کد مطلب: ۷۲۷۶۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس فردا / راند بعدی صعود آغاز شده است؟

پیش‌بینی بورس فردا / راند بعدی صعود آغاز شده است؟

بورس تهران امروز شاهد قدرت‌نمایی سمت تقاضا در معاملات بود. شاخص کل بورس موفق شد رشد 0.83 درصدی را ثبت کند و شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد. با این حال می‌توان راجع به پایان اصلاح گمانه‌زنی کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران پس از آغاز هفته به رنگ سرخ، انتظارات اهالی بازار سرمایه را مبنی بر ادامه‌دار بودن اصلاح بازار افزایش داد. این در حالی است که روز گذشته تقریبا یک چهارم ارزش معاملات 3 هزار و 508 میلیاردی خروج پول حقیقی را یعنی به میزان 793 میلیارد تومان شاهد بودیم.

برخی از کارشناسان اما معتقدند شتاب گرفتن شیب نزولی در روز آغازین هفته تحت تاثیر ورود خودروی پرتیراژ پژو 207 در بورس کالا بود و فشار فروش ایجاد شده در بازار تحت تاثیر فروش آن دست از سهامدارانی بود که به دنبال به دست آوردن نقدینگی کافی جهت شرکت در عرضه این خودرو در بورس کالا بوده ‌اند.

با شروع سبز امروز از ابتدای بازار این سناریو اعتبار بیشتری به دست می‌آورد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز جاری با گام 11 هزار و 555 واحدی در بازپس‌گیری کانال 1.4 میلیونی خود موفق عمل کرد و به محدوده 1 میلیون و 404 هزار و 641 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل و حتی بیشتر، به واسطه معاملات خوب برخی سهام کوچکتر بازار افزایش یافت و با رشد 1.23 درصدی ضمن افزودن 4 هزار و 896 واحد به ارتفاع خود، در محدوده 402 هزار و 855 توقف کرد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز نشان از توقف خروج سرمایه از بازار می‌دهد. در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه‌ای، بورس میزبان 87 میلیارد تومان پول حقیقی‌ بود.

پیش‌بینی بورس فردا

برای پی بردن به پایان اصلاح یا ادامه نفس‌گیری شاخص کل برای شروع راند بعدی صعود باید وضعیت عوامل موثر در رشد اخیر را مورد بررسی قرار دهیم و وضعیت آن‌ها را در مقطع فعلی ارزیابی کنیم. رشد دلار، حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادر در همکاری با وزارت اقتصاد و همچنین اوضاع مطلوب کامودیتی‌ها در بازار جهانی سه عامل اصلی رشد اخیر بازار سرمایه بوده‌اند.

دلار آزاد پس از رشد پرشتاب از محدوده 32 هزار تومان تا با شکست سقف تاریخی خود به نرخ‌هایی در محدوده 36 هزار و 880 تومان نیز رسید اما در دو هفته اخیر با آرام‌شدن نسبی معاملات، تا محدوده 35 هزار تومان عقب نشینی داشته است.

در این بین اقداماتی که بانک مرکزی در هفته‌های اخیر در راستای کنترل نرخ این ارز داشت به نظر موثر واقع شده است. انتشار اوراق ارزی از روز گذشته حاکی از ادامه اراده بانک مرکزی مبنی بر کنترل بازار ارز است. نکته حائز اهمیت در این بین نرخ دلار نیماست. گرچه توقف رشد دلار آزاد- یعنی یکی از عوامل اصلی رشد شاخص کل بورس- بر رشد نیما اثرگذار خواهد بود اما نرخ دلار نیما بسته به سیاست‌هایی که بانک مرکزی و سایر نهاد‌های دخیل در امر نظیر وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش خواهند گرفت، پتانسیل افزایش و نزدیک شدن به نرخ دلار فردوسی را داراست.

حمایت از بورس ادامه دار خواهد بود؟

روز گذشته تصمیم مهمی مبنی بر کاهش 80 درصدی مالیات فروش سهام از سوی شورای‌عالی بورس اعلام شد که خبر مثبتی در جهت افزایش حجم معاملات است. چراکه سهامدارانی که به صورت بلندمدت تصمیم بر نگه داشتن سهام خود دارند، نگرانی زیادی نسبت به مالیات فروش نداشتند.

اما در طرف مقابل، آن دست از مخاطبان بازار سرمایه که به نوسان‌گیری از سهام مشغولند به واسطه معاملات زیاد، بیشتر تحت تاثیر مثبت این مصوبه قرار خواهند گرفت. از این جهت می‌توان حدس زد که مصوبه ذکر شده چگونه در جهت افزایش حجم و پویایی معاملات عمل خواهد کرد.

ارزندگی سهام عامل مثبت دیگری برای امیدوارشدن به رشد بازار سرمایه در ادامه سال جاری خواهد بود. روند فرسایشی بورس در تابستان و ابتدای پاییز امسال در حالی که بازارهای موازی نظیر مسکن و طلا و ارز و خودرو روند رو به رشدی پیش گرفته بودند، برخی از سهم‌ها را به محدوده‌هایی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود رسانده است. به نظر می‌رسد بورس در حال حاضر در شرایطی به سر می‌برد که برخی سهام ارزنده در ادامه، فارغ از وضعیت شاخص مسیر خود را پیش می‌روند.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امروز اغاز حرکت پر شتاب بورس بود. این بار شاخص کل تا 1450 پیش میره تا میتونید سهامهای اصلاح شده که دو سه روز منفی شده اند بخرید که مجددا مثبت خواهند شد.

  • ناشناس

    ارزندگی خیلی از سهام صنایع و شرکتها را همچنان در بازار سرمایه داریم ، حتی اغراق نیست اگر بگوئیم سرمایه‌گذاری در بعضی از تک سهم ها در یکسال آینده شاید تا سیصد درصد سودآوری داشته باشند