کد مطلب: ۵۱۰۷۳۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

احتمال پایداری دلار ۲۴ هزار تومانی / کدام سیگنال‌ها نشانگر نوسان دلار است؟

احتمال پایداری دلار ۲۴ هزار تومانی / کدام سیگنال‌ها نشانگر نوسان دلار است؟

در حالی که عموم کارشناسان از سیگنال‌های کاهشی در بازار ارز حرف می‌زنند، مهدی پورمهر از چند احتمالی ‌یاد می‌کند که ممکن است در هفته‌های بعد مسیر حرکت دلار را تغییر دهد و باعث افزایش قیمت دلار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند هفته‌ای است که نرخ دلار نوسانات ناگهانی و بعضا شدیدی را تجربه می‌کند. مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی، معتقد است این نوسانات نرخ ارز نشان‌دهنده این است که دولت سعی دارد با فشار و استفاده از ابزارهای کنترلی فنر نرخ ارز را فشرده کند.

به باور او این شرایط و نوسانات چند هفته اخیر نرخ ارز در وضعیت فعلی اقتصادی و بین‌المللی سیگنال مثبتی نیست و تنها تجارب فشرده شدن فنر نرخ ارز را به ذهن متبادر می‌کند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: اخیرا آمریکا اعلام کرده که سیاست بین‌المللی‌اش مخصوصا درباره ایران نسبت به زمان ترامپ تغییر اساسی نکرده. گواه آن هم تحرکات نظامی‌ای است که در خلیج‌فارس از خودش نشان می‌دهد. در ضمن با توجه اظهارنظرهایی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مورد ایران و دشمنان ایران دارند و همچنین پاسکاری‌هایی که بین آمریکا و ایران در خصوص بازگشت به برجام و ادامه تعهدات برجام صورت گرفته به نظر می رسد فضای سیاسی هم برای کاهش نرخ ارز معقول نیست، این شرایط بیشتر به افزایش قیمت ارز کمک می‌کند.

تاثیر تراز تجاری

بر اساس اعلام رئیس گمرک، تراز تجاری در دی ماه امسال هم مانند آذر ماه منفی شد و در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال به حدود منفی ۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار رسیده است.

پورمهر درباره تاثیر این تراز منفی بر آینده بازار ارز می‌گوید: طی سال جاری به دلیل تحولاتی که در حوزه سیاسی و بین‌الملل رخ داده متاسفانه تعاملات بین المللی و مبادلات تجاری بین ایران و سایر کشورها، حتی کشورهایی که ما بیشتر این تعاملات را با آن‌ها داشتیم، کم شده است. به عبارتی هم حجم صادرات کاهش پیدا کرده و هم حجم واردات. منتها کاهش حجم صادرات کمتر از واردات بوده که منجر به منفی شدن تراز تجاری شده است. کاهش تراز تجاری با کاهش بیشتر صادرات یعنی حجم واردات ارز کمتر شده، این مسئله هم بر نشان‌دهنده افزایش قیمت ارز است.

با این حال از نظر او از اینجا به بعد با حضور بایدن امکان بهبود فضای بین‌المللی برای ایران و تسهیل مبادلات و مراودات بانکی وجود دارد.

احتمال پایداری دلار ۲۴ هزارتومانی

یکی از عواملی که کارشناسان آن را در تعیین قیمت ارز برای ماه‌های آینده اثرگذار می‌دانند، نرخ تسعیر ارز در بودجه است. نرخی که احتمال دارد نمایندگان مجلس آن را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسانند.

در حالی که بعضی کارشناسان بر کاهش فشار بر منابع بانک مرکزی در پی افزایش نرخ تسعیر تاکید می‌کنند برخی دیگر اعلام نرخ تسعیر ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را تعیین کف قیمتی برای دلار می‌دانند و باور دارند این اقدام مجلس می‌تواند عاملی مخرب در بازار ارز باشد.

پورمهر در این باره می‌گوید: طبیعی است که هرچقدر نرخ تسعیر ارز در بودجه دولت بالاتر دیده شود در نرخ ارز بازار آزاد هم تاثیر می‌گذارد. این اقدام طبیعتاً هم تورم به همراه دارد و هم کاهش ارزش پول ملی.

او با بیان این که تصمیم مجلس درخصوص افزایش نرخ تسعیر ارز خودش به ذات می‌تواند در ایجاد تورم هم در سال جاری و هم سال آینده تاثیر بگذارد، ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش احتمالی دلار در سال آینده، شرکت‌ها سعی می‌کنند با قیمت‌های فعلی کالای اساسی و مواد اولیه خودشان را تامین کند، همین موجب می‌شود تقاضای ارز زیاد شود و قیمت دلار تا پیش از اجرای این تصمیم بالا برود.

این کارشناس در نهایت عنوان می‌کند: احتمالا در هفته‌ پیش رو دولت سعی می‌کند نرخ ارز را حول و حوش ۲۴ هزار تومان حفظ بکند و طبیعتاً تقصیر را به گردن آمریکا و متحدانش می‌اندازد. پس از این هم عواملی که از آنان یاد کردم موجب افزایش قیمت دلار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من توی اسفند ماه آمریکا تحریم های بانکی ایران رو تمدید میکنه و دیگه روحانی خوش خیال هم میفهمه که تحریم ها رفع شدنی نیست. دلار تا آخر سال به 27 تومن و بعد از سال کم کم تا 35 تومن هم میرسه.

  • رضا

    اینو دیگه همه مردم ایرانم فهمیدن چیزی که گرون شد دیگه ارزونی در کار نیست

  • ناشناس

    هر موقع نظری در مورد کنترل فنر ارز و این چیزا خوندین مطمءن باشید یا طرف دلاله یا از بالا رفتن ارز سود می بره مگرنه همه می دونن کنترل دست دولته

  • ناشناس

    توی تجارت نیوز دلار ۲۴ تومن شده؟!!…توی ایران دلار ۲۳ تومنه هااا!! :))