کد مطلب: ۳۱۸۵۷۰

پکن تحت فشار مضاعف اقتصادی

پکن تحت فشار مضاعف اقتصادی

طبق آمارهای جدید منتشر شده در چین، شاخص تعیین‌کننده سلامت اقتصادی در بخش تولیدات کارخانه‌ای این کشور در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح در بیش از دو سال اخیر رسیده که نشان‌دهنده این است.

طبق آمارهای جدید منتشر شده در چین ، شاخص تعیین‌کننده سلامت اقتصادی در بخش تولیدات کارخانه‌ای این کشور در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح در بیش از دو سال اخیر رسیده که نشان‌دهنده این است که اقتصاد تحت فشار قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این اتفاق همچنین به مثابه زنگ هشداری درباره چشم‌انداز نه چندان خوشایند اقتصادی و احتمال کاهش بیشتر سرعت رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان قلمداد می‌شود. بسیاری بر این باورند که تاثیرات جنگ تعرفه‌ای چین و ایالات متحده هنوز در آمارها و ارقام‌ اقتصادی بازتاب نیافته است و از این رو، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند دولت چین برای ممانعت از تاثیرگذاری بیشتری جنگ تجاری بر چشم‌انداز اقتصادی، محرک‌های مالی و پولی بیشتری به اجرا بگذارد.

به نوشته «فایننشال تایمز»، چین از چندی پیش یک سری تدابیر محرک اقتصادی را از جمله تسریع هزینه در زیرساخت‌ها و چندین مرتبه کاهش سطح ذخایر ارزی مورد نیاز در بانک‌ها، به اجرا گذاشته است. اما کاهش سرعت رشد اقتصادی می‌تواند سیاست‌گذاران را به اتخاذ تدابیر شدیداللحن‌تر وا دارد که این مساله می‌تواند تلاش‌های موازی برای کاهش حجم گسترده بدهی‌ها و ممانعت از مخاطرات مالی را به چالش بکشد.

سران حزب کمونیست دیروز چهارشنبه در نشست «پالتبیرو»- نشست کمیته اصلی سیاست‌گذاری حزب کمونیست- وعده دادند که «اشتغال‌زایی، شرایط مالی، تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری و انتظارات» را تثبیت خواهند کرد که این مساله خود از احتمال اجرای محرک‌های بیشتر مالی حکایت دارد.

اقتصاد چین در سه ماه سوم سال جاری میلادی رشدی 6.5 درصدی را تجربه کرد که اگرچه همچنان با نرخ هدف رسمی دولت برای سال 2018 هماهنگ بود، اما ضعیف‌ترین رشد سه ماه از سال 2009 تاکنون به شمار می‌رود. طبق آمارهای منتشر شده در روز چهارشنبه، شاخص مدیران خرید تولیدات کارخانه‌ای از 50.8 در ماه سپتامبر، در ماه اکتبر به 50.2 کاهش یافت.

شاخص مدیران خرید تولیدات کارخانه‌ای شاخصی اقتصادی است که از نظرسنجی ماهانه از شرکت‌های بخش خصوصی به دست می‌آید. برای خوانش این شاخص باید به این مساله اشاره کرد که افزایش آن به بالای 50 نشانه بهبود، باقی ماندن آن در سطح 50 نشانه ثابت ماندن شرایط و کاهش آن به زیر 50 نشان‌دهنده افت وضعیت است.

اکنون هم اگرچه شاخص مدیران خرید تولیدات کارخانه‌ای چین همچنان بالاتر از حد معیار 50 است، اما پایین‌ترین رقم از جولای 2016 تاکنون به شمار می‌رود. یک شاخص دیگر اقتصادی چین هم که به بخش خدماتی مربوط می‌شود از 54.9 به 53.9 کاهش یافته که بازهم کمترین میزان از ماه اوت 2017 تاکنون است.

