کد مطلب: ۷۹۲۲۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ / مقاومت روانی ۲ میلیونی سد راه شاخص خواهد شد؟

پیش بینی بورس دوشنبه 7 فروردین 1402 / مقاومت روانی 2 میلیونی سد راه شاخص خواهد شد؟

بورس تهران روز یکشنبه از ابتدا با تقاضای بالایی در اکثر صنایع به خصوص صنایع دلاری رو به رو بود. هسته معاملات فرابورس با مشکلات فراوانی در جریان معاملات روز یکشنبه همراه بود تا یاد و خاطرات مشکلات هسته معاملات در روز‌های خوش پیش از ریزش برای سهامداران زنده شود. مقاومت روانی 2  میلیونی برای شاخص کل نمی‌توان آن‌طور که در مرداد 99 ترسناک بود، سهامداران را نگران سازد. از سویی اما نباید از این نکته غافل شد که شاخص کل پس از توقف و استراحت کوتاه میانه اسفند ماه داشت، بدون توقف تا اینجا رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران روز یکشنبه از ابتدا با تقاضای بالایی در اکثر صنایع به خصوص صنایع دلاری روبه‌رو بود و تا نیمه اول بازار قدرت خریداران کاملا به فروشندگان برتری داشت و ۳ صنعت پالایشی و فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اغلب نمادهای آنها در دامنه مثبت معامله می‌شد.

اما مشکل کندی و هنگ بودن هسته معاملات فرابورس که از ابتدا وجود داشت، در نهایت دامنگیر باز شد و نحوه بازگشایی فرابورس در نیمه دوم بازار را با فشار عرضه روبه‌رو کرد تا در نهایت شاخص کل رشد ۱.۰۳ درصدی ثبت کند و به سطح ۲ میلیون و ۱۸ هزار واحدی برسد.

شاخص هم وزن امروز کاملا عملکرد متفاوتی از شاخص کل داشت و درحالی که شاخص کل با رشد بیش از ۱ درصدی همراه بود، شاخص هم وزن امروز متعادل بود و کاهش بسیار اندک ۰.۰۱ درصدی را ثبت کرد.

آمار و ارقام معاملات یکشنبه

ارزش معاملات خرد امروز ۸۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این مقدار ۶۸۰۰ میلیارد متعلق به بازار بورس، ۴۶۴ میلیارد متعلق به بازار فرابورس و ۱۶۰۰ میلیارد متعلق به صندوق های سهامی بوده است. همچنین در بین صنایع بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه پالایشگاهی بود.

لازم به ذکر است که معاملات بازار فرابورس تا ساعت ۱۵ ادامه‌دار بود.

خالص ورود پول به بازار سهام در حالی که تا اواسط بازار به ۳۰۰ میلیارد تومان نیر رسیده بود، با عبور از نیمه بازار این روند تغییر کرد و حقیقی‌ها در انتها خالص ورود پول ۲ میلیاردی ثبت کردند که این امر خروج و ذخیره سود سرمایه‌گذاران بعد از عبور از نیمه ابتدایی بازار را نشان می‌دهد.

رقابت تنگاتنگ سرانه خرید و فروش حقیقی‌ها تا انتهای بازار ادامه‌دار بود و در نهایت سرانه فروش۱۸.۴ میلیون تومانی و سرانه خرید ۱۷‌.۶ میلیون تومانی از حقیقی‌ها به ثبت رسید.

ضعف زودتر از انتظار هسته معاملات

هسته معاملات فرابورس با مشکلات فراوانی در جریان معاملات روز یکشنبه همراه بود تا یاد و خاطرات مشکلات هسته معاملات در روز‌های خوش پیش از ریزش برای سهامداران زنده شود.

گذر از این مشکل اما به همین سادگی نیست. فارغ از اختلال در سامانه معاملات کارگزاری‌ها که خسارات مالی را برای سهامدارانی که قصد ثبت سفارش دارند به همراه می‌آورد، تزریق حس نااطمینانی و بی‌اعتمادی به اهالی بازار سرمایه مشکلی بزرگ است که آینده بازار را تهدید می‌کند.

بازار در حالی که می‌تواند پتانسیل بالاتری از خود نشان دهد اما به دلیل چنین ریسک‌هایی به ارزش معاملاتی هشت هزار و 500 میلیارد تومانی محدود می‌شود.

ضعف هسته معاملاتی مشکلی است که در گذشته نیز خود را نشان داده است و سریعا باید توسط شرکت بورس و همچنین شرکت فرابورس حل شود تا یکی از ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه کاهش یابد.

مقاومت روانی 2 میلیونی تا چه حد اهمیت دارد؟

نیمه مرداد 99 هنگامی که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای گام در ابرکانال 2 میلیونی گذاشت، در کنار طمع سرمایه‌گذاران و تارگت‌های چند میلیونی برخی بورسی‌ها در تریبون رسانه شخصی خود، کمی احساس ترس نیز از ناشناخته بودن و ابهت کانال 2 میلیونی شاخص کل حس می‌شد.

آن روز‌ها شاخص دیگر توانی برای عبور از این ارتفاع نداشت و نتیجه آن شد که بیش از دو سال و 6 ماه زمان برای رسیدن مجدد به این نواحی نیاز بود. این بار اما شرایط متفاوتی بر بازار سرمایه حاکم است. در همه محافل بورسی صحبت از عقب‌ماندگی بازار سرمایه است.

فارغ از این نکات، شاخص کل هم ‌وزن مدت‌ها است که از سقف تاریخی خود عبور کرده است. همچنین نماد‌های دیگری نیز چه بین نماد‌های شاخص ساز و چه سهام کوچک و متوسط بازار سرمایه از سقف خود در تابستان 99 عبور کرده‌اند.

بنابراین مقاومت روانی 2 میلیونی برای شاخص کل نمی‌تواند آن‌طور که در مرداد 99 ترسناک بود، سهامداران را نگران سازد. از سویی اما نباید از این نکته غافل شد که شاخص کل پس از توقف و استراحت کوتاه 9 روزه‌ای که در تاریخ 10 اسفند ماه داشت، بدون توقف تا اینجا رشد کرده است.

از سوی دیگر، نگاهی به کندل‌هایی که شاخص کل در موج جنبشی اخیر خود ثبت کرده است، کاهش مومنتوم حرکت صعودی را می‌رساند. بنابراین همان‌گونه که اشاره شد مانع جدی در راه صعود بازار سرمایه به ارتفاعات بالاتر وجود ندارد اما شاخص کل به استراحتی هرچند کوتاه برای ادامه‌ حرکت خود نیاز دارد.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.