کد مطلب: ۸۱۸۰۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / حاشیه‌های تعلیق خودروسازان سرعت بازار را می‌گیرد؟

پیش بینی بورس سه شنبه 16 خرداد 1402 / حاشیه‌های تعلیق خودروسازان سرعت بازار را می‌گیرد؟

تعطیلات میانی هفته به پایان رسید و حالا معامله‌گران بورس تهران منتظر بازگشایی بازار هستند. اخبار جدیدی درباره تعلیق خودروسازان که هفته گذشته هم بازار را به شدت منفی کردند، به گوش می‌رسد. کارشناسان اعتقاد دارند اهالی بازار با کاهش هیجانات، تصمیمات منطقی‌تری خواهند گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران پس از تعطیلات میان‌هفته‌ای در حالی به استقبال معاملات خواهد رفت که روز شنبه هفته جاری، تغییرات چشمگیری در بازار حاصل نشد. معاملات شنبه در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بازار سرمایه، بر خلاف افت ۳.۲ درصدی طی هفته گذشته، حدود هشت هزار و ۶۰۰ واحد معادل ۰.۳۸ درصد بالا رفت و در ارتفاع دو میلیون و ۲۷۹ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل توانست تا حدودی رشد کند. بر این اساس، نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه پنج هزار و ۷۸۹ واحد رشد کرد و به تراز ۷۷۱ هزار و ۲۹۸ واحد رسید.

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بازار سهام شنبه، خبر از ورود ۲۷ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

تداوم روند اصلاحی به واسطه ترس بازار از تکرار رکود 99؟

از چند هفته گذشته، بورس تهران وارد فاز اصلاحی خود شده است. این فاز اصلاحی با توجه به دو نگاه متفاوت قابل توجیه است. موج صعودی که از آبان ماه سال 1401 شکل گرفت و پس از وقفه‌ای کوتاه در بهمن‌ماه تا اردیبهشت امسال ادامه داشت، به زعم کارشناسان به اندازه‌ای بود که نیاز به موجی اصلاحی برای ادامه مسیر داشت.

در نگاه دوم نیز رفتار معا‌مله‌گران و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار دارد. بر این اساس، ریسک سیستماتیکی که باعث شد تا سرمایه‌گذاران بلندمدتی دست به شناسایی زود بزنند، مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از اهالی بازار سرمایه معتقدند، شروع موج اصلاحی و تداوم آن در حال حاضر به این خاطر است که بازار از حبابی شدن و تکرار رکود سال 99 ترس دارد.

برای سنجش درستی این تحلیل باید اشاره داشت که در تابستان 99، بورس تهران در بازه‌ای 2.5 ساله بیست برابر شده بود بنابراین در هنگام شروع فاز اصلاحی، دامنه زیادی برای ریزش داشت.

در روند صعودی اخیر اما با توجه به فاکتور‌های بنیادین اقتصاد مثل تورم ساختاری و تغییرات نرخ ارز که اثر آن در گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها دیده می‌شود، می‌توان گفت بازار رشد آنچنانی نداشته است و صرفا بخشی از عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی را جبران کرده است. بنابراین دامنه‌ای برای اصلاح عمیق و ریزش وجود نداشته و بازار در میان‌مدت و بلند‌مدت راهی جز صعود به قیمت‌های بالاتر ندارد.

