کد مطلب: ۶۹۴۷۵۱

پای پهپادهای ایرانی به جنگ اوکراین باز شد؟

پای پهپادهای ایرانی به جنگ اوکراین باز شد؟

واشنگتن پست مدعی شد روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را در جنگ اوکراین آغاز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «دیوید ایگناتیوس» ( David Ignatius ) روزنامه نگار امریکایی ارمنی تبار در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابعی که آنها را «مسئولین برجسته امنیتی غربی» توصیف کرد این ادعا را مطرح کرده است.
وی نوشته است این پهپادها از نوع شاهد هستند که ایران قبلا از آنها در سوریه و عراق هم استفاده کرده بود.

به نقل از عصرایران ، او همچنین گفته است تهران به روسیه پیشنهاد کرده از شبکه مالی ایران برای دور زدن تحریم ها استفاده کند. علاوه بر این، تهران به روسیه پیشنهاد سوآپ نفت روسیه میان دریای خزر و خلیج فارس را مطرح کرده است. ایران می تواند در دریای خزر نفت روسیه را تحویل بگیرد و به همان اندازه و کیفیت، در خلیج فارس نفت تحویل دهد. به ویژه که در صورت اعلام توافق احیای برجام، ایران از تحریم ها نیز خارج خواهد شد.

قبلا وزیر خارجه ایران (حسین امیرعبداللهیان) در گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی، این موضوع را تکذیب کرده بود.

او تحویل پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده این کشور در جنگ علیه اوکراین را رد و «بی اساس» اعلام کرده بود.

جنگ روسیه علیه اوکراین از ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز و همچنان ادامه دارد.

یادداشت نویس روزنامه واشنگتن پست اضافه کرد این احتمال وجود دارد که پهپادهای ایران عامل مهمی در تغییر مسیر جنگ باشند.

قبل از این کاخ سفید گفته بود گزارش های اطلاعاتی می گویند ایران به روسیه صدها هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) خواهد داد تا به ارتش این کشور در رویارویی با مقاومت ارتش اوکراین در شرق این کشور، کمک کند.

جک سولیوان مشاور امنیت ملی امریکا هم پیش از این گفته بود «اطلاعات ما می گوید دولت ایران در فاصله زمانی بسیار کوتاه صدها پهپاد از جمله پهپادهای جنگی به روسیه خواهد داد».

به ادعای مقامات امریکایی، ایران در گذشته آماده آموزش نیروهای روسیه برای استفاده از پهپادهای ایرانی بوده است.

سولیوان همچنین گفته بود ایران به حوثی ها در یمن نیز پهپادهای بمب گذاری شده برای حمله به عربستان سعودی داده بود.

به ادعای مشاور امنیت ملی امریکا، هیات روسیه حداقل دو مرتبه به تهران سفر کرد تا پهپادهایی که قرار است از ایران تحویل بگیرد را بررسی کند.

همچنین ادعا شده است ایران پهپادهای خود را در دو روز ۵ و ۶ جولای ۲۰۲۲ (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۱) در پایگاه هوایی کاشان به روس ها نشان داد. منابع امریکایی این موضوع را به نقل از تصاویر ماهواره ایی مطرح کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی پاکی

    ایکاش باز نمی شد کم کم خرج جنگ اوکران گردن ایران می افته

  • ناشناس

    خوب کاری کرده چطور آمریکا به همه تسلیحات میده ایران نباید اینکار را بکنه؟

  • ایران

    کوری چشم دشمنان ایران.
    درود به ایران

  • ناشناس

    خدایا عجب ظلمی است باید با تسلیحات ایران سربازی را بکشند که از خانه و کاشانه اش دفاع می کند یک سانت از زمین روس در اشغال اکرائنی ها نیست امام حسین علیه السلام فرمودند کنوا لمظلوم عونا ولظالم خصما همواره یاور مظلوم و دشمن ستمکار باشید

  • ناشناس

    پهبادهای ایران برترینن دشمنان اقرار کردن بعضی افراد خودی چون همیشه حس حقارت دارن میگن نه

