کد مطلب: ۳۷۸۳۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پولدارها تورم بیشتری را متحمل شدند

پولدارها تورم بیشتری را متحمل شدند

خانوارهای ایرانی با درآمدها بالا در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دیگر اقشار درآمدی هزینه بیشتری برای کالاها و خدمات مصرفی خود می‌پردازند، یعنی تورم کل دهک اول و دهک دهم درآمدی در ماه گذشته به ترتیب معادل 33٫7 درصد و 36٫6 درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کل خانوارهای کشور در 12ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری تورم 34.2 درصدی را متحمل شده‌اند. اما تورم کل در دهک‌های بالای درآمدی بیشتر است.

در حالی که دهک اول درآمدی تورم 33.7 درصدی را متحمل شده، دهک دهم با تورم 36.6 درصدی، بیشترین تورم سالانه در اردیبهشت ماه در بین دیگر دهک‌های درآمدی را دارد.

رشد تورم دهک دهم در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال جاری نیز مشهود است.

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در حالی که تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ماه سال جاری در دهک اول نسبت به فروردین ماه کاهش داشته، یعنی از 53.6 درصدی فروردین ماه به 52.5 درصدی در اردیبهشت ماه رسید، این تورم دردهک دهم رشد کرده است.

به عبارتی افراد با درآمدهای بالا در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه هزینه بیشتری کرده‌اند، تورم نقطه‌به‌نقطه دهک اول در فروردین ماه معادل 53.2 درصد بوده که در اردبهشت ماه به رقم 55.9 درصد رسیده است.

در حالی که تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات دهک‌های درآمدی در ادیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه کاهش پیدا کرده، اما در این مقایسه تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات افزایش یافته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ماه کالاهای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول از 79.9 درصد فروردین ماه به 76.7 کاهش و در دهک دهم از 87.9 درصد فروردین ماه به رقم 82.6 درصد اردیبهشت ماه افت داشته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت ماه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز در دهک اول در فروردین ماه امسال معادل 32.3 درصد بوده که در اردیبهشت ماه به رقم 33 درصد رسیده؛ در دهک دهم نیز از رقم 45.5 با رشد چهار پله‌ای به 49.3 درصد رسیده است.

دهک

تورم دهک دهم بالاتر از دهک اول درآمدی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.