوکر روسیه و چین باشی … بفرماااااا

  • ناشناس

    از تجارت نیوز و خوانندگانش درخواست می شود مستند امروز جلیلی را ببینند چگونه ظریف را دچار چالش کرد ظریف می گفت در روز اجرای برجام تمام تحریمها تمام تحریمها تمام تحریمها لغو می شود الان ۸ سال است دارند مردم را فریب می دهند و ساده لوحان هم دروغهای دولت روحانی را قبول کردند جلیلی ۸ سال قبل با ظرافت می دید که ظریف گول می خورد امروز حتی راه های دور زدن تحریمها هم توسط ظریف لو رفته و ما ماندیم و تنهایی مان

  • ناشناس

    دقیقا مشکل ما همینجاس

  • ناشناس

    خوبه این میاد دو تا شعار ضد غربی میده همه چیز رو به هم میریزه.

  • Hgh

    یکی نیست به آقای جلیلی بگه اگه شما توانستید که دلار را در ایران حذف کنید وبا دلار دیگر هیچ معامله ای نکردید متوانید بی خیال برجام و اف ای تی اف شوید و این تازه فقط مربوط به کشور خودمان است نه کشور های دیگه
    در حالی که ما برای بدست آوردن دلار آمریکایی ساعت ها توی صف
    می ایستیم و از خزانه ملی بگیر تا گاو صندق های خانه مان پر از دلار امریکا یی کردیم چطور میتوانیم بی خیال تعامل با دنیا و برجام و اف ای تی اف شویم
    واقعاً حرفتان با عمل تان نمیخونه

  • ناشناس

    جلیلی حتی با همسایه ی خودش هم بلد نیست ارتباط بوجود آورد. او مخالف هر نوع قرارداد و روابط بین‌الملل است. او وهمپالگی هایش ا یران را کره ی شمالی خاور میانه کرده اند. کشوری فقیر،منزوی، بی اعتبار در دنیا. دلشون خوش است که با چند گروه تروریستی رابطه دارند.

  • ناشناس

    بنده طرفدار هیچ حزبی نیستم اما خودتون ببینید مشکل روحانی ظریف جلیلی رضایی نبوده و نیست، مشکل ما امریکا ستیزیه(مبارزه با ظلم و استکبار و داشتن استقلال با امریکاستیزی کاملا متفاوته که حکومت ما اینو جوری بهم گره زده که تصور همه ما متاسفانه امریکاستیزی رو داشتن استقلال و حاکمیت ملی ما معنی کرده)
    مشکل بعدی که بی ربط به اولی نیست؛ مشکل سیاست کلان خارجی اشتباه که فقط دولت مجری بیش نیست پس روحانی رضایی و رییسی همین رو اجرا خواهند کرد پس از ظرف سیب ،موز در نمیاد هموطن
    قوانین بعضا اشتباه و سیاست خارجی اشتباه و سیاست و قوانین اقتصادی خارجی و داخلی مشکل دار باعث میشه دولتها هرکدوم که باشن همینو اجرا کنن…
    قوانین اشتباه و سیاستهای اشتباه چه ربطی به مجری خوب و عاقل و زرنگ یا بد و کم سواد داره؟؟؟
    ببینید مثلا وقتی شما حق نداری FATF رو قبول کنی خب حالا شما میخوای جناب فلانی با دکترای اقتصاد باش یا فلانی با دکترای عمران یا شش کلاس سواد!!! آندر استند دوست گرامی؟؟؟
    تجارت نیوز لطف کنه شهامت کنه دوکلام حرف معمول بی توهین و نظر حساب مارو ثبت کنه ممنون میشیم!!
    اگر قراره مثل خیلی از بخشهای خبری جهت دار عمل کنی هم ثبت نکن بدونیم کدوم طرفی واحد خبرررر!!!

    • محمدعلی

      هشت سال دولت روحانی تو ذهن افرادی مثل شما کرد که مشکل کشور مذاکرست. دستاورد بهتر از این برای یک دولت منافق. جلیلی اگه مخالف بود که مذاکره نمی کرد .حالا که ظریف مذاکره می‌کنه انرژی هسته رو محدود می‌کنه تا تحریم محدود بشه یعنی دستاورد داخلی رو میده برای یک دستاورد خارجی البته به قول جلیلی برجام چک بی محله…..

    • ناشناس

      محمدعلی جلیلی هم بیسوادی مثل شما است درهیچ کدام ازکشورهای جان سوم هم به این گونه افراد پست نمی دن وای به حال کشور بااینچنین مسئولین