خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۴۳۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ / بازی خوانی بورس از نمایش دلار

پیش بینی بورس شنبه 6 اسفند 1401 / بازی خوانی بورس از نمایش دلار

عملکرد بازار سرمایه در جریان معاملات بازار چهارشنبه، نشانی از شروع قدرتمند بورس در روز‌های ابتدایی اسفند امسال نداشت. با این حال عواملی وجود دارد که سهامداران را نسبت به تداوم روند صعودی در بازار هفته پیش رو امیدوار می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به رغم آغاز طوفانی بورس تهران در روز‌های ابتدایی آخرین ماه از سال، سهامداران در پایان معاملات روز چهارشنبه شاهد رنگ سرخ تابلو تالار شیشه‌ای بودند. در این بین شرایط سخت‌تر گروه‌های متوسط و کوچک بورسی در عملکرد شاخص هم‌وزن نمود پیدا کرد.

در پایان جریان دادوستد‌های روز چهارشنبه نماگر اصلی تالار معاملات بورس با کاهش 0.17 درصدی، دو هزار و 822 واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و 656 هزار واحدی قرار گرفت.

فشار عرضه‌ها اما در نماد‌های کوچک و متوسط بازار بیشتر بود طوری که نماگر هم‌وزن این بازار کاهش 0.76 درصدی را تجربه کرد و آستانه از دست دادن کانال 500 هزار واحدی قرار گرفت.

بازی‌خوانی سهامداران از نمایش دلار

نمی‌توان انکار کرد که بورس تهران به مانند هر بازار دیگری در اقتصاد کشور تحت تاثیر محرک اسکناس آمریکایی قرار دارد. در حالی که کاهش ارزش ریال در برابر دلار پرسرعت دنبال می‌شود، بازار‌های موازی نظیر سکه، طلا، خودرو و مسکن نیز نرخ‌های نجومی به خود گرفته‌اند.

در این میان به نظر می‌رسد رشد دلار به قدری چشم‌گیر است که شاخص کل بورس بتواند بی اعتنا به روند صعود دلار، به روند نزولی خود ادامه دهد.

مقایسه نمودار شاخص کل بورس و دلار آزاد

به جز دو دوره کوتاه در سال 1401، بورس تهران و دلار روند‌های مشابهی داشته‌اند

در تصویر بالا، نمودار قیمتی شاخص کل بورس را در مقایسه با عملکرد دلار در بازار آزاد شاهد هستیم. همان‌گونه که مشخص است به جز دو بازه کوتاه در سال جاری( اواخر اردیبهشت تا 22 خرداد و اواخر مرداد تا ابتدای آبان‌ماه) که فعالان بازارها واگرایی میان این دو بازار را شاهد بودند، با تقریب نسبتا خوبی «روند» دلار با روند شاخص کل بورس تهران یکسان بوده است. گرچه شیب افزایش‌ها قابل قیاس نیست.

به طور مثال از پنج آبان سال جاری که بورس تهران استارت روند صعودی خود را زد، اسکناس آمریکایی تا به امروز 64 درصد افزایش یافته است و از 32 هزار تومان به ارتفاع 52 هزار تومانی رسیده است.

این در حالی است که نماگر اصلی بورس تهران در مدت مشابه تنها 33 درصد افزایش یافته است.

پیش بینی بورس فردا

عملکرد بازار سرمایه در جریان معاملات بازار چهارشنبه، نشانی از شروع قدرتمند بورس در روز‌های ابتدایی اسفند امسال نداشت. شوک خبری مثبتی که حذف دلار 28 هزار و 500 تومانی سامانه نیما از مبادلات ارزی شرکت‌های بورسی و جایگزینی آن با نرخی جدید که بر اساس عرضه‌ و تقاضا مشخص خواهد شد، موجب رشد خوب بازار بود.

از سویی افزایش تقاضا در فاز دوم معاملات روز چهارشنبه، نوید وجود خریداران در بازار فردا را می‌دهد. بنابراین وزنه سنگین بازار شنبه در سبد خریداران سهام سنگینی کند و با بازار سبز رنگی مواجه باشیم.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار سرمایه را، فردا صعودی و سبز خواهیم داشت

  • ناشناس

    بازار سرمایه را ، باتوجه به اینکه پتروشیمی ها فولادی ها ارز حاصل از صادرات را با نرخ بالاتر از نرخ تکلیفی در بازار می فروشند صعودی و سبز خواهیم داشت

  • ناشناس

    خدایا این جه وضعیتی است خودت یک کاری بکن یک بازنشسته چه کار کنه

  • ناشناس

    رشد شارپی بورس شروع شده کل هفته سبز خواهد بود الان بازار جامانده بورس باید رو شاخص ۳ میلیون بود

  • ناشناس

    رشد شارپی بورس رو در این هفته ملاحظه بفرمایید با این وضعیت تورم درحال حاضر شاخص سه میلیون باید می بود