میزان اعتماد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها به ارتقاء این شاخص و تجربه نگرانی آنها به کاهش شاخص می‌انجامد. هدف از این شاخص ارایه اطلاعاتی درباره شرایط اقتصادی برای تصمیم‌گیرندگان در شرکت‌ها، تحلیل‌گران و مدیران خرید است.

کاهش سرعت رشد اقتصادی چین همچنین بر ارز این کشور فشار وارد آورده است. ارزش رنمینبی (یوآن) در معاملات روز چهارشنبه به کم‌ترین میزان در بازه زمانی 10 ساله رسید و این در حالی بود که ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی به بیشترین نرخ در 16 ماه اخیر رسید.

«ریموند یوئنگ»، کارشناس ارشد اقتصادی در بانک «ای‌ان‌زد» چین گفت: شرایط اقتصادی پیش روی بخش خصوصی چین خیلی وخیم‌تر از آن چیزی است که آمارها و ارقام نشان می‌دهند.

او افزود: انتظار داریم علاوه بر یک دوره دیگر کاهش سطح مورد نیاز ذخایر ارزی در بانک‌ها در ماه ژانویه، اقدامات دیگری هم در آینده نه چندان دور در جهت سیاست‌گذاری‌های حمایتی صورت بگیرد. اولیوت دولت این است که از تورم شدید ممانعت کند.

این در حالی است که هنوز تاثیرات تعرفه‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده بر واردات از چین، در داده‌های تجاری و اقتصادی بازتاب نداشته‌اند و صادرات چین از سه ماه اول امسال تاکنون افزایشی 12.2 درصدی داشته است که از سلامت اقتصاد در این بخش حکایت دارد. اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که مناقشات تعرفه‌ای و تجاری واشنگتن و پکن در آمارهای هفته‌های آتی منعکس شوند.

یک شاخص انشعابی مدیران خرید تولیدات کارخانه‌ای که ترتیب شاخص جدید را دنبال می‌کند، در ماه اکتبر به 46.9 کاهش یافت که کمترین سطح از ژانویه 2016 تاکنون به شمار می‌رود. نتایج نظرسنجی تحقیقات محرمانه فایننشال‌ تایمز از صادرکنندگان چینی نیز از کاهش سرعت رشد اقتصادی در ماه اکتبر حکایت داشت.

«سرنا ژو» کارشناس اقتصادی آسیا در شرکت میزوهو در هنگ‌کنگ گفت: شاخص مدیران خرید تولیدات کارخانه‌ای ماه اکتبر چین خیلی ضعیف‌تر از حد انتظار بازار بود. این تضعیف هم در روند سفارشات جدید (به ویژه در ارتباط با صادرات) و هم در روند تولیدات کارخانه‌ای قابل مشاهده بود که این مساله از تضعیف بیشتر فعالیت‌های کارخانه‌ای در سه ماه چهارم سال جاری میلادی در میانه کساد داخلی و افزایش تنش‌های تجاری خارجی حکایت دارد.

«ژائو کینگه» تحلیل‌گر ارشد اداره ملی آمار چین در اظهاراتی که همراه با آمارهای روز چهارشنبه منتشر شد، به تعطیلات «روز ملی» در اوایل ماه اکتبر و همچنین عدم اطمینان خارجی به عنوان دلایل کاهش شاخص مدیران خرید تولیدات کارخانه‌ای اشاره کرد.

با وجود داده‌های ضعیف اقتصادی، بازار سهام چین در معاملات روز چهارشنبه شاهد رشد بود و ارزش شاخص سهام «سی‌اس‌آی 300 » در معاملات بعد از ظهر دیروز 1.3 درصد افزایش یافت. اظهارات حمایتی ناظران بازارهای سهام و اوراق قرضه در جبران خسارت‌های هفته گذشته که ارزش این شاخص به کمترین میزان در 31 ماه اخیر رسید، کمک شایانی کرد.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.