کد مطلب: ۶۱۸۲۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلالی مجوز جایگاه‌های تک سکو/ پمپ‌بنزین‌های جدید دردسرزا شدند

دلالی مجوز جایگاه‌های تک سکو/ پمپ‌بنزین‌های جدید دردسرزا شدند

ساخت پمپ‌بنزین‌های تک سکویی در کشور رو به افزایش است و تعداد آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. رئیس صنف جایگاه‌داران کشور این نوع پمپ‌بنزین‌ها را آسیب‌زا می‌داند و می‌گوید: اگر با این پدیده برخورد نشود، به زودی دلالی مجوز جایگاه‌های تک سکو هم راه می‌افتد و شرایط جایگاه‌های بنزین هم بدتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احداث جایگاه‌های تک سکویی، یکی از اقداماتی است که شهرداری به تازگی اقدام به انجام آن می‌کند. شهردار تبریز، به تازگی خبر از ساخت این نوع پمپ‌بنزین‌ها در تبریز هم داده و هدف از احداث آن‌ها را کاهش بار ترافیک شهر، سهولت سوخت‌گیری و در نهایت اشتغال‌زایی دانسته است.

اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور که انتقاداتی نسبت به این طرح داشت، به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: طرح احداث جایگاه‌های تک سکو، با هدف خدمت‌رسانی به مردم خصوصا در کلان‌شهرهایی که با کمبود جایگاه سوخت مواجه‌اند، آغاز و پیگیری شده؛ اما متاسفانه هم اکنون در حال خارج شدن از مسیر اصلی و هدف خود است و احداث جایگاه‌های تک سکو، نباید صرفا برای نمایش خدمات توزیع سوخت باشد.

او می‌افزاید: مجوز افزایش تعداد این نوع جایگاه‌ها، در استاندارد ملی مرتبط با جایگاه‌های سوخت در کلان‌شهرها یا شهرک‌ها داده نشده و ازدیاد این پمپ‌بنزین‌ها خطرآفرین است. البته، ما هشدارهای لازم را به مسئولان داده‌ایم. اگر با این پدیده مواجهه جدی نشود، به زودی دلالی مجوز جایگاه‌های تک سکو هم راه می‌افتد و شرایط هم بدتر می‌شود.

مشکلات پمپ‌بنزین‌های جدید چیست؟

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، برخی از مشکلات این نوع جایگاه‌ها را برمی‌شمرد: این طرح علاوه بر مشکلات زیست محیطی، باعث انتقاد مردم هم شده زیرا بعضی از این جایگاه‌های تک سکویی، در اطراف فضاهای سبز شهری ساخته می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: ساخت این جایگاه‌ها حتی گاهی با گرفتن سهم از بازار توزیع بنزین و جایگاه‌های اطراف، باعث زیانده‌تر شدن جایگاه‌های سوخت فعال می‌شوند. این در حالی است که قرار بود این جایگاه‌ها در مناطقی از کلان‌شهرها که واقعا با کمبود جایگاه مواجه است و قیمت خرید زمین هم بالاست، ساخته شود. اما حالا به نظر می‌رسد این طرح، همه شمول شده و شاهد رشد جایگاه‌های تک سکو در همه نقاط کشوریم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی کشور با اشاره به مخالفت‌ها به جایگاه‌های تک سکویی بیان می‌کند: این طرح حتی در کلیات، مخالفان زیادی داشت و برخی، معتقد بودند احداث جایگاه‌های کوچک، با جایگاه تک سکو متفاوت است و بایستی الزامات جایگاه در آنها رعایت شود.

او خاطرنشان می‌کند: آمارهایی که در خصوص نیاز شهرها به این دست از جایگاه‌ها گفته می‌شود، مضحک است و با یک محاسبه ساده در مورد میزان توزیع سوخت و تقاضای موجود در آن شهر، می‌توان به بی پایه بودن این آمارها پی برد. نمایندگان ما در استان‌ها برای اثبات این ادعاها تلاش می‌کنند و انجمن صنفی جایگاه‌داران، اگر لازم باشد این مساله را با جدیت پیگیری می‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم با حرف‌ها و اقدامات شعارگونه، مشکلی بر مشکلات کشور افزوده شود.

رئیس صنف جایگاهداران کشور هشدار می‌دهد: افزایش جایگاه‌های سوخت، بدون توجه به ضرورت عملیاتی و صرفا بر اساس نمایش و شعار ارائه خدمت به مردم، نه تنها گره‌گشای مشکلات و کاهش دغدغه‌های مردم و بخش خصوصی نیست بلکه موجب افزایش بار مالی به دولت، زیانده شدن جایگاه‌های سوخت فعال و اعتراضات بخش خصوصی می‌شود. سرمایه‌گذاری جایگاه‌های سوخت بزرگ بسیار بیشتر و مسئولیت آن‌ها هم به طبع، سنگین‌تر است ولی در بخش درآمدی، تفاوتی بین این دو نیست. لذا درخواست ما توقف این طرح و بازنگری و اصلاحات اساسی در این روند است.

قلی‌زاده در پایان اظهار می‌کند: ما در سال‌های گذشته راجع به موقعیت‌های جغرافیایی که نیاز به احداث جایگاه سوخت دارند، بررسی کرده‌ایم و آمادگی ارائه مشاوره دقیق، همراه با حسن نیت به شهرداری‌ها و سایر مسئولان را داریم تا از هدررفت سرمایه‌های ملی و انحراف از اهداف جلوگیری کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فامیل دور

    همه اش چرته فقط همون بحث ترس از کم شدن درامد جایگاههاست…… شما یه درصد فکر کن اینا به فکر محیط زیست و مشکلات دیگه باشن…….