کد مطلب: ۷۵۴۱۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۸ بهمن ۱۴۰۱ / اولین تاثیر تحریم‌های جدید بر قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار 8 بهمن 1401 / اولین تاثیر تحریم‌های جدید بر قیمت دلار

در نخستین هفته بهمن‌ماه بازار ارز پرنوسان بود. قیمت دلار دیروز متاثر از اخبار نامساعد بین‌ المللی روند صعودی به خود گرفت و بازارساز نیز نتوانست قیمت این اسکناس آمریکایی را با سیاست‌های خود همراه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز روند قیمت دلار، در نخستین هفته بهمن‌ماه متاثر از سیگنال‌های بین‌المللی و تلاش‌های داخلی، روند پرنوسانی را پشت‌ سر گذاشت.

این اسکناس آمریکایی که ۲ روز ابتدایی هفته جاری را با روند افزایشی طی کرد، در حالی روز دوشنبه در مسیر نزولی قرار گرفت که نهاد پولی کشور این بار بازار آزاد را به رسمیت شناخت و دست بانک مرکزی از آستین بازارساز خارج شد.

معامله‌گران که با خوشبینی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه را پشت‌سر گذاشتند، بار دیگر روز پنجشنبه با افزایش قیمت دلار ، با بازار احتیاطی و انتظارات تورمی مواجه شدند.

احاطه بازار ارز با اخبار خارجی و سیاست‌های داخلی

در هفته ابتدایی بهمن‌ماه بازار ارز، مخلوطی از اخبار مساعد و نامساعد بود.

سقف دلار سهمیه‌ای افزایش پیدا کرد، حلقه تحریم‌های بین‌المللی تنگ‌تر شد و مسیر عراق برای ورود ارز به کشور در دست‌انداز سخت‌گیری‌های امنیتی آمریکا افتاد، شاخص بورس افت کرد.

همچنین بازار معاملات آزاد ارز از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته شد و بانک مرکزی ادعا کرد مستقلا و مستقیما بازار مذکور را مدیریت می‌کند.

به این ترتیب سامانه‌ ناخدا یا مرکز مبادله ارزی برای نظم‌دهی به بازار معرفی شد و حساسیت موضوع انتقال دلار به ایران در سطح بین‌المللی بالا رفت و این موضوع، کار را برای ایران بسیار سخت کرد.

آنچه به اختصار اشاره شد عمده مواردی بود که در یک هفته، بازار دلار تهران را دستخوش روند پرنوسانی کرد و در روزهای گذشته قیمت ارز میان افزایش و کاهش قیمت سرگردان بود.

نهایتا این اسکناس آمریکایی روز پنجشنبه در معاملات آزاد تهران با روند صعودی به کار خود پایان داد و در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومانی بسته شد.

از روز شنبه، صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل«تامین نیازهای ضروری» اقدام نمایند.

آغاز عرضه ۵ هزار یوروی سهمیه‌ای

صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تامین شده از این محل، به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای 18 سال) و حقوقی مقیم، به صورت یک‌بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اقدام نمایند.

آرامش نسبی ۳ روز میانی هفته اخیر در بازار ارز، متاثر از سیگنال‌های رئیس کل بانک مرکزی بود. فرزین طی یک ماه اخیر که سکان نهاد پولی کشور را در دست گرفته ۲ بار در رسانه‌ ملی حاضر شد و درباره مدیریت بازار ارز اظهاراتی کرد.

این اظهارات باعث شد قیمت دلار در روز بعد از آن دستخوش نوسان کاهشی شود و بازار گمانه‌زنی‌های قیمتی ارز داغ شود.

همان‌طور که اشاره شد رئیس کل بانک مرکزی از ایجاد سامانه «ناخدا» یا همان مرکز مبادله ارزی سخن گفت و به سفرهای منطقه‌‌ای خود در ۲ هفته اخیر اشاره کرد.

گمانه‌زنی فعالان بازار پس از سخنان فرزین که منتهی به کاهش قیمت دلار شد، حاکی از این بود که چپ نهاد پولی کشور پر است.

دلار با یک بیانیه صعود کرد

اما روز گذشته بازار ارز مغایر با تصور معامله‌گران، که معتقد بودند حداقل بازار این هفته را با روند نزولی به پایان می‌برد، متاثر از یک بیانیه، در روند صعودی باز شد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۲۰ رأی موافق و ۱ رأی مخالف، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کردند. این خبر واکنش‌هایی را از سوی ایران و تحریم‌ برخی کشورهای اروپایی به همراه داشت.

