خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۴۲۱۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز ۲ مرداد ۱۴۰۲ / تنفس مصنوعی شایعات به بازار سهام

پایان بورس امروز 2 مرداد 1402 / تنفس مصنوعی شایعات به بازار سهام

نگاهی به روند معاملات امروز بورس نشان می‌دهد، تب عرضه در سومین روز معاملاتی هفته کاهش داشت. اخباری که در رابطه با تعدیل نرخ خوراک به گوش سهامداران رسید، مهم‌ترین دلیل برگشت مقطعی بورس به حساب می‌آید. اما باید دید این موضوع عملی می‌شود یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بورس طی روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل بالاخره در سومین روز معاملاتی هفته سبزرنگ شد و در خلاف جهت روزهای گذشته خود رفتار کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 21 هزار و 507 واحدی که معادل 1.09 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 998 هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد 1.07 درصدی به سطح 709 هزار و 538 واحدی رسید.

چرا بورس رشد کرد؟

رشد امروز بازار را می‌توان به دلیل احتمال اصلاح و بازنگری نرخ خوراک دانست. چرا که اکثر نمادهای پتروشیمی پس از چندین روز صعودی شدند. البته باید توجه داشت که این احتمال چند درصد است. چرا که در صورت تصویب دوباره نرخ 7000 تومانی برای خوراک، بازگشت نمادهای شیمیایی به روند نزولی و بازگشت رنگ سرخ به نقشه بازار سهام، دور از انتظار نیست.

از سوی دیگر خبر خوبی منوط به الزام تجدید ارزیابی شرکت‌ها در روز جاری مخابره شد که به بنیاد شرکت‌های بورسی کمک شایانی خواهد کرد. طبیعتا این موضوع در کوتاه‌مدت کاهش EPS شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت. اما در بلند مدت ارزیابی به روز دارایی‌ها، هزینه استهلاک و سایر موارد سودسازی شرکت‌ها را واقعی خواهد کرد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 500 میلیون و ارزش معاملات خرد را چهار هزار و 432 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

پایان بورس دوم مرداد

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از ورود 127 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم حکشتی، شبندر و خساپا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، خساپا و شستا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

فخوز با افزایش 8.06 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، شراز نیز با افت 8.36 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های حکشتی، خساپا و شپدیس تعلق گرفت. همچنین سهم‌های حکشتی، فسبزوار و زکوثر نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای خاور، خدیزل و هجرت خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ونوین، شلعاب و وسینا رقم خورد. همچنین وغدیر در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد حپترو بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.