خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۱۹۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / تقویت فروشندگان در بازار سهام

پیش بینی بورس یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 / تقویت فروشندگان در بازار سهام

آخرین روز اردیبهشت‌ماه در حالی فرارسیده است که برآیند فراز و فرود‌های شاخص کل تا کنون، بازدهی منفی 1.18 درصدی بوده است. کارشناسان معتقدند نقدینگی موجود در جامعه به سوی بازار سهام هدایت شده است؛ این نکته اما در حالی است که این مسیر با نااطمینانی‌هایی نظیر کاهش تولید با توجه به کمبود انرژی‌هایی نظیر برق همراه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته، طی سه روز متوالی صعود ۹۱ هزار واحدی را تجربه و معامله‌گران را به خروج از فاز اصلاح امیدوار کرد اما برآیند معاملات شنبه، افت ۲۳ هزار واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بود.

ضمن روند کاهشی جریان دادوستد‌های بازار سهام در روز شنبه، شاخص کل باری دیگر از کانال ۲.۳ میلیونی خود عقب نشست و در ارتفاع دو میلیون و ۲۹۸ هزار واحدی ایستاد.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن بازار نیز هم‌جهت با نماگر اصلی رفتار کرد و با افت چهار هزار و ۱۱۲ واحدی در محدوده ۷۶۰ هزار و ۹۷۴ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ارزش معاملات خرد را ۱۲ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد. پایین‌بودن ارزش معاملات خرد بورس تا حدودی تردید عموم افراد برای ورود به بازار سهام را نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج ۷۳۷ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

کاهش تقاضای دلار و کمبود نهاده‌ها؛ عامل تقویت فروشندگان

معاملات میدان فردوسی این روز‌ها، نسبت روز‌های اوج خود در اسفندماه و فروردین‌ماه، کاهش ملموسی داشته است. دلار این روز‌ها به دلیل شرایط فصلی با تقاضای کمی مواجه است. این کاهش تقاضا به این علت است که تقاضای وارداتی چه به شکل رسمی و چه به شکل غیررسمی، در حداقل خود قرار دارد.

دلیل دیگری که برای این امر می‌توان در نظر گرفت، تمرکز جامعه بر بازارهای دیگر نظیر خودروست. بنابراین و با توجه به اینکه شرایط اقتصاد کلان تغییری پیدا نکرده است می‌توان نتیجه گرفت دلار فعلا در شرایط استراحت قرار دارد.

در صورتی که این شرایط اعم از کسری بودجه، روابط دیپلماتیک بین‌المللی و همچنین انتظارات تورمی مردم با تغییر همراه نشود، دلار به موقع از فاز استراحت خود خارج خواهد شد.

بازار سرمایه همواره از معاملات بازار ارز تاثیر پذیرفته است و شروع حرکت دلار می‌تواند اندیکاتور پایان روند اصلاحی در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر، روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی تحت عنوان قطعی برق صنایع سیمانی و فولادی منتشر شد. شرکت توزیع نیروی برق طی ماه‌های خرداد تا مرداد سال جاری، قرار است برق صنایع فولاد و سیمان را بر اساس سه برنامه پیشنهادی سهمیه‌بندی کند.

کمبود این نهاده‌ تولید، بر سود‌آوری شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و سود شرکت‌ها به صورت فصلی و ماهانه دستخوش تغییر خواهد شد. عواملی از این دست باعث شده تا بازار سهام در این روز‌ها شاهد تقویت سمت عرضه باشد.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به غلبه پرقدرت فروشندگان در فاز دوم بازار روز شنبه، انتظار می‌رود معاملات یکشنبه نیز با جریان تقاضای زیادی همراه باشد. در ادامه اما عوامل بنیادین بازار که عقب‌ماندگی نسبت به بازارهای موازی و گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌هاست، می‌تواند بازار را از فاز هیجان نسبت به اخبار منفی خارج کند.

تا کنون گزارش‌های شرکت‌های پالایشی نشان داده است که گزارش‌های خوب شرکت‌ها چقدر می‌تواند در ایجاد جریان تقاضا موثر عمل کند. کارشناسان معتقدند با منتشرشدن گزارش‌های ماهانه‌ و فصلی شرکت‌ها که تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت، P/E کل بازار تعدیل شده و مجددا به سوی تک‌رقمی شدن حرکت خواهد کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.