اثرپذیری بازار از اخبار بین‌المللی در روند امروز قیمت دلار بار دیگر خود را به رخ کشید و قیمت دلار تهران در پله چهارم محدوده ۴۰ هزار تومانی باز شد.

سیگنال بازارهای موازی نیز برای قیمت دلار تهران صعودی شناسایی شد و هرات با قیمت ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان و سلیمانیه با قیمت ۴۳ هزار و ۷۳۰ تومان معامله شدند.

در کنار هرات و سلیمانیه؛ نرخ حواله درهم لیدر بازار بود. درهم در محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی باز شد اما به طور پلکانی روند افزایشی را پشت‌ سر گذاشت و در محدوده ۱۲ هزار و ۲۷۰ تومانی بسته شد.

بگیر و ببندهای انتظامی در بازار ارز

ناگفته نماند جو بازار ارز دوباره انتظامی است و رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران اعلام کرد که پنج دلال ارزی شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ هدایت بهرامی خبر داد: ‌طی دو ماه اخیر بیش از ۲۰۰ دلال ارز و اخلالگر اقتصادی مورد شناسایی قرار گرفته و دستگیر شده‌اند.

وی افزود: برای تمامی این افراد پرونده قضایی تشکیل شده و آنان به دادسرا ارجاع شده‌اند.

معامله‌گران روند هفته‌های پایانی سال را با توجه به افزایش مسافرت‌ها و بستن‌ حساب‌های شرکت‌ها صعودی پیش بینی می‌کنند.

روندی که با وجود تلاش‌های نهاد پولی کشور راه خود را می‌رود و تحلیلگران از ابتدای سال بر آن تاکید کرده بودند.

هر چند تبعیت قیمت دلار از تورم و افزایش انتظارات تورمی را نیز نباید نادیده گرفت و تحلیلگران بازار با وجود روند افزایشی روزهای گذشته به ویژه ۶ ماهه دوم سال، قیمت این اسکناس آمریکایی را همچنان جامانده از تورم بیش از ۵۰ درصدی اقتصاد ایران می‌دانند.

با نگاهی اجمالی به روند قیمت دلار، این اسکناس آمریکایی در سیکل‌های افزایش و کاهش قیمت گرفتار شده است؛ با این تفاوت که روند‌های افزایشی طولانی‌تر است با پرش‌هایی بلندتر، و مسیر کاهشی کوتاه است و قیمت هیچ‌گاه به محدوده‌های قبلی باز نمی‌گردد.

بنابراین روند‌های کاهشی‌ نیز پولبک و بازگشت دوباره به همان روند صعودی قیمت است.

تا پایان سال قیمت دلار افزایشی است؟

در همین راستا حمید‌رضا جیهانی کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت دلار در هفته‌های پایانی سال به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر بر قیمت دلار ، علاوه بر موضوعات اقتصاد رفتاری و بازار سیاه، مولفه‌هایی نظیر برخی بازیگران ارزی کشورهای خارجی و به عبارتی صرافی‌هایی که در کشورهای خارجی فعالیت دارند، موثر هستند.

او به موضوع تسویه حساب‌های پایان سال میلادی به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت دلار در هفته‌های آینده اشاره می‌کند و می‌افزاید: اکثر تسویه‌های دلار کشور از طریق درهم، در امارات در حال انجام است و مشکلاتی که در امارات، در پازل ارزی کشور ایجاد شده بود، تا حد زیادی با سفر رییس کل بانک مرکزی کاهش پیدا کرد و اثرات خوبی در بازارها، در هفته‌های آینده خواهد داشت.

جیهانی می‌افزاید: ناآرامی‌های اجتماعی چند ماه گذشته، موضوع عدم امنیت داخلی و موضوعات فرار سرمایه، مسائل کوتاه‌مدت و مقطعی بوده که بر دلار اثرگذاری داشت و قاعدتا با دیپلماسی ارزی قابل مدیریت خواهد بود.

او می‌گوید: با بررسی قیمت دلار از منظر تکنیکالی، این اسکناس در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان در حال معامله است و مدت زیادی در این محدوده پایدار نمی‌ماند.

