کد مطلب: ۶۵۸۸۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس فردا/ تغییر مولفه‌های اقتصادی به نفع بورس

پیش‌بینی بورس فردا/ تغییر مولفه‌های اقتصادی به نفع بورس

شاخص کل بورس چند روزی است که روند نوسانی دارد و امروز افت کمتر از یک درصدی را ثبت کرد. به گفته کارشناسان تمامی مولفه‌های اقتصادی دست به دست هم داده تا بورس در بلند مدت صعودی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس امروز با افت هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحدی رسید. کارشناسان عقیده دارند که مولفه‌های اقتصادی می‌توانند بورس را در بلندمدت صعودی کنند.

ارز ترحیجی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار روی بورس است و برخی کارشناسان عقیده دارند حذف این ارز بورس را مدتی صعودی کرد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زیان دهی صنایع کاهش و صنایع دیگر صعودی شدند.

مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: ارز ۴۲۰۰ تومانی را شاید بتوان بزرگترین اشتباه ۴۰ سال اخیر مسئولان دانست. اشتباهی که منجر به انفجار تورمی و رشد نقدینگی و افزایش تصاعدی قیمت‌ها شد. ارز ترجیحی رانتی را برای یک عده خاص داشت که حتی برخی از محصولات را قاچاق می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: تحریم‌ها روی سودآوری شرکت‎‌های بورسی و غیر بورسی تاثیر داشتند. به دلیل یارانه‌های آشکار و پنهان نیز با کسری بودجه روبه‌رو شدند.

وی اضافه می‌کند: حذف ارز ترجیحی بر صنایع و تولیدی‌های فعال در بورس نیز اثرگذار خواهد بود. این صنایع چندی پیش مواد اولیه خود را به قیمت‌های آزاد و جهانی می خریدند و به علت قیمت‌گذاری دستوری محصولات به ویژه در بخش مواد غذایی و ملزومات روزمره آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها‌، زیان‌ده شده بودند. اکنون با آزادسازی قیمت‌ها از ورشکستگی و زیان نجات پیدا می‌کنند. برخی از این صنایع بورسی و غیر بورسی حتی مقدار تولید خود را کاهش داده بودند چراکه تولید برای آنها صرفه نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: دولت در این بین باید توجه ویژه‌ای به سه بخش داشته باشد؛ بخش‌های دارو و درمان و صنایع غذایی و بهداشتی. چراکه این سه حوزه به شدت با زندگی روزمره مردم در ارتباط است. در این بخش‌ها دولت باید هم از تولیدکننده و هم از مصرف‌کننده بیشترین حمایت را داشته باشد. هر دو بخش عرضه و تقاضا در این سه گروه، آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند.

تغییر مولفه‌های اقتصادی به نفع بورس

وی توضیح می‌دهد: برای کنترل پایه پولی و جلوگیری از تورم، اعمال دیگری نیز ضروری است. در بخش اول کنترل نظام بانکی تجاری و نظارت شدید بر آنها اهمیت دارد. علاوه بر تامین نقدینگی دولت برای یارانه‌ها از طریق استقراض از بانک‌ها، خود بانک‌ها هم با دادن وام‌های بدون تضمین و بررسی و بدون بازگشت سرمایه، باعث افزایش نقدینگی شده‌اند. در اصل، بانک‌ها خسارت ناشی از آن را در بازار بین بانکی جبران کرده‌ و پایه پولی را افزایش داده‌اند. همچنین ساختار نظام مالیاتی کشور باید اصلاح و نظارت شدیدی بر آن صورت گیرد. جلوی فرارهای مالیاتی باید گرفته شود و اعداد مالیات‌ها اصلاح شود. در این صورت درآمد دولت نیز بهبود می‌یابد و کمتر به سراغ افزایش پایه پولی می‌رود.

