کد مطلب: ۲۷۵۰۴۳

پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ برگ برنده ایران در دوران تحریم

پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ برگ برنده ایران در دوران تحریم

پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس که فازهای اول و دوم آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده، برگ برنده ایران در زمان تحریم است که می‌تواند علاوه بر حفظ خودکفایی، برنامه‌های تحریم بنزین و بحران‌آفرینی در کشور را ناکام بگذارد.

بنزین به عنوان محصول پرمصرف و راهبردی در دنیای معاصر، با رفاه و توسعه جوامع ارتباطی نزدیک دارد؛ به طوری که اختلال در روند تامین آن با نارضایتی و بحران‌هایی همراه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این میان، دولت آمریکا که عزم خود برای برقراری دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را جزم کرده است، در گذشته به بنزین به عنوان نقطه ضعف دولت ایران می‌نگریست، زیرا بخش عمده آن وارداتی بود. به همین دلیل به راحتی می‌توانست به تحریم صادرات بنزین به ایران اقدام کند، همان طور که در دور قبلی تحریم‌ها به این کار دست زد.

این بار، شرایط تغییر کرده است؛ زیرا با توجه ویژه به توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان شناخته می‌شود، نگرانی بابت کمبود بنزین در کشور رفع شده است.

نکته دیگر این است که با راه اندازی پالایشگاه 360 هزار بشکه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ایران از بابت افزایش تولید میعانات گازی و تحریم احتمالی صادرات آن نیز نگرانی نخواهد داشت.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در شرایطی راه‌اندازی شد که ممکن بود با وجود افزایش مصرف بنزین، واردات این فرآورده با مشکل روبرو شود.

با توجه به سیاست رییس جمهوری آمریکا که تلاش می‌کند از همه ابزارها برای اعمال فشار به ایران استفاده کند، در صورت ناتوانی کشور در تولید بنزین، به سراغ تحریم صادرات بنزین به ایران نیز می‌رفت اما با توجه به راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این ابزار فشار از دستان آمریکا خارج شده است.

اکنون ایران می‌تواند براحتی نسبت به تولید و ذخیره سازی بنزین اقدام کند. در این میان، تنها نگرانی مربوط به داخل کشور است که مردم، مصرف بی رویه دارند و با خودروهای بی کیفیت تولیدی خودروسازان داخلی، این سرمایه‌های ملی را به راحتی می‌سوزانند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.