خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۱۶۶۳

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه هفتگی بورس

پایان باشکوه بورس در آخرین هفته سال / رشد ۹.۵ هزار واحدی شاخص

پایان باشکوه بورس در آخرین هفته سال / رشد 9.5 هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 5.6 درصدی، بیش از 9.5 هزار واحد افزایش یافت. نزدیکی به مجامع و انتظار بهبود وضعیت سودآفرینی شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی و عرضه اولیه سهام سه شرکت از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

شاخص کل بورس که در هفته گذشته با رشد بیش از هفت هزار واحد همراه شد، در ادامه این روند در هفته جاری فراتر از هفته گذشته ظاهر شد و با رشد 5.6 درصدی، بیش از 9.5 هزار واحد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امید سهامداران به افزایش نرخ ارز نیمایی و نزدیک شدن آن به نرخ ارز سنا، حرکت نقدینگی به سمت صنایع فلزی، معدنی، شیمیایی و پالایشی، چشم انداز مثبت همکاری اروپا با ایران در زمینه عملیاتی شدن اینستکس، نزدیکی به مجامع و انتظار بهبود وضعیت سودآفرینی شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی و عرضه اولیه سهام سه شرکت از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

674

در چهار روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟ تجارت‌نیوز با بررسی اتفاقات هفته اخیر به رفتار بازار سهام به تفکیک روزهای هفته می‌پردازد.

بازار سهام در روز شنبه

شاخص بورس در اولین روز معاملاتی هفته نیز با رشد همراه شد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات، با رشد دو هزار واحدی معادل ۱٫۲ درصد همراه شد و در سطح ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای شپنا، شبندر و فخوز و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای فملی، فولاد و های وب بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار بورس در این روز، گروه زغال‌سنگ، فرآورده‌های نفتی و کاشی و سرامیک بودند.

شاخص بورس Û²Ûµ اسÙند Û¹Û·

مساله افزایش نرخ فروش ذغال‌سنگ به ذوب آهن بهانه‌ای شد که بار دیگر بازار به استقبال این گروه برود.

عرضه اولیه ومعلم

در این روز عرضه اولیه تعداد ۷۵ میلیون سهم معادل پنج درصد از سهام شرکت بیمه معلم با نماد ومعلم انجام شد. سهم ومعلم در قیمت ۲۷۰۰ ریال کشف قیمت شد.

در این عرضه اولیه به هر کد، تعداد ۲۳۰ سهم معادل ۶۲ هزار تومان تخصیص یافت.

بازار سهام در روز یکشنبه

با ادامه روند صعودی بورس در روزهای پایانی سال، شاخص بازار سهام روز یکشنه نیز به روند خود ادامه داد و رشد ۱۳۹۷ واحدی را به ثبت رساند.

شاخص کل بورس در پایان معاملات، با رشد ۱۳۹۷ واحدی معادل ۰٫۸ درصد همراه شد و در سطح ۱۷۲ هزار و ۵۲۲ واحد قرار گرفت.

در معاملات پول حقیقی به گروه محصولات شیمیایی(خصوصا فارس) و به میزان کمتری به گروه استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی وارد شد.

برترین گروه‌های صنعتی، گروه‌های شیمیایی و فلزات اساسی بودند که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند. گروه شیمیایی با سقبت گرفتن از گروه‌های دیگر با معاملاتی به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان در صدر لیست قرار گرفت.

شاخص بورس Û²Û¶ اسÙند Û¹Û·

قیمت نفت در ایده‌آل‌ترین محدوده برای شرکت‌های پالایشی است.

عرضه اولیه بزاگرس

در این روز عرضه اولیه تعداد ۱۵۰ میلیون سهم معادل پنج درصد از سهام شرکت تولید برق زاگرس کوثر با نماد بزاگرس انجام شد. سهم بزاگرس در قیمت ۱۵۰۰ ریال کشف قیمت شد.

در این عرضه اولیه به هر کد، تعداد حدود ۴۵۰ سهم معادل ۶۸ هزار تومان تخصیص یافت.

بازار سهام در روز دوشنبه

شاخص بازار سهام در این روز نیز رشد بیش از سه هزار واحد را به ثبت رساند.

شاخص کل بورس در پایان معاملات، با رشد ۳۳۷۶ واحدی معادل ۱٫۹ درصد همراه شد و در سطح ۱۷۵ هزار و ۸۹۸ واحد قرار گرفت.

بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای فارس، فملی و کچاد و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای های وب، تکالا و ونوین بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار بورس ، گروه انتشار و چاپ و شیمیایی و زیان‌ده‌ترین گروه‌ها نیز اطلاعات و ارتباطات بودند.

شاخص بورس Û²Û· اسÙند Û¹Û·

عرضه اولیه زماهان

در این روز عرضه اولیه تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰درصد از سهام شرکت تولید برق زاگرس کوثر با نماد زماهان انجام شد. سهم زماهان در قیمت ۴۰۰۰ ریال کشف قیمت شد.

در این عرضه اولیه به هر کد، تعداد حدود ۱۲۱ سهم معادل ۴۸ هزار تومان تخصیص یافت.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

در آخرین روز معاملاتی سال 1397 بازار سهام آخرین رشد خود را به ثبت رساند.

شاخص کل بورس تهران، در پایان معاملات با رشد 2760 واحدی معادل 1.5 درصد همراه شد و در سطح 178 هزار و 659 واحد قرار گرفت.

بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای فارس، کگل و کچاد و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای پارس ، وبملت و حفاری بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در این روز، گروه فنی و مهندسی، حمل ونقل و ذغال سنگ بودند.

5887

در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 9544 واحدی معادل 5.6 درصد از 169 هزار و 115 واحد به 178 هزار و 659 واحد افرایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.