کد مطلب: ۵۸۶۵۳۴

پیش‌بینی بورس فردا ۱۹ مهر ۱۴۰۰

بورس تحت تاثیر نرخ بهره بانکی / سیگنال‌های بانک مرکزی به بازار سهام چیست؟

بورس تحت تاثیر نرخ بهره بانکی / سیگنال‌های بانک مرکزی به بازار سهام چیست؟

روز یکشنبه برای دومین روز متوالی شاخص بورس کاهش یافت و بسیاری از نمادها بازدهی منفی داشتند. کارشاناسان بازار سرمایه عقیده دارند برخی از این جو منفی حاکم در بازار بر اثر سیگنال‌هایی است که از بانک مرکزی دریافت می‌شود. با این حال افت شاخص ادامه دارد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز حدود ۱۰ هزار واحد کاهش یافت و بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز عملکرد منفی داشتند. افراد حقیقی امروز ۴۷۰میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس یا فرابورس مربوط به گروه فلزات اساسی و همچنین سهام شرکت پارس فولاد سبزوار بود.

کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند یک از دلایل این حجم از خروج نقدینگی و افت شاخص کاهش نرخ ارز و سیگنال‌های است که از بانک مرکزی به بازار می‌رسد. نرخ ارز بعد از انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داده است.

نرخ بهره بانکی باید مشخص شود

محمد مهدی عُشریه، کارشناس بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز به انتظارات بازار و سهامداران از کاهش احتمالی نرخ بهره بانکی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار در بازار سرمایه مشخص شدن نرخ بهره بانکی است. بعدا از انتصاب آقای صالح آبادی برای ریاست یانک مرکزی شایعه‌های زیادی راجع به نرخ بهره بانکی شنیده می‌شود؛ برخی از کاهش نرخ بهره و برخی دیگر از افزیش احتمالی نرخ بهره خبر می‌دهند.

عشریه در ادامه توضیح داد: عدم اطمنیان بازار و سهامداران نسبت به نرخ بهره و مشخص نبودن درصد و شرایط کلی آن موجب عدم اطمینان و فعالیت مطمئن در بورس می‌شود و همین مساله به بازار صدمه وارد می‌کند. مشخص شدن نرخ بهره بانکی برای بازار و سهامداران اهمیت زیادی دارد.

سیگنال تعویض رئیس سازمان بورس

این کارشناس بازار سهام عقیده دارد با توجه به شروع فعالیت رئیس جدید بانک مرکزی بازار قطعا نیم نگاهی به فعالیت‌ها و سیگنال‌هایی که از طرف بانک مرکزی منتشر می‌شود دارد. بعضی از فعالان بازار خبر از برکناری احتمالی رئیس سازمان بورس می‌دهند. همین موضوع یکی از مهم‌‌ترین سیگنال‌های است که به بازار داده می‌شود و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمد مهدی عشریه درباره شرایط آینده بازار بر این عقیده است که با توجه به افزایش قیمت نفت جهانی شرایط برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی بهتر می‌شود و می‌تواند اثر مثبتی در مسیر حرکت شاخص و بازار سهام باشد.

با توجه به کاهش نرخ دلار و سیگنال‌های بانک مرکزی برای سازمان بورس، از تعویض رئیس سازمان تا کاهش یا افزایش نرخ بهره بانکی باید دید در چند روز آینده از طرف رئیس جدید بانک مرکزی چه سیگنال‌هایی به بازار سهام داده می‌شود و واکنش بورس و سهامدارن چگونه خواهد بود.