جیهانی اضافه می‌کند: سقف ۴۴ هزار تومانی می‌تواند محدوده مقاومتی دلار باشد اما باید به موضوع تسویه‌ حساب‌های پایانی سال و افزایش مسافرت‌ها و تامین ارز این سفرها نیز توجه کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخر چرا گارد در برابر هر نوع واکنش و خبر خوبی که در هر کشوری بخصوص ایران انجام شود بصورت تحریم زود در میآید و نرخ دلار هم بالا میرود آسو که همهن آن یکا باشد روان زیبای نام آسو این تحریم اینا را نمیپذیردولی کلمه آمریکا کار خراب کن و مخرب می‌باشد شمایاد گرفته اسد با گرفتن بهانه ای و گذاشتن تحریمی نرخ دلاررا به این موجب بالا میبرید دقیق این تیری بر هدف است که شماها استفاده میکنید و اسمش را سیاست هم میگذارد مثلا دوستی داشتم همیشه برای منزل داری خود سیاستگذاری میکرد و تماما مارش درست در نیامد پس حتما شما هم به ساده ترین روش دارید توکل میکنید فرقی برای ایران دارد ولی نه به آن سنگینی که به حال شما میشود از جانبهایی .

  • آرش

    هیچ امیدی به فردا نیست. اصلا امنیت اقتصادی نداریم شاید اگه مملکت بی صاحب بود هنوز بهتراز الان بود

  • Sina

    چرا همه مسولین فقط شعار میدن ریاست محترم بانک مرکزی قرلر بود دلار رو بکنی ۲۸ هزار چی شد الان از ناخدا حرف میزنی تا بتونی دلار رو همون ۴۴ هزار نگه داری چرا همتون عرضه کاری ندارین و میندازین به گردن عوامل خارجی و دلار فردایی و…قبل نشستن پشت میز شعار میدادی پس کو اون عمل به شعار !!!!! راحت میزارین دلار بره بالا بعد به زور ۱۰ درصدش رو میارین پایین

  • سینا

    چرا همه مسولین فقط شعار میدن ریاست محترم بانک مرکزی قرار بود دلار رو بکنی ۲۸ هزار چی شد الان از ناخدا حرف میزنی تا بتونی دلار رو همون ۴۴ هزار نگه داری چرا همتون عرضه کاری ندارین و میندازین به گردن عوامل خارجی و دلار فردایی و…قبل نشستن پشت میز شعار میدادی پس کو اون عمل به شعار !!!!! راحت میزارین دلار بره بالا بعد به زور ۱۰ درصدش رو میارین پایین

  • ناشناس

    هرکسی که دلار و ارز و سکه داره بفروشه ،باورکنید بدبخت میشه سخنرانی گروسی را در پارلمان اروپا برید بخونید ، فکر غلط اسراییل که باعث شد برجام لغو شود و اورانیوم به 60درصد شود ، به خاک سیاه نشوند اسراییل را ، برجام صدرصد درست میشه ، اینا مثل چی از قدرت گرفتن ایران ترسیدن ، الان موندن چه خاکی برسون بریزند ،گول بازار دلار و طلا را نخورید ، پاهایتان را حفظ کنید

  • ناشناس

    پول ایران که ارزش خودش را ازدست داده مسئولان لطفی بکنندبایک مرگ برامریکا والهی بامیدتوریال راازپول ایران حذف کنن منبعدحقوق ومزایارابادلارپرداخت کنن اینکه نمیشه حقوق باریال مخارج مردم بادلارمردم دیگه چیزی نمانده براشون نگاه کنیدته جیب هیچ کس به جزانهایی که مسئول هستن ودستشون به جایی بنده یک ریال هم ندارن مخارج ازجیب ملته بخوربخورش مال…….

  • ناشناس

    هرچی میتونین سراین ملت بیارین شعارهمه مرگ برامریکاست زندگی مردم هم گرودلارامریکاست نمیشه قیدریال رابزنیدهمه چی رابادلارحساب کنیدحقوق کارگروکارمندراباریال میدین مخارجشون رابادلارمیگیرین این کارهاعاقبت خوبی نداره

  • MONA

    سلام عزیزان دولت لطفاً برای ملت عزیزمان ک بعضی خانواده ها هست ک هیچ درآمدی ندارن طلا و ارز و دلار دیگه گرانتر نشه چون واقعا ما دیگه هیچ امیدی نداریم ک چگونه زندگی را بگذرانیم

  • ناشناس

    سیاست خوشگلتون که همان دشمن ستیزی است. راکنار بگذارید باتعامل برجهان وگشایش همه چیز درست می شود

  • ناشناس

    با با دلار رو گرون کنید ۸۰هزار کنید من داروندارمرودادم دلار