خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۸۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / عقبگرد دلار در دست‌انداز تشدید تحریم‌ها

پیش بینی قیمت دلار 14 آبان 1402 / عقبگرد دلار در دست‌انداز تشدید تحریم‌ها

قیمت دلار امروز کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد. در حالی که برخی فعالان بازار ارز انتظار داشتند با سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان آتش جنگ شعله‌ورتر و بازارهای مالی صعودی شود؛ اما نه تنها این سخنرانی که تشدید تحریم‌ها نیز دلار را صعودی نکرد. برخی معامله‌گران سیگنال نزولی بازارهای همسایه و نرمش در سخنان سیدحسن نصرالله را دلیل آرامش امروز بازار ارز توصیف کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز با کاهش ۸۰۰ تومانی در کریدور ۵۰ هزار تومانی یک کانال عقب‌نشینی کرد. این اسکناس امروز با قیمت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان معامله شد.

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز حاکی از آن است که بازار ارز متاثر از نرمش در سخنرانی روز گذشته دبیرکل حزب‌ الله لبنان و تاکید وی بر عدم دخالت ایران در جنگ حماس و اسرائيل، در روند نزولی قرار گرفته است. بازیگران بازار ارز معتقدند قیمت‌ها اثر خبر مربوط به این سخنرانی را در هفته گذشته پیشخور کرده و بسیاری را که از ترس روند شارپی قیمت‌ها خریدار بودند، فروشنده کرده است.

امروز بازار ارز بیشتر فروشنده بود تا خریدار و این افت تقاضا در هوای بارانی پایتخت به کاهش دمای بازار ارز کمک کرد. با این وجود برخی معامله‌گران نیز نسبت به بازار بدبین بودند و می‌گفتند هر خبری از تشدید جنگ حماس و اسرائیل می‌تواند قیمت دلار را افزایش دهد. آنها معتقدند موضوع تنش خاورمیانه در هفته‌های گذشته ثابت کرده است تصمیمات غیرمنتظره و ضربتی، به جریان این درگیری خط می‌دهد. بنابراین تغییر قیمت دلار قابل پیش‌بینی نیست.

توافق برجام؛ همچنان بزرگترین امید برای کاهش قیمت دلار!

در همین راستا علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار به قیمت دلار روند کاهشی داده است؛ اما صعود این اسکناس اجتناب‌ناپذیر است. زیرا صنایع بالادستی کشور، خود را با دلارهایی با قیمت بیشتر، وفق داده‌اند. بنابراین بعید می‌دانم در ادامه سال کاهش دستوری دلار جواب دهد.»

وی موضوع توافق هسته‌ای و اخبار مربوط به آن را مهمترین سیگنال کاهش قیمت دلار عنوان کرد و افزود: «با توجه به موضوع جنگ حماس و اسرائیل فعلا متغیرهای اصلی توافق برای ایران، در بازارهای مالی دیده نمی‌شود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه احتمال وقوع توافق هسته‌ای، کم است خاطرنشان کرد: «حتی تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که اگر تکلیف مذاکرات مشخص شود شاید تقاضای عمومی به سمت خرید یا عدم تمایل به خرید دلار برود. »

طباطبایی پیش از این نیز شرط کاهش شدید قیمت دلار را توافق برجام عنوان کرده بود. وی در همین راستا یادآور شد: «در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد. در غیر این صورت در کانال فعلی نوسان خواهد داشت.»

وی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آتی گفت: «به نظر می رسد که رقم‌های فعلی دلار، قیمت‌های کف بازار است. تا کنون هم موضوع خبردرمانی و ایجاد ابهام در بازار، منجر به کاهش یا رنج شدن دلار شده است.»

بازار به تحریم‌های جدید واکنش نداشت

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز جمعه دوازدهم آبان طرح تشدید تحریم‌های نفتی ایران را با ۳۴۲ رای موافق در مقابل تنها ۶۹ رای مخالف تصویب کرد. این طرح موسوم به «توقف پناه‌دادن به نفت ایران» تحریم‌هایی را علیه بنادر و پالایشگاه‌های خارجی که نفت صادرشده از ایران را بر خلاف تحریم‌های ایالات متحده پردازش کنند، وضع کرد. این طرح به منظور تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس سنا و امضای ریاست جمهوری ایالات متحده برسد. به گزارش خبرگزاری رویترز، چین ممکن است به‌رغم تحریم‌های جدید همچنان به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

داده‌های دو شرکت «اف‌جی‌ای» و «وورتکسا» در ماه سپتامبر حاکی از آن است که صادرات روزانه نفت ایران بیش از یک و نیم میلیون بشکه بود. بر این اساس، این بالاترین رقم طی چهار سال گذشته بوده و ٨۰ درصد از آن به چین صادر شده است. با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند تحریم‌های جدید اثر جدیدی بر اقتصادی ایران نخواهد گذاشت.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند تحریم‌ها دادن آدرس غلط به اقتصاد کشور است. آنها می‌گویند تحریم‌ها بر شرایط فعلی کشور تاثیر گذاشته اما نه آنقدر که روی آن تاکید می‌شود. به باور آنها ریشه مشکلات اقتصادی کشور را سیاست‌های غلط پولی، رشد بی‌رویه نقدینگی و سیاست‌‌های غلط در حوزه بانک‌ها و کسری بودجه وحشتناکی است که پیوسته افزایشی است. بنابراین به نظر می‌رسد اثر تحریم‌های جدید بر اقتصاد ایران، به ویژه بازار ارز کم‌دوام و کوتاه‌مدت است.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دلار تهران کاهش داشت. در بازار هرات، دلار با رشد ۸۰۰ تومانی با قیمت ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با افت ۷۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با کاهش ۱۳۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۵۰ تومانی معامله شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.