سلطانی در نهایت می‌گوید: فرآیند حذف ارز ترجیحی و یارانه‌ها، اتفاقی بود که باید رخ می‌داد ولی در مورد نحوه انجام این کار شبهات زیادی در میان است. دولت باید طوری عمل کند که کمترین خطرات تورمی در مورد کالاها و خدمات اساسی رخ دهد و آسیب‌ها به حداقل برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بظاهر دولت با نوسان سنگین از سهام خصوصا سهام پالایش یکم یارانه مردم را برای خرداد تهیه کرد ما که راضی به این کار نیستم که از پول ما به دیگران دا ه شود

  • ناشناس

    سود ده یا زیان ده بودن بورس مردم تعیین میکنن. مردم دارن سود میکنن که هر روز فروشنده هستند. وقتی مردم دارن سود میکنن پس باید گفت بورس سود ده هست.
    خروج نقدینگی این چند روز از بازار بورس نتیجه اینه که مردم در سود هستند. اینکه عده ایی انگشت شمار میان میگن در ضرر هستیم مبنا نیست. چون فروش مردم چیز دیگری را نشان میدهد

  • طاهری سرمور

    واقعابایدبرای این به اصطحلاح کارشناسان متاسف باشیم که اینهاوافرادچون اینهابرنامه ریزی وراس کارهستند.بنده هم که هیچ اقتصادنخواندم می بینم که سالهاست که مابااین فرمان می رویم وکشوررابه جایی رساندیم که هیچ امیدی به آینده نیست وتمام کاروصنایع رانابودوملت رافقیرکردیم،وقتی گرانی باعث پیشرفت ورشدبورس یک کشورشوداین فاجعه است،وقتی کارشناس مالیات گرفتن وگران کردن کالاهاراسودده می خوانداین نهایت بی سوادی یک کارشناس است،وقتی هیچ جای نظرات وکارهامردم دیده نمی شوندودرآمدمردم دیده نشودچگونه می خواهیدتولیدات راگران بفروشندومالیات بپردازندوقتی ملت قدرت خریدنداشته باشندودرآمدباتورم رشدنکندودرآمدرابه ریال بدهندومخارج ملت بادلارباشدچگونه کشورپیشرفت وتولیدکننده موفق می شودوقتی دولت تمام سودهای شرکتهاوکادخانه هارامی مکدودرآمدنفت وگازوخاک وغیره معلوم نیست کجاست،چگونه کشورپیشرفت می کند.

  • ناشناس

    مطمئن باش کار شناس بورس اگر شاخص رشد کند عدد سازی است قیمت الان سهم ها تو شاخص ۱۲۰۰ بوده یه نمونه اش بانک ملت
    اگر شما فکر می کنید سرمایه دار وضع اش بهتر بشه و مردم بیچاره بشوند وای به حالتون وای بعد شرمنده اگر اینها با ارز ۴۲۰۰ تولید می کردند چرا قیمت ها در سال ۲ و ۳ بار تغییر پیدا می کرد دستمزد ها که یکبار تغییر میکنه بعد ضرر می دادند ارز ۴۲۰۰ می گرفتند بعد با ارز آزاد با مردم حساب می کردند .بعد اگر صادرات هم می کردند، با ارز آزاد وارد جیبشون می شد چی داری میگی کارشناس بعد بورس ایران کوره پول سوزی است

  • ناشناس

    فساد در سازمان بورس بیداد می کند، دستکاری در شاخص، شاخص 1600، قیمت سهام مردم به قیمت سه سال قبل، مشتی قمار باز با سرمایه مردم قمار می کنند.

  • احمد

    واقعا که شاخص سازیه من در شاخص ۱۵۷۰ روحانی با پرتفوی خودم در ۱۰۲ میلیون سود بودم الان با شاخص ۱۵۸۰ مبلغ ۱۹۰ میلیون در ضررم اخه چطوری این شاخص درسته باورش سخته می تونم تک تک سهم هارو بگم ذوب وبصادر وتجارت دارا پالایش ختور اخابر سیتا غشان وبملت شگویا ومعادن اخه کدومشون به قیمت ۱۵۷۰ روحانی هست فقط دو سهم شپنا و شتران به اون حد رسیدن بقیه که افتضاحه

  • احمدی

    زندگی ام در بورس با خریدن سهم در طی ۲۶ ماه اخیر پوچ و بی ارزش شد ۱۰۰ میلیون تومان اوردم و حالا بعد از بیش از ۲ سال سرمایه شده ۲۱ میلیون تومان و جالب قیمت کالاها بیش از ۶ برابر رشد کرده است با این پول می توانستم در پردیس ۲ سال پیش یک اپارتمان در فاز ۱۱ بخرم حالا قیمت اپارتمان شده یک میلیارد دویست میلیون تومان سرمایه ام را بی ارزش و پول خرد کردن ای خدا

  • ناشناس

    سهام وسدید و مخابرات و شفارس را ۲ سال پیش خریدم امروز سرمایه ام نابود و بی ارزش شده است نه رشد کرده فقط ضرر و تورم کالاها بیش از ۷ برابر خدایا …….