کد مطلب: ۲۳۲۱۹۰

پروازهای تهران-بیروت برقرار است

پروازهای تهران-بیروت برقرار است

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به منقضی شدن تاریخ نوتام مبنی بر منع عبور از آسمان سوریه، گفت: درحال حاضر همه پروازها به مقصد لبنان انجام می‌شود.

مرتضی دهقان درباره وضعیت پروازهای عبوری ایران از آسمان سوریه در روزهای اخیر با توجه به حمله نظامی غربی‌ها به این کشور اظهار داشت: ما در منطقه مدیترانه پرواز برنامه‌ای به مقصد قبرس نداریم و تنها در برخی موارد پروازهای موردی یا چارتری به این مقصد داریم که درحال حاضر هیچ یک از ایرلاین‌های ایرانی به قبرس پرواز ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی درخصوص پروازهای عبوری از آسمان سوریه به مقصد بیروت نیز گفت: برای پروازهایی که به مقصد فرودگاه‌های لبنان انجام می‌شود، در روزهای گذشته چه زمانی که احتمال حمله وجود داشت و چه در روزی که آمریکا به دمشق حمله کرد، با مشکلی مواجه نشدیم.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نوتام ـ اطلاعیه هوانوردی ـ (NOTAM:Notice To AirMan) که مرکز کنترل ترافیک هوایی اروپا (یوروکنترل) ۷۲ ساعت قبل از حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه صادر کرده بود، افزود: این نوتام را همه ایرلاین‌های دنیا از جمله ایرلاین‌های ایرانی هم دریافت کرده بودند که با توجه به انقضای تاریخ آن، دیگر اعتباری ندارد و تنها برای همان ایام بود و مشکلی برای پروازهای ایرانی به لبنان ایجاد نکرد.

وی تصریح کرد: معمولا اگر یک مسیر پروازی بسته شود، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با هدف حفظ ایمنی مسافران، از مسیرهای جایگزین برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند. مسیرهایی که اعلام می‌شود در آنها احتمال خطر وجود دارد، ایرلاین‌ها از اعزام هواپیما در این مسیر پرهیز می‌کنند. به همین دلیل است که نوتام ها و اطلاعیه‌های هوانوردی در سطح بین‌المللی صادر می‌شود. چون همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا گیرنده این نوتام ها هستند.

به گفته دهقان در حال حاضر همه پروازهای ایرانی به مقصد بیروت برقرار است و هواپیماهای کشورمان از مسیرهای مورد نظر خود به فرودگاه بیروت تردد دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان هواپیمایی در روز حمله به سوریه، به شرکت‌های هواپیمایی کشورمان هشدار هوانوردی داد یا خیر؟ گفت: نوتام را ما صادر نمی‌کنیم بلکه اطلاعیه‌های هوانوردی کاملا بین‌المللی است و هر مرکز کنترل ترافیک هوایی در دنیا که آن را صادر می‌کند، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز آن را دریافت می‌کنند. البته ما هم به ایرلاین‌های ایرانی اعلام کردیم که به نوتام‌ها توجه کنند.

این مقام ارشد در سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: موضوع بسته شدن روت‌ها (international air routes) ـ مسیرهای هوایی بین‌المللی امری ـ و صدور نوتام برای آن امری رایج است اما اینکه هشدارهای منع تردد از آسمان سوریه همه‌گیر شد، به دلیل حساسیت آن بود وگرنه در مواقع زیادی پیش می‌آید که اعلام می شود آسمان منطقه‌ای در دنیا به دلیل آزمایش موشکی مسدود است و شرکت‌های هواپیمایی هم به طور اتوماتیک نوتام را دریافت کرده و از آن مسیر تردد نمی‌کنند. مرکز کنترل آسمان آن کشورها هم پروازها را کنترل می‌کنند.

گفتنی است؛ بر اساس اعلام سایت فلایت رادار ۲۴ درحال حاضر علی رغم آنکه تاریخ نوتام یوروکنترل منقضی شده، هیچ‌گونه پروازی از آسمان سوریه انجام نمی‌شود و هواپیماهایی که به مقصد لبنان پرواز می‌کنند، مسیر پروازی خود را به سایر مسیرهای هوایی بین‌المللی تغییر می دهند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.