آخرین اخبار و پیش‌بینی‌ها از بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    بچه ها این بورس جز کلاهبرداری چیزی نیست چطور میشه سهامی که کارشناسی کردن به عنوان ارز اولیه به مردم میدم بعد یکسال و نیم پنجاه درصد زیر قیمت عرضه اولیه باشه جز اینکه کارشناسیش مشکل داشته و اینکه مردم قربانی اصلی این نابسامانی‌ها هستن کمی تفکر

    • فیروزنیا

      من در بیشهء خود نشسته ام و گرسنه ، به قولی هر که از جان گذرد بگذرد از بیشهء ما . والا ما را با کسی که سر جای خود نشسته چه کاری؟
      تو پول لازمی و من پولدار ، خود کرده را تدبیر نیست ، خودت داری مفتی و زود میفروشی ، نابلد شنا را چه کار در وسط دریا . نباید با هر پولی وارد بازار شد ، اینجا اورژانسی سود نمیدن .
      اینجا باید صبر داشته باشی ، اینجا باید با پول غیر ضرور وارد بشی ، اینجا باید اسیر فریب فریبکار ( نوسانگیر/حقوقی/شایعه/هیجان/صف) نشی ، اینجا باید با تعقل حرکت کنی .

  • ناشناس

    نظرهای مردم نشون میده چرا بازار اینجوریه. عده ایی زیادی اومدن میگن کلاهبرداریه و دستوریه و … همین افراد با رفتارشون باعث خرابی بازار شدن. بی شک مشکل رفتار مردم عوام هست. فجهان نمونه اش. کل سهامشون مردم فروختن و حقوقی و حرفه ایی ها دارن میخرن. همین مردم تو صف خرید بعد از ۵۰ درصد رشد میان میخرن. سود کردن بلد نیستید

  • علی

    سلام. اگه دوستان فکر انتقام از بورس و حقوقیا هستن راهشو بهشون میگم . پولتونو از بورس حداقل دو ماه بکشین بیرون با هم ببینین چه بلایی سرشون میاد. اگه به عجز نیفتادن و التماس نکردن هر چی خواستین بگین .

    • ناشناس

      موافقم صددرصد
      به شرط اینکه همه باهم همزمان خارج کنیم.

  • ناشناس

    چرا نظرات مرتبط با موضوع خبر بانک و تاثیرش بر بورس را حذف میکنی؟

  • ناشناس

    عجیبه امروز کارشناسان از بازار فردا چیزی نمیگن شاید هم فروختن بی‌خیال بورس شدند

  • ناشناس

    اقای ریسی .ریس جمهور محترم..یادت هست یک هفته به انتخابات به ساختمان بورس رفتی وعکس یادگاری با کلی رای جمع کردی..الان سه ماهه یه بار حتی اسم بوزس را نمی اوری…چراااااا..ط؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    پول سهامداران را خرخ ماینرهای پشت بورس کردن اونوقت مردم در چه فکرن!!؟؟ این فساد وظلم روشن رو کسی جوابگو نیست

