کد مطلب: ۱۳۴۰۹۶

نامه وزیر کار به معاون اول رئیس‌جمهور

پلی‌اکریل اصفهان تعطیل نشده است

پلی‌اکریل اصفهان تعطیل نشده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، روند رسیدگی به وضعیت تولید و اشتغال در کارخانه پلی‌اکریل اصفهان را توضیح داد. این توضیحات نشان می‌دهد تبلیغات رسانه‌های منتقد دولت تا چه حد خلاف واقعیت موجود در این کارخانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وضعیت اقتصادی کشور در دولت گذشته در سایه تحریم‌های اقتصادی و مدیریت ناکارآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌گونه‌ای که بود که زمینه رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی را فراهم کرد. عمق بحران اقتصادی ناشی از تحریم و مدیریت ناکارآمد اقتصادی به حدی بود که آثار آن تا دولت یازدهم نیز ادامه یافت. اما در این بین نکته جالب، نوع رفتار و گفتار برخی از طرفداران دولت گذشته است که با نادیده‌گرفتن واقعیات موجود در این زمینه، در تبلیغات انتخاباتی سراسیمه می‌کوشند مشکلات موجود در این زمینه را محصول عملکرد دولت یازدهم معرفی کنند. در حالی که این دولت نه فقط یک اقتصاد بی سر و سامان و آشفته را از دولت احمدی‌نژاد تحویل گرفت بلکه تمامی تلاش خود را کرد تا اقتصاد را از نقطه زیر صفر به یک شرایط متعادل، آرام و رو به بهبود برساند. تلاش‌های وزارت کار برای سامان بخشیدن به واحدهای تولیدی راکد و رو به تعطیلی را می‌توان از جمله این سیاست های دولت یازدهم دانست.

سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کارخانه پرسابقه پلی‌اکریل اصفهان اعلام ورشکستگی نموده و به حدود ۲ هزار کارگر خود اعلام کرده است که برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به سازمان تامین‌اجتماعی مراجعه کنند. این خبر بلافاصله با آب و تاب هر چه بیشتر در رسانه‌های منتقد دولت مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گرفت تا جایی که این رسانه‌ها آن را محصول مدیریت اقتصادی دولت یازدهم دانستند. اخیرا نیز در تبلیغات انخاباتی برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری، با نام بردن از این کارخانه، سعی شد تعطیلی و توقف فعالیت آن به دولت یازدهم و سیاست‌های این دولت نسبت داده شود در حالی که به گفته کارگران این کارخانه «از حدود سال‌های ۸۸ به بعد عملا کارخانه تعطیل بود و زمانی که این کارخانه به فردی واگذار شد، با مشکلات عدیده‌‌ای روبه‌رو بود و بازده خوبی نیز نداشت.» گرچه مالکیت این کارخانه صددر صد خصوصی شده است اما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهایت تلاش خود را برای حمایت از تولید و نیروی کار در این کارخانه انجام داده است. در آخرین اقدام در این زمینه علی ربیعی، طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، ریشه‌های بحران در این کارخانه و نتایج تلاش‌های این وزارتخانه برای نجات پلی‌اکریل از مشکلات بازمانده از دولت گذشته را شرح داده است.

در این نامه آمده است: «همانگونه که مستحضرید شرکت پلی‌اکریل اصفهان که صددرصد مالکیت آن متعلق به بخش خصوصی است، صرفا به دلیل فوت مالک وقت در کشور آلمان و فقدان مالک جدید یا نماینده قانونی وی، دچار مسائل و مشکلات کارگری از جمله به تعویق افتادن پرداخت حقوق پرسنل به مدت ۹ ماه و نیز خروج از کار بخشی از پرسنل شده است.»

ربیعی با بیان اینکه «کمیته حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات» اقدام به حفظ سطح اشتغال در این کارخانه کرده و در این زمینه نیز موفق بوده است در نامه خود می‌نویسد: «هیات دولت به منظور مدیریت بحران‌های پیش روی شرکت موصوف، با تشکیل هیات اجرایی و تعیین مدیر دولتی، از آبان ماه سال ۱۳۹۵ عهده‌دار مدیریت مجموعه گردید و در این راستا علی رغم اینکه هیچ مسئولیت و تعهد مستقیمی بر دوش دولت نبوده است مبلیغی معادل ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و نیز ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت فعال‌سازی مجدد شرکت مذکور پرداخت شد.»

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد حمایت این وزارتخانه از نیروی کار شاغل در کارخانه پلی‌اکریل می‌نویسد: «دستور پرداخت حقوق معوقه کارکنان آن شرکت که حدود ۲۳۸۰ نفر می‌باشند حداکثر تا پایان اردیبهشت ۹۶ صادر شده است. علاوه بر این، با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، یک هزار نفر از پرسنل مربوطه تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند. الباقی پرسنل (۱۳۸۰ نفر) بدون خروج یا ترک کار، تا به امروز مشغول تعمیرات و آماده‌سازی کامل کارخانه برای راه اندازی فاز اول خط تولید از ابتدای خردادماه سال جاری می‌باشند.»

به گفته ربیعی پیش‌بینی می شود فاز دوم شرکت مزبور از اول مرداد ماه سال جاری فعال و کلیه هزار نفر مقرری‌بگیران فعلی بیمه بیکاری اینسشرکت نیز از اول همان ماه مجددا مشعول به کار گردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.