کد مطلب: ۴۴۷۱۶۰

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

پیش‌بینی بورس، طلا و ارز در هفته آینده / بازار سهام همچنان پیشتازی می‌کند؟

پیش‌بینی بورس، طلا و ارز در هفته آینده / بازار سهام همچنان پیشتازی می‌کند؟

در ۴۰ روز نخست سال ۹۹ بازدهی بازار سهام بیش از هشت برابر مجموع بازدهی دو بازار ارز و طلا بوده است. آیا این روند پیشتازی بورس در هفته جاری هم ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت ۱۴ درصد، دلار بازدهی صفر درصد، طلا بازدهی مثبت ۲٫۶ درصد و سکه بازدهی مثبت ۱٫۶ درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: هرچند بازار ارز و طلا به واسطه تداوم کرونا و نوسانات قیمت نفت از سویی و افزایش تهدیدها در منطقه از سوی دیگر چشم‌انداز کمی نگران‌کننده دارند اما با کاهش نرخ سود بانکی و تداوم حمایت‌های دولت از بازار سهام امید سهامداران به آینده بورس بیشتر شده است. با این روند شاید بازار ارز و طلا نیز همچنان دامنه محدود نوسانات را تجربه کنند و بورس نیز در صورتی که ریسک غیرقابل پیش‌بینی‌ای به آن تحمیل نشود، همان روند صعودی خود را حفظ کند.

در عمل نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد و در حالی که دو بازار ارز و طلا دامنه نوسان به شدت محدودی داشتند اما بار دیگر بورس بازدهی قابل توجهی برای سهامداران داشت.

در هفته اخیر بورس پیشتاز بازارها بود.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این طور بود: بورس بازدهی مثبت ۱۸٫۳ درصد، دلار بازدهی مثبت ۰٫۶ درصد، طلا بازدهی منفی ۰٫۷ درصد و سکه بازدهی منفی ۰٫۳ درصد.

در این شرایط که بازار سهام روند شتابی به خود گرفته و دیگر بازارها چندان تغییری را شاهد نیستند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

شاید در میان اخبار اقتصادی این روزها دو عبارت سهام عدالت و عرضه اولیه بیشتر برای مردم مهم شده باشند. دو عبارتی که نشان از حمایت قابل توجه حاکمیت از بازار سهام دارد و به نظر می‌رسد بورس به واسطه همین حمایت‌ها آینده روشنی را فعلا پیش‌رو دارد.

علاوه بر این، به تازگی رئیس کل بانک مرکزی نیز خبر داده است: با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و تکمیل سهام شناور شرکت‌های بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است. در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاهداری بانکها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کردم. نحوه اقدام و عملکرد بانک‌ها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانک‌ها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم پیرو ابلاغیه مهم مقام معظم رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت، دستور صدور کد بورسی برای همه دارندگان سهام عدالت را صادر کرده است.

درباره بازار سهام رییس‌جمهور نیز اظهارنظراتی داشته است. حسن روحانی در آخرین اظهارنظر خود درباره بورس با بیان اینکه طرح‌های بسیار مهمی در هفته‌های پیش رو به بورس عرضه خواهد شد، عنوان کرد: در بورس شاهد یک تحول و رشد بی‌نظیر بودیم که مردم عزیز ما آنهایی که بیشتر در بورس فعال هستند، ‌از این تحول خوشحال هستند و هم سود فراوانی به آنها رسیده است.

در همین حال اخبار دیگر بازارها هم نشان از سیگنال مثبت برای بازار سهام دارد.

همزمان با نزولی شدن روند قیمت در بازار مسکن، وزیر راه و شهرسازی هم گفته است: جلوی هجوم نقدینگی به مسکن را می‌گیریم.

معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی نیز گفته است: تعداد خانه‌های خالی در سطح شهر تهران رقم بسیار بالایی است که اگر در چرخه استفاده عموم باشد تقاضا کاهش و عرضه مسکن اجاره‌ای افزایش می‌یابد و باعث می‌شود اجاره‌ها پایین‌تر آمده و رفاه بیشتری برای مصرف‌کننده فراهم شود.

محمود علیزاده درباره آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفته است: در این روند با شهرداری و وزارت راه و مسکن جلسات متعددی برگزار کردیم و وزارت راه بحث آمادگی سامانه شناسایی خانه‌های خالی را باید انجام می‌داد. در مورد سایر موارد نیز از شهرداری‌ها کمک گرفتیم تا منویات قانون را اجرا کنیم.

علاوه بر این، حتی از بازار خودرو نیز اخباری مبنی بر کوچ سرمایه‌ها از خودرو به بورس به گوش می‌رسد.

در همین حال رئیس قوه قضاییه نیز درباره بازار ارز به پیچیدگی و دشواری فرآیند تامین ارز مورد نیاز کشور در دوران تحریم اشاره و عنوان کرده است: ارز را نباید دست دلال داد و نباید اجازه داد ارزی که با تلاش‎های بانک مرکزی به دست می‌‎آید حیف و میل شود.

علاوه بر این اخبار، تداوم کرونا و اعلام وضعیت تردد در تهران که همچنان طرح ترافیک عملی نخواهد شد را هم باید در نظر گرفت. اخباری که نشان می‌دهد تغییر قابل توجهی در بازارها نسبت به هفته‌های گذشته احتمالا رخ ندهد.

بدین ترتیب همزمان با سیگنال‌های پی در پی حمایت از بازار سهام و تداوم وضعیت بی‌رمقی دیگر بازارها به نظر می‌رسد در روزهای کم‌نوسان بازارهایی به غیر از بازار سرمایه، آینده این بازار همچنان نسبت به دیگر بازارها امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا هفته مشابهی دیگر به مانند چند هفته اخیر در انتظار سهامداران باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.