  • فیروزنیا

    حقوقیان بسیار زیرکانه و هماهنگ با هم ، از سهامدار حقیقی مخصوصا” حقیقیان خّرد تازه وارد و نا آگاه و نابلد ، بد جوری نوسان میگیرن و نمایشنامهء ورود پول از جیب سهامدار عجول به جیب سهامدار صبور را خوب برنامه ریزی و هم صدا اجرا و هدایت میکنن .
    یه عدهءشان قیمت سهم یک نماد و یا حتی اکثریت نمادها (کلیت بازار) را با انواع روشها و با استفاده از حجم کمی از سهام (در حد حجم مبنا) همزمان با ایجاد صفهای فیک در (خرید/فروش) ، به عمد سبز یا قرمز میکنن و دوستان دیگشون و یا حتی خودشان بعد از ایجاد شوک و هیجان و فریب ذهنیت سهمدار خرد نسبت به کلیت و آیندهء سهم و بازار ، با حجم های زیاد اقدام به معامله در کلیت بازار سهام یا همان نماد با حقیقیان نابلد و صف نشین
    می کنند و البته در این میان عده ای را هم که زیاد عجول و بی صبر و بی تحلیل هستند درو و حذف از بازار .
    این موضوع را همهء سهامداران خرد می دانند ، اما باز چشم و گوش بسته و خود خواسته ، با معاملات الکی و بی توجیه ، هیزم این آتش و معرکه می شوند و خود را طعمهء این شکارچیان می کنند و بعدا” هم شروع به شکوه و گلایه .
    سهامدار شاکی و گله مند حقیقی خُردِ عزیز ؛ خود کرده را تدبیر نیست .
    اگر انتخابت در زمان خریدِ سهامت ، درست و با منطق و از نمادهای با بنیاد بوده و اگر همچنان قصد سرمایه گذاری در سهام و حضور در بازار سرمایه و بورس را داری ، بهترین گزینه اینه که وارد جو هیجانی بازار نشی و صبور باشی .
    بگذار حقوقیانِ نوسانگیر در این بازار پر شکار (شکارانی که تازه وارد بوده و در عرض ۳ ، ۴ ماه پایانی سال ۹۸ الی ۵ ، ۶ ماه اوایل سال ۹۹ با هر سطحی از معلومات و آگاهی از این بازار وارد آن شده اند) صید نمایند و اشخاص ضعیف و عجولان بی صبر را درو و شکار .
    این به نفع بازار سرمایه و من توئی که قصد سهامداری بلند مدت داریم ، است .
    اینان که عجول و بی منطق بودند وقتی حذف شدند بازار آرامش خواهد گرفت و آنموقع ارزش و سیاق بازار سهام نرمال گشته و ارزش واقی خود را باز خواهد یافت ، بالاخره قیمت سهام و ارزش بازار به موضع و جایگاه واقعیش خواهد رسید و حتما”بالاتر ازتورم و دیگر بازارها سوددهی خواهد داشت .
    (آمار ۱۰ ساله مُوَید این موضوع است) و گرنه حقوقیان ، هیچ موقع در بازاری که نتواند ارزشش را حداقل بمیزان تورم حفظ کند ورود و سرمایه گذاری نمی کردند، این فرصت نوسانگیری و نوسانسازی حقوقیان هم به این شدت و مدت مد این ۱ سال اخیر ، با توجه به وجود انواع اشخاص حاضر در بازار سرمایه بوده و به اصطلاح ، حقوقیان در این میان تا تنور داغ است فعلا” می چسبانند .
    البته و در نهایت با توجه به موارد فوق و ریزش برخی افراد از بازار این امر عمر چندانی نخواهد داشت و بازار سرمایه مجبور به ثبات و طی سیاقی معلوم و معقول و در ریل خود می باشد .
    یعنی حد اقل به میزان تورم رشد و شرکتهای بنیادی سوددهی عملکرد هم خواهند داشت .
    مطلب زیاد است و مجال اندک تعقل شرط هر کاریست .
    سهامداری را پیشه و با کم کردن قیمت سر به سر در صدد بهبود عملکرد خود باشید .
    خود را اسیر شایعات از جمله نوسانات قیمت ارز و بهرهء بین بانکی و نرخ خوراک پتروشیمی و ، این رئیس و آن رئیس نکنید با این مزخرفات است که ایجاد هیجان و نوسان میکنند ، از شما میپرسم مگر هر تک تک این موارد چقدر در قیمت تمام شده تاثیر دارد که به یکباره سهمی ۲۰ الی ۳۰ درصد نوسان میکند تاثیر این موارد حتی در حد نیم درصد از قیمت هر سهم هم نیست مگر قیمت سهم فقط بستگی به قیمت خوراک و دلار و رئیس و منشی دارد پس چرا نوسان ۲۰ الی ….. درصدی!!! مگر قرار است مثلا” ۳۰درصد شرکتی پودر شود که قیمت سهمش ۳۰ درصد افت میکند .
    خودمان را مسخره این و آن (حقوقیان و نوسانسازان) نکنیم.
    عرض کردم مطلب زیاد است ( تعقل ، تعقل ، تعقل )
    یا حق.

  • تحلیلگر

    نجات بورس ایران در گروو یک حرکت !فقط و فقط یک حرکت ((عدم دخالت دولت))

  • ناشناس

    اقلی رییسی اومدی بورس وخوب کنی خرابترش کردی