کد مطلب: ۶۴۸۶۶

بانکها از پرداخت تسهیلات به شرکت های تابعه خودداری کنند

بانکها از پرداخت تسهیلات به شرکت های تابعه خودداری کنند

بانکها به عنوان متولیان دریافت پس اندازهای مردم باید برای پرداخت تسهیلات دارای اساسنامه جداگانه از پرداخت تسهیلات به شرکتهای تحت پوشش بانکهای عامل شوند.مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز گفت: بانکها تنها موسسه هایی هستند که با دریافت پس انداز مردم به متقاضیان تسهیلات می پردازند. لذا در اساسنامه بانکها باید

25b562ee97b1829346e789216cbfe303_XL.jpg بانکها به عنوان متولیان دریافت پس اندازهای مردم باید برای پرداخت تسهیلات دارای اساسنامه جداگانه از پرداخت تسهیلات به شرکتهای تحت پوشش بانکهای عامل شوند.مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز گفت: بانکها تنها موسسه هایی هستند که با دریافت پس انداز مردم به متقاضیان تسهیلات می پردازند. لذا در اساسنامه بانکها باید ارایه تسهیلات به متقاضیان به طور مشخص تعیین شود. پرداخت تسهیلات بانکها نباید تنها به شرکت های تولیدی زیرمجموعه خود مختص شود؛ بلکه باید سایر متقاضیان نظیر بنگاههای کوچک و یا صاحبان مشاغل و حتی متقاضیان وام ازداج از دریافت تسهیلات برخوردار شوند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اگر پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای تحت پوشش معطوف شود، این امر از وجود مشکل در سیستم بانکی کشور است. لذا در اساسنامه بانکهای عامل پرداخت وام به کلیه متقاضیان باید درنظرگرفته شوند و اساسنامه ها از هم تفکیک شود.
وی پرداخت تسهیلات به سایر متقاضیان را منوط به تغییر اساسنامه بانکها در روند اجرا دانست و در ادامه افزود: در دولت پیشین نرخ بهره بانکی معادل 20 درصد با تورم 40 درصد تعیین شده بود و نرخ بهره واقعی منهای 20 درصد بود. اما اکنون نرخ سود تسهیلات بانکها با نرخ بهره واقعی 8 درصد پرداخت می شود و این رقم علی رغم کاهش تورم همچنان در مقایسه با نرخ بهره بانکهای خارجی رقم بالایی است.
به گزارش تجارت نیوز عدم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از سوی سیستم بانکهای عامل و مشکلات زوج های جوان در دریافت این تسهیلات سبب شده تا امروز بانک مرکزی به بررسی اجرای تبصره 29 قانون بودجه سال جاری در پرداخت تسهیلات ازدواج از محل منابع قرض الحسنه جاری بانکها بپردازد. در صورت ابلاغ بانک مرکزی از این پس بانکها مجاز به پرداخت تسهیلات به مزدوجین از محل منابع قرض الحسنه پس انداز می شوند
لزوم تشکیل شرکتهای اعتبارسنجی در نظام بانکی کشور
همچنین علی رحمانی، کارشناس بازار سرمایه نیز به ضرورت تشکیل شرکت های اعتبار سنجی اشاره کرد و گفت: طراحی و تشکیل شرکتهای رتبه بندی و اعتبارسنجی در سیستم بانکی کشور، روند پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان را تسهیل می کند. بانکهای عامل با بررسی درخواست متقاضیان و با در نظرگرفتن نتایج رتبه بندی می تواند تسهیلات را اعطا کنند. ضمن اینکه نگرانی از بازپرداخت به موقع و یا بدهکاری بانکها به حداقل خواهد رسید.
وی افزود: بانکها به عنوان دریافت کنندگان سپرده های مردم نمی توانند تسهیلات بانکی را به راحتی و بدون تضمین های معتبر در اختیار متقاضیان قرار دهند.ضمن اینکه دسترسی بانکها به منابع اعتباری به سهولت انجام نمی گیرد.
به گفته این کارشناس اقتصادی مقرر شده از محل منابع قرض الحسنه بانکها، تسهیلات 10 میلیون تومانی ازدواج به متقاضیان پرداخت شود.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به معنای افزایش منابع اعتباری بانکها نیست؛اظهار داشت:باید اذعان داشت که از یک سو منابع اعتباری بانکها کاهش یافته است و از سوی دیگر بانکها با حجم بالایی از مطالبات معوق روبرو هستند که این امر آنها را از پرداخت تسهیلات حتی با نرخ بهره پایین به همه متقاضیان ناتوان کرده است.
رحمانی با بیان اینکه کاهش منابع بانکها به عنوان فشاری مضاعف منجر به ضعف در عملکرد بانکها شده است، افزود: بسیاری از بانکها به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی وام گیرندگان به بانک مرکزی بدهکار هستند و برای اینکه مشمول جریمه های سنگین نشوند بدهی های خود را تقسیط کرده اندکه این مسئله آنان را در ارائه تسهیلات به متقاضیان با چالش جدی روبرو کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.