خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۲۷۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس ۴ بهمن ۱۴۰۱ / سرنوشت بازار سهام در گرو عرضه بورسی خودرو

پیش بینی بورس 4 بهمن 1401 / سرنوشت بازار سهام در گرو عرضه بورسی خودرو

بورس تهران در جریان معاملات دوشنبه با جریان خوب تقاضا مواجه شد اما نامه شورای رقابت به سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا همه چیز را تغییر داد. به نظر می‌رسد مسیر حرکت بازار سرمایه به سرنوشت خودرو در بورس کالا گره خورده است. با این وجود معاملات سه‌شنبه چگونه پیش خواهد رفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران در روز دوشنبه با افزایش 0.06 درصدی در ارتفاع یک میلیون و 653 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با نماگر اصلی 0.53 افزایش یافت و به سطح 522 هزار و 700 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را 17 میلیارد و 740 میلیون و ارزش معاملات را 9 هزار و 28 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

نقشه سراسر سبز بازار سرمایه تا جایی ادامه داشت که نامه شورای رقابت به سرعت بین فعالان بازار دست به دست شد. شورای رقابت در نامه به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و ساپیا به جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرد. طبق این نامه خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شود.

سود مصرف‌کننده و تولیدکننده از عرضه بورسی خودرو

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، مطرح کرد: تجربه چند هفته اخیر از عرضه خودرو در بورس کالا نشان داده است این اتفاق بر بازار آزاد خرید و فروش خودرو تاثیر مثبت داشته است.

وی افزود: خودروسازان خودرو‌ را به صورت ثبت‌نامی و به مقدار محدود به فروش می‌رساندند اما در حال حاضر تعداد زیادی خودرو را با قیمت کمتری از بازار آزاد عرضه می‌کنند که سود ناشی از این تفاوت نرخ به جیب سهامداران می‌رسد.

این کارشناس بیان کرد: این موضوع باعث شده است که شرکت زیان‌دهی مثل ایران خودرو از وضعیت اسفناک خود خارج شود و به سوددهی برسد. این بحث مهمی‌ است که باید مدنظر قانون‌گذار قرار گیرد.‎‌

عبدللهی بیان داشت: این تاثیر مثبت این گونه بوده است که شرکت‌هایی که تولیداتشان را در بورس کالا به فروش می‌رسانند هم باعث شده‌اند که بازار آزاد هم برای خریدار و هم برای فروشنده کنترل شود و هم باعث شده‌اند مشکلاتی که ناشی از کمبود عرضه بوده است را برطرف کنند و دست دلالان را از بازار دور کنند.

این کارشناس افزود: تجربه موفق بورس کالا نشان داد که هرقدر به سوی آزادسازی و شفافیت بیشتر برویم، وضعیت بهتری برای مصرف‌کننده و تولیدکننده ایجاد خواهد شد. اما مافیای قدرتمندی در حوزه خودرو وجود دارد که در برابر حرکت به سوی شفافیت و آزادسازی قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

عبداللهی در خصوص تجربه مشابه در گذشته گفت: نکته جالب این است که در تجربه عرضه سیمان در بورس کالا هم اتفاقات مشابهی رقم خورد. در آغاز عرضه سیمان در بورس کالا شاهد مقاومت‌هایی از سوی شورای رقابت و وزارت صمت بودیم که در نهایت موفق نشدند از عرضه سیمان در بورس کالا جلوگیری کنند.

وی افزود: در حال حاضر نیز می‌توان نتیجه مطلوب این امر را به خوبی مشاهده کرد که شرایط خیلی بهتری در بازار سیمان حاکم است؛مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانند سیمان مورد نیاز خود را تهیه کنند. در نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا به نفع هر دو سمت خریدار و فروشنده است و هرگونه اقدام علیه آن باعث ایجاد ضرر برای مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

پیش بینی بورس فردا

این کارشناس برای پیش بینی ادامه مسیر بازار سرمایه اظهار کرد: ادامه روند صعودی بازار سهام به بحث معاملات خودرو گره خورده است و باید به دقت سرنوشت این موضوع را دنبال کرد.

وی افزود: اگر فروش خودرو در بورس کالا ادامه یابد می‌توانیم انتظار تداوم شرایط مثبت بازار سرمایه باشیم. از سوی دیگر اما اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است بازار با مشکلاتی مواجه شود.

برای پیش بینی بورس سه‌شنبه انتظار می‌رود هیجان معاملات همزمان با جلسه شورای عالی بورس در خصوص تصمیم‌گیری عرضه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا افزایش پیدا کند و به اوج خود برسد. بنابراین شرایط معاملاتی نوسانی برای جریان دادوستدهای بورس سه‌شنبه دور از انتظار نیست.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قرعه‌کشی با روش جدید خیلی بهتر از بورسه چون همه سودش می‌ره توجیب خودشون همش میخوام ماشینا بیان توبورس