پیش بینی بورس سه شنبه

بورس تهران پس از تعطیلات در شرایطی فردا به استقبال معاملات خواهد رفت که روز شنبه عملا تغییرات خاصی را شاهد نبود. همچنین در حالی که در هفته گذشته خبر‌هایی مبنی بر تعلیق غول‌های خودروسازی کشور به گوش می‌رسید، مدیر پذیرش سازمان بورس تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اگر صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به اسفند 1401 ایران‌خودرو و سایپا مشمول ماده 141 قانون تجارت باشد و سه سال متوالی در بازه سال‌های 99 تا پایان 1401 زیان‌ده باشند، آن‌ هنگام نامه‌ای از سوی سازمان بورس برای بررسی برنامه‌های این دو شرکت برای خروج از زیان اعلام می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد بازار در روز سه شنبه برخلاف واکنش احساسی هفته گذشته که موج فروش سنگینی در بازار ایجاد کرد، برخورد منطقی‌تری نسبت به پروسه کلی تعلیق یا عدم تعلیق احتمالی خودروسازان نشان دهد. کارشناسان عقیده دارند بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با نوسانات زیادی همراه خواهد بود و جز در تک‌سهم‌ها خریداران و فروشندگان قدرت نسبتا برابری خواهند داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    ۳ سال است بورس منفی و سرمایه مردم بی ارزش و…..سهامدار سهم مخابرات را ۳ سال پیش ۳۰۰۰ تومان خریده امروز ۱۲۰۰ تومان و جالب تر اینکه قیمت کالاها بین ۱۵ تا ۲۰ برابر رشد کرده است در ملک در خودرو در سکه ربع و ……

  • حسین

    چرا دولت به وعدهاش عمل نمیکنه مگه قرار نبود کارمزد معاملات کم بشه ،یه انتقاد دیگه که به اکثر سهامداران محترم دارن اینکه پول فروش سهم بعد از ۲روز و نصفی به دست سهامدار میرسه فرض کنید اگه شنبه درخواست بدی دوشنبه میاد اونهم بعد ساعت ۱و نیم این یعنی در عمل پول در خواستی ار ۴۸ساعت به ۵۴ساعت تغیر پیدا کرده .

  • زهرایی

    ۳ سال پیش یک ویلا در رودسر داشتم ۱ میلیارد تومان فروختم بیش از ۱۸۰۰ متر بود البته قدیمی بود پولش را در بورس سرمایه گذاری کردم بعد از گذشت ۳ سال پولم در بورس شده ۵۰۰ میلیون تومان و امروز قیمت ویلا خودم شده بیش از ۱۲ میلیارد تومان حالا می فهم که چرا تورم در کشور رشد کرد چون ۳ سال بورس را منفی کردن حاصلش شد رشد بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابری قیمت کالاها واقعا با سرمایه مان چکار کردند منفی و بی ارزش و…

  • امیرعلی

    کارمزد بورس خیلی خیلی بالاست حداقل باید نیم درصد کمتر بشه اخه چه خبره اینهمه کارمزد مگه مردم چقدر از بورس نفع میبرن که تا این حد کارمزد میگیرید اصلا چرا وقتی بازار ریزشی میشه صندوق تثبیت میگه پول نداریم مگه بخشی از این کارمزدها صرف متعادل سازس سهم هامون نمیشه؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    نه ما دیگه نظری نداریم خودتون میدونید فردا وپسفردا و ،،،،،،چه خبره نظر ما هم ملاک نیست ای از خدا بیخبران

  • ناشناس

    اگر‌سازمان‌بورس‌واقایان‌سیاستمداران‌دست‌از‌سربورس‌بردارن‌‌‌بورس‌راه‌خودش‌را‌پیدا‌میکند‌‌‌چرادولت‌بجای‌حمایت‌از‌تولید‌کنندگان‌‌هرروز‌یک‌نسخه‌برای‌تولید‌‌مپیچد‌چراباسرمایه‌سهام‌‌دار‌بازی‌‌می‌کنند‌تنها‌جا‌شفاف‌که‌در‌کشورداریم‌‌می‌خواهد‌‌تمام‌سهام‌داران‌رافراری‌بدهد‌‌‌اقایان‌همه‌دیگر‌فهمیده‌اند‌بورس‌بالا‌‌وپاین‌زیاد‌دارد‌‌منی‌که‌کم‌سواد‌دارم‌این‌راخوب‌فهمیدم‌نمی‌دانم‌چرا‌بزرگوان‌این‌رادرک‌نمی‌کنن‌‌شما‌‌‌بزرگوان‌نزارت‌رابشتر‌کنید‌اگر‌‌به‌تولیدوسهام‌دار‌اهمیت‌می‌دهید‌بهترین‌کار‌حضرات‌کاری‌نکن