خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۴۹۵۹

یک کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

آیا وعده ثبات ارزی از سوی همتی عملی می‌شود؟

آیا وعده ثبات ارزی از سوی همتی عملی می‌شود؟

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به کرار در صحبت‌ها و اظهارات خود وعده ثبات ارزی را داده و بازار متعادلی را برای بازار ارز به تصویر کشیده است. اما وعده ثبات ارزی همتی چقدر قابل اتکاست؟

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به کرار در صحبت‌ها و اظهارات خود وعده ثبات ارزی را داده و بازار متعادلی را برای بازار ارز به تصویر کشیده است. اما وعده ثبات ارزی همتی چقدر قابل اتکاست؟

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: بانک مرکزی با توجه به تجربیاتی که در دوره‌های قبلی ریاست کل بانک مرکزی داشته از حرکت‌هایی که در آن مقطع مطرح شد فاصله گرفته و سعی می‌کند بر اساس منطق بتواند ارز را مدیریت کند.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد اگر شرایط سیاسی و شرایط بهداشتی و سلامتی کشور در وضعیت مطلوبی قرار گیرد بانک مرکزی می‌تواند در میان‌مدت سالانه ارز را تحت کنترل در بیاورد، اما باید در نظر داشته باشیم که متغیرهای زیادی بر ارز تاثیرگذار هستند که آن هم به واسطه وابستگی بوده که اقتصاد ما به درآمد حاصل از نفت و ارز آن دارد.

مستخدمین حسینی می‌افزاید: نکته‌ای که خیلی مهم است این است که در شرایط فعلی برخی موفقیت فعالیت اقتصادی کشور را نمی‌خواهند و مرتب بهانه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند برای این‌که نرخ ارز افزایش پیدا کند و از این موضوع بتوانند بهره‌برداری کنند، اما بانک مرکزی فشار زیادی را متحمل شده و نرخ ارز در شرایط فعلی تحت تاثیر عوامل داخلی و بیرونی است.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: یکی از عوامل داخلی اثرگذار بر ارز سفرهای پایان سال بوده که بررسی روند گذشته نشان می‌دهد در اسفند ماه نرخ ارز تاحدودی افزایش پیدا کرده که آن هم به علت تقاضایی بود که مردم به لحاظ مسافرت نیاز داشته‌اند اما امسال یک سال خاص بوده که با توجه به بیماری جدیدی که وارد کشور شده قطعاً بر میزان تقاضای ارز تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر در حالی که تعداد کشورهایی که آغشته به این ویروس نیز شده‌اند نیز کم نیستند و همچنان درحال افزایش‌اند، تعداد پروازها و سفرها به حداقل خود رسیده و نتیجه این است که تقاضا برای ارز مسافرتی کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه می‌کند: به جرات نمی‌توان بیان کرد که شرایط و ویژگی‌های ارز به کجا می‌انجامد، به خاطر این‌که متغیرها بسیار زیاد هستند و برخی از آنها تحت کنترل مقامات بانک مرکزی هستم نیست، اما می‌توان چهارچوبی بیان کرد که تحت شرایط آن نرخ‌های ارز تعدیل پیدا می‌کند. در شرایط فعلی در وضعیتی هستیم که نرخ ارز طبیعتا باید آرام ‌آرام سیر نزولی را طی کند.

مستخدمین حسینی عنوان می‌کند: در این مقطع منهای ذخایر ارزی که وجود دارد شرایطی برای کشور پیش آمده که توانسته بر صادرات کالاها در لب مرزها اثر بگذارد و کالاها به صورت قرنطینه و با مجوزهای کنترل شده وارد کشورهای مقصد می‌شوند، در نتیجه فرایند تخلیه کالا و بازگشت ارز به کشور را به تاخیر می‌اندازد. از سوی دیگر میزان ارز فروش رفته توسط صادرکننده‌ها در سامانه نیما بیشتر از تقاضای مورد نیاز برای واردات بوده که نشان می‌دهد و در سامانه نیما مازاد ارزی داریم و شکلی از این سمت مارا تهدید نمی‌کند. صادرکننده‌های ما طی چند ماه گذشته ارز خود را به نیما تقدیم کرده‌اند و بانک مرکزی توانسته با مدیریت این موضوع مازاد ارزی در سامانه داشته باشد که مطلوب به نظر می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار 4200 دولتی پس چرا بالای 10000 هر بازار آزاد و حتی بازارهای دیگه سانا و غیره هست

  • ناشناس

    عملی شده که نشده 21000 تومن دلار 16000 تومنی هم تو بازار مفته.

  • ناشناس

    والا ما که سر در نیاوردیم از کار اینا ، چه سیاستی هست انصافا…..