کد مطلب: ۴۷۹۷۳۳

پایان اصلاح شاخص بورس چقدر محتمل است؟

پایان اصلاح شاخص بورس چقدر محتمل است؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، روند بلند‌مدت شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی و درحال اصلاح برآورد می‌شود. هفته گذشته شاخص با حدود ۵ درصد کاهش از محدوده یک میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۰۸ واحد به محدوده یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۵۲ واحد رسید. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص بورس حدود دو ماهی است که روند اصلاحی خود را آغاز کرده و از رقم بیش از دو میلیون به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد بازگشته است. این در حالیست که برخی تحلیلگران آغاز روند صعودی شاخص را پیش‌بینی می‌کنند. شکور علیشاهی، تحلیلگر بازار در این زمینه در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است: روند بلند‌مدت شاخص بورس اوراق بهادار تهران، صعودی و درحال اصلاح برآورد می‌شود. هفته گذشته شاخص با حدود ۵ درصد کاهش از محدوده یک میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۰۸ واحد به محدوده یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۵۲ واحد رسید. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی در میان‌مدت و بلند‌مدت نیست، بلکه کاهش قیمت‌ها است. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه شکسته نخواهد شد. روند صعودی بلند‌مدت به هیچ‌وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد. حضور شاخص در بالای محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در پایان این هفته امیدوار‌کننده است اما نشانه پایان اصلاح قیمتی نیست. در صورت عبور از محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد می‌توان گفت به احتمال زیاد از فاز اصلاح قیمتی خارج شده‌ایم.

با وجود شکسته شدن روند نزولی کوتاه‌مدت، شاخص کل هنوز در فاز اصلاح قیمتی قرار دارد، در صورت ادامه اصلاح قیمت‌ها، شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌های آینده می‌تواند تا محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد نیز اصلاح داشته باشد. در صورت کاهش قیمت‌ها سه محدوده ممکن است از این رخداد جلوگیری کنند که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص در هفته‌های آتی در نظر داشت.

این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمندند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند. با توجه به حضور شاخص در منطقه مهم قیمتی و همچنین خروج از منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن ناحیه می‌رسیم، احتمال پایان فاز اصلاحی نیز وجود دارد، هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز اصلاح شاخص کل کامل نشده است اما بسیاری از نمادها اصلاح خود را تکمیل کرده‌اند و در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها از فاز اصلاحی خارج شده و به فاز روند نزولی وارد می‌شوند که این موضوع برای معامله‌گران و تحلیلگران باعث ایجاد ترس شده است.

در صورتی که شاخص کل مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، بعد از عبور از محدوده‌های مهم یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و۲ میلیون واحد، محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد می‌تواند هدف اول شاخص کل باشد. البته قبل از محدوده‌های مذکور مقاومت یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد نیز می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. مسیر برای افزایش شاخص بسیار دشوار است و همین موضوع از امیدها نسبت به رسیدن شاخص به سقف قبلی خود، کاسته است و سرمایه‌گذاران تقریبا ناامید درحال خروج از بازار هستند. اما کماکان امید‌هایی نسبت به رسیدن شاخص به محدوده سقف قبلی و حتی بیشتر در بین فعالان بازار وجود دارد.

بعد از عبور از محدوده بسیار مهم ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد، این شاخص می‌تواند اهداف بالاتری همچون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد یا حتی بالاتر را دنبال کند. دو منطقه قیمتی از جمله ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار واحد می‌توانند از ادامه افزایش قیمت‌ها جلو‌گیری کنند، به این محدوده‌ها مقاومت می‌گوییم. توجه داشته باشید به دلیل اینکه شاخص کل در تاریخ خود هیچ‌گاه در این اعداد حضور نداشته، این محدوده‌ها از اعتبار چندانی برخوردار نیستند اما شیوه‌های آماری و تکنیکی برای محاسبه محدوده‌های مهم در این مواقع وجود دارد و اکثرا تحلیلگران جسور از آنها به‌عنوان محدوده‌های تحلیلی استفاده می‌کنند.

این اشخاص برای ترسیم خطوط تحلیلی خود به‌دنبال حداکثر یک یا دو تایید نشانه تکنیکی بدون در نظر گرفتن گذر زمان هستند، در مقابل تحلیلگران محافظه‌کار برای ترسیم خطوط تحلیلی حداقل دو نشانه تکنیکی یا گذر زمان را لحاظ می‌کنند. با توجه به افزایش شاخص در هفته گذشته احتمال سناریوی افزایشی بیشتر شده اما هنوز کمتر از احتمال رخداد سناریوی ادامه اصلاح است این موضوع را می‌توان در افزایش بی‌رمق شاخص کل هم‌وزن مشاهده کرد که با وجود افزایش ۵/ ۹ درصدی شاخص کل تنها حدود ۸/ ۰ درصد افزایش یافته است.

987

988

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    كارگزاري فارابي بازم براي همه متقاضيان عرضه اوليه وسپهر و خريد نكرد ….!!!!!

  • تازه وارد

    با این مسئولین کج فهم سازمان بورس… با این تصمیمات خلق الساعه شون ریزش ادامه داره…
    چرا خرید و فروش روزانه رو ممنوع کردین>؟؟؟؟

    • شبنم

      يعني چي ممنوعه

    • اصغر

      يعني نواسان گيري ممنوع

  • صادق

    کانال یک میلیون و پانصد کانال حمایتی شاخص هست لطفا کارشناستون بذر ناامیدی پخش نکنه

    • ناشناس

      دیدی که شکسته و هر روز داره منفی می خوره الانم 12 آبان هست و شاخص یک میلیون و 264 هزار

  • ناشناس

    با این دروغها دوباره میخوان مردم بدبخت کالاهاشان (ارز، طلا، ملک، ماشین) را بفروشن و سهام شرکتهای ورشکسته بورس را از دولت و بنیاد مستضعفان و… بخرن، هرچی مردم کمتر داشته باشن، این دولت راحتتر میزنه تو سرشون…Fool me once, shame on you, fool me twice, …shame on me

  • حذف 8:30

    نوسانگیری ممنوع ولی پیش ثبت نام 8:30 تا 9 همچنان پا برجاست!؟ممنوع شدن خرید و فروش روزانه= نوسانگیری برای سهام دار خرد ممنوع
    حذف پیش ثبت نام 8:30 = نوسانگیری برای حقوقی و سهامدار عمده ممنوعطبق معمول زورشون به ضعیف میرسه.

  • مسعود

    با دلار ۲۸۰۰۰ تومان میخوان چکار کنید
    نفروشین سهم هاتون رو
    میرید صف فروش هم نمیتونید بفروشین و هم یک منفی پنج میخورید
    خواهشا صبر صبر صبر

    • ناشناس

      گرانی دلار یک مسئله موردی و فقط مربوط به خودشه اونم بخاطر کمبود و ربطی به بقیه کالاها و خدمات نداره با توجه به 3 برابر شدن نقدینگی از سال 93 تا الان نرخ واقعی دلار 10000 تومانه.

  • ناشناس

    اگه دولت نتونه سهام شرکتهاشو بفروشه اقدام به فروش اوراق از طریق بانکهای دولتی با سود بالاتر میکنه (که کاملا صحیح هم هست) با این اقدام نقدینگی جمع میشه و یک رکود همراه با ریزش در بازار اتفاق میفته که با انتخابات امریکا تشدید هم میشه فکر کنم دوران دلالی برای چند سال از پائیز امسال تموم بشه.

  • ناشناس

    امیدوارم مسئولین محترم به داد این مردم بدبخت برسند