کد مطلب: ۲۵۷۷۵۹

پیامدهای محاصره اقتصادی قطر بر این کشور

پیامدهای محاصره اقتصادی قطر بر این کشور

با گذشت یک سال از آغاز محاصره اقتصادی قطر توسط ۴ کشور عربی، این کشور رشد سالم خود را حفظ کرده است، اما برخی از بخش‌های اقتصاد این کشور بهای سنگینی پرداخته‌اند.

در پنجم ژوئن ۲۰۱۷، چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین، روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها محاصره زمینی و دریایی علیه این کشور اعمال کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطر از ثروت عظیم خود برای جذب شوک‌های ناشی از این محاصره بر روی سیستم مالی، ایجاد مسیرهای هوایی و دریایی جایگزین و تامین امنیت غذایی خود استفاده کرده است.

اما قطر تنها کشور آسیب دیده از این محاصره نبوده است و کشورهای محاصره کننده نیز بهای سنگینی برای این اقدام خود پرداخت کرده‌اند.

موسسه «کپیتال اکونومیکس» در گزارش خود از این بحران آورده است: آخرین آمارها از اقتصاد قطر نشان می‌دهد شوک‌های اقتصادی بحران سیاسی بین قطر با عربستان رو به پایان هستند.

برنامه یکپارچگی اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که قبل از این محاصره نیز با سرعت بسیار کمی پیش می‌رفت، بیش از سایر بخش‌ها از این اقدام آسیب دید.

دوحه تاکنون ده‌ها میلیارد دلار از ثروت صندوق های خود را به سیستم بانکداری تزریق کرد تا آن‌ها را از ورشکستگی نجات دهد و در این کار موفق بود.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از قطر آورده است: آثار مستقیم مالی و اقتصادی بحران بین قطر و عربستان به نظر قابل مدیریت است.

علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد قطر در سال ۲۰۱۷ به نرخ رشد ۲.۱ درصدی دست یافت که نسبت به سال قبل از آن تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی این کشور در سال جاری معادل ۲.۶ درصد خواهد بود.

متنوع‌سازی اقتصادی یکی از اصلی‌ترین تکیه گاه‌های قطر برای گذر از بحران بوده است.

افتتاح بندر جدید «حمد» برای جایگزین کردن مسیر دریایی سابق دبی و پروژه های چندین ده میلیارد دلاری برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ و حفظ میزان صادرات و واردات از جمله این اقدامات بوده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.