کد مطلب: ۳۳۷۳۲۴

سلمان نصیر زاده، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پشت پرده اجماع بازیگران اصلی بازار سهام!

پشت پرده اجماع بازیگران اصلی بازار سهام!

با توجه به عدم ثبات در شرایط اقتصادی کشور و احتمال رکود در اقتصاد جهانی، آیا حمایت دستوری از نمادهای شاخص‌ساز قبل از انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورسی عملکرد مناسب و کارشناسانه‌ای است و آیا بازار تنها مختص به گروه‌های ارزمحور و صادراتی است و حمایت به معنای حمایت از چند سهام خاص است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، روز گذشته شاخص کل بورس با رشد 2141 واحدی در رقم 156692 واحد جای گرفت. به گفته برخی کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، خبری در اولین روز هفته جاری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه جلسه‌ای با 23 صندوق‌های بزرگ برگزار شده و در این جلسه قرار شده است که این صندوق‌ها 400 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کنند، اما جریان معاملاتی دیروز بازار سرمایه حاکی از آن بود که حجم معاملات آنچنان نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نکرده است، بنابراین رشد شاخص کل بورس در دومین روز از فصل زمستان تنها از جهت تکنیکالی بوده است.

با توجه به تداوم روند نزولی و عدم تثبیت قیمت دلار در بازار آزاد، ریزش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام ، کاهش حجم تقاضا و به دنبال آن کاهش فروش مقداری و همچنین قیمت فروش محصولات شرکت‌های ارزمحور و صادراتی در بورس کالا، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا حمایت دستوری از نمادهای شاخص‌ساز قبل از انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورسی عملکرد مناسب و کارشناسانه‌ای است و آیا بازار تنها مختص به گروه‌های ارزمحور و صادراتی است و حمایت به معنای حمایت از چند سهام خاص است؟

رقیق کردن دستوری قیمت‌ها در مهرماه!

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در مهر ماه امسال در اقدامی هماهنگ شاهد سیل سنگینی از عرضه سهام توسط صندوق‌ها و نهادهای موثر بر بازار سهام با هدف رقیق کردن دستوری قیمت‌ها، ارزش بازار و ارزش سهام بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع در حالی رخ داد که نرخ ارز در پیک قیمت هیجانی خود در بازار آزاد قرار داشت و شائبه‌هایی از تزلزل قیمت‌ها در بازارهای جهانی و آغاز دور جدید تحریم‌ها نیز مطرح بود.

نصیرزاده با بیان اینکه در نهایت با گذشت زمان متغیرهای تردید بازار نیز نمایان شد، افزود: دولت به بازار فیزیکی ارز ورود کرد و قیمت‌های هیجانی و التهابات کاذب شکسته شد، همچنین بازارهای جهانی با محوریت نفت خام افت بیش از 40 درصدی را تجربه کرد و تاثیر منفی تحریم‌ها هم در حجم فروش شرکت‌ها نظیر شرکت‌های فولادی و پتروشیمی نمایان شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که در دو تا سه ماه اخیر رفتار بازار و معامله‌گران فعال چه حقوقی و چه سایر فعالان در بورس نیز نشات‌گرفته از تحولات منفی یاد شده بود به همین جهت بدترین سناریوها را برای بازار و شرکت‌ها محاسبه کردند و همین موضوع باعث کاهش بیش از 40 هزار واحدی شاخص کل و افت حداقل 30 تا 40 درصدی قیمت اکثر سهام شرکت‌های موثر در بازار شد.

در مقطع حاضر مهم‌ترین نکته حفظ اعتماد سهام‌داران است و برای این مهم راهی جز حمایت توسط بازیگران اصلی نیست و از آن جهت که به صورت مستقیم 50 تا 60 درصد از ارزش بورس صنایع دلاری و ارزی است ازاین‌رو حمایت از این دسته از گروه‌ها پالس مهمی برای سایر صنایع است.

نصیرزاده افزود: نکته مهم در مقطع فعلی این است که در روند متغیرهای موثر بر بازار سرمایه اعم از قیمت‌های جهانی و تحریم‌ها همچنان تغییری ایجاد نشده است، اما پیش‌خور شدن آثار منفی این مولفه‌ها در قیمت سهام جذابیت‌های سرمایه گذاری را مجدد حداقل در بازه زمانی کوتاه‌مدت افزایش داده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: حال در مقطع فعلی و پس از گذشت سه ماه مجدد شاهد اجماع صندوق‌های بزرگ و بازیگردانان اصلی بورس در راستای حمایت از بازار سهام هستیم.

وی ادامه داد: این سوال مطرح می‌شود که حمایت آیا در این مقطع امری صحیح است؟ باید یادآور شد در مقطع حاضر مهم‌ترین نکته حفظ اعتماد سهام‌داران است و برای این مهم راهی جز حمایت توسط بازیگران اصلی نیست و از آن جهت که به صورت مستقیم 50 تا 60 درصد از ارزش بورس صنایع دلاری و ارزی است، ازاین‌رو حمایت از این دسته از گروه‌ها پالس مهمی برای سایر صنایع است.

نصیرزاده افزود: اما حمایت‌ها تا زمانی می‌توانند کارکرد خود را داشته باشند که مولفه‌های موثر بر بازار یا بهبود یابند و یا کاهش قیمتی نداشته باشند، به عبارتی تثبیت نرخ ارز و نزدیک شدن نرخ سامانه نیما به سنا در کنار ثبات قیمت‎ها در بازار جهانی، رفع موانع صادراتی بتواند رفته‌رفته آثار خود را در صورت‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها نمایان سازد.

بازار سرمایه در کنار سایر بازارهای مالی ایران یک بازار غیر کارآمد است، زیرا روند آن تحت تاثیر مکانیزم طبیعی بازار شکل نگرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هر حال در این مقطع زمانی و پس از کاهش بیش از 40 هزار واحدی شاخص کل بورس، جلب اعتماد سهام‌داران می‌تواند مهم‌ترین استراتژی حامیان بازار باشد و با گذشت زمان نحوه انتشار داده‌ها و مولفه‌های موثر بر بازار است که می‌تواند روند حمایتی را تقویت و یا تضعیف سازد.

وی ادامه داد: نکته آخر در خصوص نحوه اجماع بازیگران بازار سهام این است که باید دقت داشت بازار مالی و سرمایه‌ای ایران به نظر می‌رسد در انحصار است، از این رو بورس نیز شامل این انحصار می‌شود و این بازی‌گردانان و تصمیم‌گیران هستند که جهت بازارها را در ایران تعیین می‌کنند.

نصیرزاده در پایان خاطرنشان کرد: ازاین‌رو می‌توان گفت بازار سرمایه نیز در کنار سایر بازارهای مالی ناکارآمدی‌هایی دارد، زیرا روند آن تحت تاثیر مکانیزم طبیعی و کامل بازار شکل نگرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نتیجه جلسه بازار سهام با فیکس اینکام ها چی شد؟ چرا حمایت نمی کنند؟