کد مطلب: ۴۲۴۱۶۹

۴ پیش‌بینی از وضعیت بورس تا پایان سال ۹۸

4 پیش‌بینی از وضعیت بورس تا پایان سال 98

شاخص کل بورس در هفته پایانی دی ماه، با رشدی ۴۵۶۳۸ واحدی، در کانال ۳۹۹ هزار قرار گرفت تا تنها ۵۵۵ واحد با سقف تاریخی کانال ۴۰۰ هزار فاصله داشته باشد. اما آیا این روند تا پایان امسال هم ادامه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته پایانی دی ماه، با رشدی ۴۵۶۳۸ واحدی، در کانال ۳۹۹ هزار قرار گرفت تا تنها ۵۵۵ واحد با سقف تاریخی کانال ۴۰۰ هزار فاصله داشته باشد. اما آیا این روند تا پایان امسال هم ادامه خواهد داشت؟

چهار کارشناس بازار سرمایه به این سوال در دنیای اقتصاد پاسخ داده‌اند.

نیما فاضلی ، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرده است: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه کشورکه ویترین اقتصادی برای کشور ما در جامعه جهانی به حساب می‌آید از ارزش جایگزینی برخی از مناطق (مسکونی و تجاری) ۲۲ تهران کمتر است که باید این عمق و ارزش، افزایش چشمگیری داشته باشد تا بتوان برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های غیر‌بورسی و بخشی از سهام شرکت‌های پالایشی تحت مالکیت دولت را در بورس پذیرش و دولت از این محل بتواند برخی از کمبود درآمدهای احتمالی خود را در سال آینده جبران کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در صورت ثبات نسبی در سیاست بین‌المللی، اوضاع بازار سرمایه به سمت مثبت همراه با رشد صعودی به مسیر خود ادامه و برآورد می‌شود شاخص بورس تا سال آینده به عددهای به مراتب بالاتر دست یابد.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرده است: انتظارات تورمی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل محرک بازار سرمایه همچنان فعال است و ادامه رشد بازار سهام به شرط برقراری ثبات و عدم بروز شرایط بحرانی در حوزه سیاسی، نظامی و امنیتی هر چند با شیبی ملایم‌تر دور از ذهن نیست. به‌رغم افزایش چشمگیر قیمت سهام، همچنان گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری به لحاظ ارزش ذاتی و سودآوری قابل شناسایی است. در بخش دیگری از بازار سرمایه انگیزه‌های سفته‌بازی و تلاش برای حفظ قدرت خرید منابع ریالی منجر به رشد بعضا بی‌رویه قیمت و تشکیل حباب شده است؛ لیکن این به آن معنا نیست که ریزشی قریب‌الوقوع در انتظار بازار است و امکان ادامه تحرکات قیمتی در یک مسیر پرریسک-پربازده با قبول مخاطرات آن و با پذیرش امکان واگرایی قیمت و ارزش ذاتی در کوتاه‌مدت وجود دارد. وجود فرصت‌های متنوع سرمایه‌گذاری که پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفت در شرایط فعلی و در مختصات ترسیم شده بسیار کارآمد است و امکان انتخاب سبد دارایی متناسب با میزان ریسک‌پذیری و بازدهی مورد انتظار را فراهم می‌‌کند.

محمد یوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرده است: تجربه نشان داده است که در هر جای دنیا و هر بورسی، زمانی که رابطه قیمت سهام با سودآوری شرکت‌ها قطع شد، باید منتظر ریزش سنگین بازار باشیم. با این حال تعیین زمان برای این واقعه تقریبا محال است، خاصه اینکه سایر بخش‌های اقتصادی تحرک کمی دارند و نقدینگی مفرّی به جز بورس ندارد. همچنین پیش‌بینی رشد نقدینگی در سال آینده و به تبع آن تورم و رشد نرخ ارز باعث شده است که دیدگاه‌ها نسبت به رشد قیمت سهام خوش‌بینانه‌تر شود و پدیده «پیش‌خور» شدن وقایع آتی در قیمت‌های امروز سهام حادث شود. خلاصه اینکه بازار سهام به سرعت در حال رشد است و هیچ مانعی، حتی موضوع مهمی مثل شهادت سردار سلیمانی، نتوانسته است جلوی آن را بگیرد. نمی‌توان برآورد کرد که این دور سریع رشد چه زمانی به پایان می‌رسد و حتی مکانیزم ادامه آن نیز مشخص نیست. بنابراین شاید بهترین استراتژی برای فعالان بازار، اولویت دادن به کنترل و مدیریت ریسک باشد. در چنین شرایطی بهتر است اندیشیدن به سود و بازدهی در رتبه دوم قرار گیرد؛ چراکه حفظ و صیانت از سودهایی که تاکنون کسب شده‌اند امری بسیار مهم است.

حمید مرتضی‌کوشکی، کارشناس بازار سرمایه هم اظهار کرده است: سرمایه‌گذاری به معنای خرید آینده است. نیاز است سرمایه‌گذاران در زمان سرمایه‌گذاری حتما به آنچه در آینده می‌تواند بروز کند توجه اساسی داشته و بر آن اساس از خود سوال کنند؛ آنچه در آینده اتفاق می‌افتد چه اثری بر فاکتورهای مهم داشته و حالا با تغییرات احتمالی آن فاکتورها سرمایه‌گذاری در نمادی خاص توجیه‌پذیر است؟ پیش‌بینی ما این است که در آینده گزینه‌هایی جذاب خواهند بود که بیشترین ضربه را از تحریم‌ها خورده‌اند و تصور داریم اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور همچون امروز نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.