    • ناشناس

      ایران داره پهباد به روسیه میفرشه با قیمت خوب هم میفروشه تازه روسیه از ایران تقاضای خرید موشک نقطه زن فاتح ۱۱۰ هم کرده که ایران داره برسی میکنه. ایران درخدمت روسیه نیست داره معامله میکنه

    • علی اکبر

      سلام اول شما در مورد قراردادهای التظام آور روسیه با پیمان ناتو که قرار بوده بعد غز فروپاشی شوروی حق یک وجب پیشروی بسوی اروپای شرقی و روسیه نداشته اند مطالعه بکن تا بفهمی کی قرار داد عدم تعرض و پیشروی بسوی اروپای شرقی نقض کرده بعد بشوید قاضی و حق به اکراین بدهید

  • ناشناس

    ایران خودش درگیر تحریم وتوروم هستش، ،حالا من موندم چطور میخواد همه جوره در خدمت روسیه باشه

    • ۳۱۳

      در خدمت روسیه نیست ایران ، اینا که امثال شما نظر میدن یا از سر بیسوادی هست یا از سر سوزش چون ایران در نبرد با غربی‌ها پیروزشده آمریکا میخواد به اسم ناتو روسیه رو تحت فشار بگذاره تا روسیه چرندیات آمریکا رو تو سازمان ملل برعلیه ایران وتو نکنه دراصل روسیه به بهانه ناتو به اوکراین حمله کرد تا از ایران حمایت کنه شماها دیگه از کجا اومدین شک دارم ایرانی باشید ایران قدرت برتر منطقه هست و خواهد بود تا کور شود هرآنکه نتواند دید

    • ناشناس

      0000000

  • ناشناس

    ای جان ودل به این شکوه ایران

  • ناشناس

    واقعیت نداره،فقط میخان بهانه بدن که برجام صورت نگیره
    اگه قرارطرفدارحق باشیم باید به اکراین کمک بشه که مظلوم هستن چون به خاکشون تجاوز میشه،اخر این جنگ خیرباشه همش بهانه هستش دورایران رو بگیرن،ازقدیمهامون وصیت شده برامون روسیه عقرب سفته

    • ناشناس

      چرا حق رو به اوکراین بدیم ؟؟ چون عضو ناتو هست ؟

    • علی

      شما‌ چه جوری تشخیص دادی که اوکراین در این جنگ مقصر نیست . این سناریو که ناتو برای محاصره روسیه طراحی کرده کار را به اینجا کشانده در صورتی با شوروی سابق وقتی که در حال فروپاشی بود معاهده بستند که ناتو از المان به این طرف نخواهد امد تا شوروی هم جلوی استقلال جمهوری های جدید را نگیرد .
      ولی حالا ناتو در کل خاک اروپای شرقی حضور دارد . با این حال جنگ یک رخ داد منفور است چرا جهان چشمش را بر روی مظلومین جهان بسته و کاری برای حفظ جان انها نمیکند . مگر مردم افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و یمن و سودان و دیگر کشورها که جنگ داخلی با دخالت قدرتهای غربی در ان جریان دارد انسان نیستند . یعنی رنگ چشم و رنگ پوست انقدر مهم است که هر روز از دفاع از اکراین صحبت میکنند و در بوق میکنند که در اکراین چه و چه میشود ولی هیچ حرفی از کودکان گشنه یمن و سودان که به خاطر جنگ و محاصره از گرسنگی میمیرند حرفی در میان نیست .‌تازه رفتار اکراین هم بی تاثیر در شروع جنگ نبود .‌الان ایران هم به خاطر حفظ امنیت خود اجازه روی کار امدن دولت مخالف ایران در عراق را نمیدهد چون منافع کشور به خطر میافتد . همه دنیا اینگونه است . پس باید هر روز قدرتمند تر شد که ضعیفان در این دنیا حق دفاع از خود را هم ندارند .

    • ناشناس

      ناتو یعنی امریکا و امریکا یعنی اسراییل و اوکراین یعنی جرم و جنایت علیه بشریت

  • ناشناس

    امام حسین بخاطراسلام وحق مظلوم به شهادت رسید ۰۰۰حالاخیلاادعامیکنند ماسرحق هستیم وازمظلوم دفاع میکنیم ولی درظاهربرعکسه

  • ناشناس

    ای وا چه بگم