کد مطلب: ۶۰۴۰۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی عجیب اکونومیست/ دلار به ۱۸ هزار تومان می‌رسد!

پیش‌بینی عجیب اکونومیست/ دلار به ۱۸ هزار تومان می‌رسد!

قیمت دلار در بازار ایران به ۳۰ هزار تومان رسیده است. اما مجله اکونومیست پیش‌بینی کرده نرخ دلار ظرف دو سال آینده کاهش پیدا می‌کند و به ۱۸ هزار تومان می‌رسد. این پیش‌بینی واقعی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشریه اکونومیست در این گزارش خود اعلام کرده که نرخ دلار در سال ۲۰۲۲ در ایران به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و در سال ۲۰۲۳ باز هم کاهش پیدا می‌کند و ۱۸ هزار تومان می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان داخلی می‌گویند کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به زیر ۲۰ هزار تومان رویاست.

دلار ۱۸ هزار تومانی و تورم ۱۷ درصدی!

اما اکونومیست چگونه وعده دلار ۱۸ هزار تومانی را داده است؟ نشریه اکونومیست در پایان سال ۲۰۲۱ گزارش‌هایی درباره اوضاع اقتصادی کشورهای مختلف منتشر کرده و بخشی از این گزارش مربوط به شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در ایران است.

18 تومانی page 002

واحد اطلاعاتی اکونومیست در این گزارش پیش‌بینی کرده که آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، بخشی از تحریم‌های نفتی ایران را لغو می‌کند و همین مساله سبب رشد جزئی در اقتصاد ایران می‌شود.

با لغو تحریم‌ها و افزایش فروش نفت، قیمت دلار و نرخ تورم طی دو سال آینده کاهش پیدا می‌کند. به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۲ قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و سال ۲۰۲۳ با کمی کاهش، قیمت دلار ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود.

در همین دو سال مورد بررسی، نرخ تورم هم روند نزولی خواهد داشت. به گونه‌ای که نرخ تورم از ۴۴ درصد در سال ۲۱۲۰ به ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۲ می‌رسد. در سال ۲۰۲۳ هم نرخ تورم حدود ۱۷٫۲ درصد پیش‌بینی شده است. یعنی نصف تورم کنونی.

بازگشت دلار به قیمت ۲۸ هزار تومان

اما این نشریه پیش‌بینی کرده که توافق ایجاد شده در سال ۲۰۲۲ دو سال بعد دچار مشکل می‌شود و اختلافات بین دو کشور به تیرگی روابط آنها تا سال ۲۰۲۴ می‌انجامد.

به همین دلیل از سال ۲۰۲۴ روند نزولی قیمت دلار و نرخ تورم متوقف می‌شود و دوباره اقتصاد ایران درگیر افزایش قیمت دلار و افزایش نرخ تورم می‌شود.

اکونومیست در گزارش خود نوشته تورم، سرمایه‌گذاری ضعیف، توافق هسته‌ای از دست رفته و اعمال برخی از تحریم‌ها سبب می‌شود اقتصاد ایران از سال ۲۰۲۴ دوباره دچار بحران شود. نرخ دلار از سال ۲۰۲۴ صعودی می‌شود. به گزارش این نشریه نرخ دلار در سال ۲۰۲۴ به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.

نرخ دلار در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هم به ترتیت در یک روند صعودی به ۲۶ و ۲۸ هزار تومان می‌رسد و به نرخ کنونی دلار نزدیک می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کوروش

    فکرکنم یک صفرش رویادش رفته بذاره.

  • ناشناس

    خجالت بکشید که میگید دلار به 18تومن میرسه. جوری با ما رفتار کردن که الان میگن18تومن ارزونه. ولی نیست، اصلا هم زمانش دور نیست. تا دو سه سال پیش می‌گفتیم وای دلار شده8تومن چقدر گروون!! ولی الان میگن 18تومن ارزون. اینجگری پیش بره تا پنج سال دیگه دلار بشه 100تومن،میگن دلار رو به 80میرسونیم…

  • علی

    ۱- شتر در خواب…!
    ۲- بزک نمیر بهار…!
    ۳- هیه ساخلویوبلا!
    ۴- بهتر از اینها هم ممکنه اما بشرطی که در کشور عقلانیت و منطق حاکم باشه

  • ناشناس

    ۱هارو ۲ بنویس بابا

  • ناشناس

    لینک خبر اکونومیست رو هم می‌ذارین؟ من هرچی می‌گردم همچین خبری تو اکونومیست پیدا نمی‌کنم.

  • ناشناس

    دلار اصلاح خواهد کرد چون دولت هیچ راه دیگری برای ثبات اقتصادی ندارد.به لحاظ تکنیکالی هم می توان اصلاح دلار را با واگرایی منفی در تایم فریم ماهانه تشخیص داد.علت عدم ورود نقدینگی به بازار بورس در هفته های گذشته هم همین اصلاح پیش روی نرخ دلار است.البته به نظر سطح حمایتی روی چارت دلار حدودا در محدوده ۲۱ تا ۲۳ تومان باشد همان نرخ دلاری که یکی از اقتصادان های مطرح کشور قبل تر گفته بود.برای من جالب بود که سطح حمایتی تکنیکالی بعد از اصلاح با نظر یکی از اقتصادان ها تطابق داشت 🙂حالا خبر اکونومیست داستان را جالب تر کرده ! امان از اطلاعات پنهانی رسانه های مطرح ای کاش ما هم به اندازه آنها می دانستیم .حالا که مردم انتظار افزایش نرخ دلار را دارند موقعیت مشابه مردادماه سال ۹۹ که می گفتیم سهام بفروشید اطرافیان گوش نکردند و متضرر شدند. معمولا مردم در قیمت های بالا و نزدیک به سقف خرید می کنند.

  • ناشناس

    میشه لینکشو بذارید؟ اصلا اکونومیست چنین خبری نداره

    • ناشناس

      منظورش اکونومیست کیهان بوده .

  • ناشناس

    اکونومیست شکر خورده با این پیش بینی معلومه مسئولین ما رو نشناخته

  • ناشناس

    حالا بخندم یا پولشو بدم؟

  • ناشناس

    اونموقعه همه خندیدن به این پیش بینی ولی ظاهرا الان داره درست از آب در میاد و امروز توی اسفند 1400 قیمت دلار تقریبا رو 25500 تا 26000 بوده.