خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۵۱۵۴

ماجرای پیامک مالیات بر خانه‌های خالی چیست؟

ماجرای پیامک مالیات بر خانه‌های خالی چیست؟

این روزها بسیاری از مردم پیامک‌هایی دریافت می‌کنند که آنها را مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌داند. اما آیا واقعا همه این افراد صاحب خانه‌های خالی هستند؟ و باید مالیات پرداخت کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود ۶۰هزار نفر متقاضی تاکنون برای ارسال پیامک خانه خالی اعتراض داشته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد، بسیاری از مردم این روز‌ها شاهد دریافت پیامک‌های خانه‌های خالی هستند. با وجود اینکه این افراد یک خانه بیشتر ندارند و یا اینکه در سال‌های گذشته خانه‌ای داشته و فروخته‌اند و امروز در خانه ای که خود مستقر هستند، برای آنها پیامک پرداخت مالیات خانه خالی آمده است.

با پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شد که برای سه دسته از متقاضیان چنین مشکلی ایجاد شده است.

دسته اول: افرادی که تاکنون ملک و سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکرده‌اند. به گونه‌ای که نه سکونت و نه مالکیت این افراد در سامانه ثبت نشده که طبق قانون این افراد مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

دسته دوم: افرادی که تنها ملک و یا تنها سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده و یا اینکه افراد در واحد‌های مسکونی خود مستاجر دارند که اعلام نشده که این افراد هم مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

دسته سوم: نقص اطلاعات خود وزارت راه و شهرسازی که به‌دلیل آنکه برخی از دستگاه‌ها از جمله اداره ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی وشهرداری هنوز اطلاعات خود در این سامانه را ثبت نکرده‌اند که همین امر خود باعث ایجاد مشکلاتی در تکمیل اطلاعات شده است.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان الزامی است

وزیر راه وشهرسازی هم اعلام کرد در صورتی که مردم در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می‌شوند. این اطلاعات در برنامه‌ریزی مسکن و اجاره بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ما هم‌اکنون اطلاعات ۷۲میلیون نفر را در سامانه داریم و با وجود آنکه تکمیل نشده جامع‌ترین سامانه اطلاعات مردم است.

رستم قاسمی افزود: ۷۵۰هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی معرفی شده‌اند و برای آنها قبض صادر شده است که حدود ۶۰هزار از ۷۵۰هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده‌اند.

هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می‌خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم. اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می‌پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می‌شوند.

مهلت پرداخت مالیات خانه‌های خالی تا پایان مرداد

سازمان امور مالیاتی کشور هم اعلام کرده است بر حسب اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی، مالیات واحد‌های مسکونی خالی برای سال ۱۴۰۰ در اجرای مقررات ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه و از طریق پیامک و بارگذاری در درگاه خدمات الکترونیکی مالیاتی به اطلاع مالکین واحد‌های مذکور رسیده است.

بنابراین مالکان واحد‌های یاد شده حداکثر تا پایان مرداد ۱۴۰۱ فرصت دارند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند.

در غیر این صورت برابر مقررات نسبت به مطالبه و محاسبه جرایم مقرر در قانون اقدام خواهد شد. در صورت عدم پذیرش مالیات تعیین شده (از جمله خالی نبودن ملک یا عدم مالکیت)، این اشخاص با انتخاب گزینه عدم‌پذیرش و انتخاب دلیل آن به درگاه سامانه املاک و اسکان کشور وزارت راه و شهرسازی هدایت شده تا نسبت به ثبت، اصلاح و بروزرسانی اطلاعات املاک خود در سامانه اقدام کنند.

بدیهی است حذف یا تعدیل مالیات اعلام شده منوط به اعلام مراتب اصلاح و یا غیرخالی بودن واحد مسکونی از طریق وزارت راه و شهرسازی است.

براساس این گزارش در صورتی که متقاضیان برای آنها پیامک اشتباهی ارسال شده و قصد اعتراض دارند باید به اداره کل راه و شهرسازی استان خود و یا معاونت مسکن و ساختمان مراجعه و یا برای ثبت اعتراض خود در موضوع مالیات بر خانه‌های خالی می‌توانند به تارنمای سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایمان

    متاسفانه این قانون باعث شده نرخ ساخت و ساز در کشور امسال به شدت کاهش پیدا کند.علاوه بر این بسیاری با خطر از دست دادن شغل مواجه میشوند.حقیقت این است که سازنده به هدف خانه دار شدن مردم ساخت و ساز نمیکند.اما سرمایه گذار است که توانایی خرید خانه و اجاره دادن آن را دارد.منتها با این قوانین تهاجمی سرمایه گذاران از این بخش خارج میشوند

  • امید

    ما ۴ ساله در مسکن مهر ماهدشت که پدرم از سال ۸۹ ثبت نام کرده بود زندگی میکنیم اتفاقا این واحد رو هم در سامانه املاک همان ابتدای شروع ثبت املاک و در مهلت مقرر وارد کردیم و جز این واحد مسکن مهر هیچ وقت ، هیچ ملک دیگه ای هیچ یک از اعضای خانواده در هیچ کجای جهان نداشتیم و نداریم ، اما پیامک اومده به پدر من که برای مالیات بر خانه خالی به سایت مالیات مراجعه کنید ، به سایت که مراجعه کردم دیدم ملکی که ۱۰ سال قبل در تهران اونجا مستاجر بودیم به عنوان ملک پدرم ثبت کرده اند و مالیات خالی بودن ملک شخص دیگه ای رو به پای پدر من نوشته اند ، به هر اداره ای هم رفتیم از اداره مالیات تا راه و شهرسازی شهر و استان تهران فقط گفتن مثل شما زیاده کسی هم نمیدونه چیکار باید کنید و اداره راه و شهرسازی تهران گفت حالا میخواید برید خود وزارت شهرسازی ولی هرکی رو فرستادیم اونجا ، اونجا هم جوابی نگرفت !!!!

  • ناشناس

    شما که از املاک مردم خبر ندارید چرا بیهوده پیامک می فرستید. من هرساله کلی اداره شهرسازی دوندگی می کنم تا ثابت کنم چنین ملکی ندارم لعنت بر این وزراتخانه مردم آزار