کد مطلب: ۷۹۲۴۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس سه شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ / خریدارانی که پا پس نمی‌کشند!

پیش بینی بورس سه شنبه 8 فروردین 1402 / خریدارانی که پا پس نمی‌کشند!

بازار امروز کار خود را با گام در سوی منفی دامنه نوسان آغاز کرد. فشار فروش‌ها به شکل ملموسی حس می‌شد اما در نهایت خریداران بازگشتی را برای نماگر تالار شیشه‌ای به سوی مثبت رقم زدند. از سویی اما قدرت تقاضا در مقایسه با بازه ده روز معاملاتی اخیر کاهش یافته است و این روند حکایت از نیاز شاخص کل به استراحتی کوتاه برای تداوم روند صعودی خود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در حالی که صبح دوشنبه با فشار فروش کار خود را آغاز کرده بود اما هر چه از زمان معاملات می‌گذشت عملکرد بهتری از خود ثبت می‌کرد و فشار تقاضا در کلیت بازار بیشتر می‌شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار که در ابتدای صبح تا منفی ۸ هزار واحد کاهش یافته بود به دامنه مثبت بازگشت و در نهایت با رشد ۰.۵۲ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۲۹ هزار واحدی رسید.

از نکات مهم بورس دوشنبه اما تغییر روند شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بود. شاخص هم وزن امروز بعد از چندین روز عقب‌نشینی نسبت به شاخص کل با رشد بیشتری نسبت به شاخص کل همراه شد و سهام کوچک‌تر بازار در کانون توجه سرمایه‌گذاران بودند.

در پایان جریان دادوستد‌های دوشنبه شاخص هم وزن رشد ۰.۹۷ درصدی را ثبت کرد.

آمار و ارقام معاملات دوشنبه

ارزش معاملات خرد دوشنبه ده هزار و 700 میلیارد تومان بود که از این مقدار 6 هزار و 300 میلیارد متعلق به بازار بورس، دو هزار و 800 میلیارد متعلق به بازار فرابورس و هزار و 700 میلیارد منعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

در بین صنایع نیز بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه خودروسازی و چندرشته‌ای صنعتی بوده است.

خروج پول حقیقی از بازار سهام که در ابتدای بازار جریان داشت، از اواسط بازار تغییر جهت داد و در نهایت حقیقی ها ۱۹۱ میلیارد پول به بازار سهام تزریق کردند.

رقابت بین سرانه خرید و فروش حقیقی ها اما تا انتهای بازار ادامه‌دار بود و در نهایت سرانه خرید ۲۳.۲ میلیون تومانی و سرانه فروش ۲۲‌.۶ میلیون تومانی از حقیقی ها ثبت شد.

خریدارانی که قصد عقب‌نشینی ندارند!

قدرت عرضه‌های ابتدای روز در معاملات روز دوشنبه، تمام نشانه‌های لازم برای سرخ شدن نقشه معاملات را داشت. خریدارانی که از هفته پایانی سال گذشته در بازار وجود دارند اما قصد عقب‌نشینی نداشته و این را در بازگشتی که شاخص کل رقم زد به نمایش گذاشتند.

بررسی روند حرکتی شاخص در جریان دادوستد‌های دوشنبه به شکل واضحی سخن از قدرت خریداران در بازار دارد.

با بازگشت نماگر اصلی بازار سرمایه به سقف تاریخی خود بازار مقایسه نما‌ها با سقف مرداد 99 گرم شده است. در چنین روز‌هایی بازار صرفا به دنبال بهانه‌ای برای خرید است. برای مثال اگر نمادی از سقف تاریخی خود در تابستان 99 فاصله داشته باشد و هنوز به آن نرسیده باشد، مورد اقبال معامله‌گران قرار می‌گیرد.

گرچه این روش آنچنان حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد و مناسب سرمایه‌گذاران نیست اما در حال حاضر بازار با همین مقایسه‌های نسبی به معامله‌گران سود می‌رساند.

پیش‌ بینی بورس

اتفاقات منطقه‌ای از ابتدای هفته تا به حال و در عین حال عدم واکنش‌های شدید از بازار میدان فردوسی نشان از فروکش هیجانات در عرضه و تقاضای اسکناس آمریکایی دارد.

در حال حاضر سکون در بازارهای ارز، طلا، سکه و تا حدی مسکن حاکم شده است. از سویی نزدیک شدن نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به سقف تاریخی خود توجه فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، بازار سرمایه در صدر توجهات قرار گرفته است.

ورود سرمایه به بورس تهران بسترساز تداوم روند صعودی و رشد کلیت بازار خواهد شد. با این‌حال همانگونه که در گزارش روز گذشته اشاره شد، کندل‌های اخیر ثبت شده در نمودار شاخص کل نشان از کاهش مومنتوم صعودی دارند.

به این معنا که شاخص کل برای تداوم روند خود نیاز به کمی استراحت دارد؛ بنابراین برای پیش بینی بورس روز سه شنبه می‌توان بازاری متعادل را انتظار داشت. برای شروع اصلاح اما باید منتظر نقطه‎‌ای ماند که خریداران برای مقطعی کوتاه تصمیم بر عقب‌نشینی داشته باشند.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.