کد مطلب: ۴۴۲۱۸۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پیش‌بینی رشد قیمت طلا تا ۵ هزار دلار / روند صعودی فلز زرد تا کجا ادامه دارد؟

پیش‌بینی رشد قیمت طلا تا ۵ هزار دلار / روند صعودی فلز زرد تا کجا ادامه دارد؟

برخی از تحلیلگران بر این باورند که به‌دلیل ماندگاری اثرات اقتصادی ویروس کرونا، سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی ادامه خواهد داشت. از این رو انتظار می‌رود، قیمت جهانی طلا با رشد قابل توجهی مواجه شود.

طلا یکی از دارایی‌های بسیار مهم در قرن بیست و یک محسوب می‌شود. از اولین روز از ژانویه ۲۰۰۰، فلز زرد در مقایسه با بسیاری از دارایی‌های دیگری که عمدتا خریداری و نگهداری می‌شود و حتی بازار سهام، رشد بهتری داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از کیتکو ، در طول تاریخ مدرن (۲۰۲۰-۱۸۱۲)، چنین عملکردی بی‌سابقه بوده است. اگرچه بسیاری بر این باورند که بورس، که ارزش آن با گذشت زمان رشد می‌کند، سرمایه‌گذاری بهتری در مقایسه با طلا محسوب می‌شود، اما داده‌ها نشان می‌دهد، سرمایه‌گذارانی که بخشی از سبد خود را به طلا اختصاص داده‌اند، ثروتمندتر شده‌اند.

در مقایسه با پول نقد، رشد طلا شگفت‌انگیز بوده است. تنها دو دهه قبل، قیمت هر اونس طلا ۲۵۰ دلار بود و حالا به بیش از هزار و ۶۵۰ دلار رسیده است.

در فاصله سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰، زمانی‌که بازار سهام و اوراق قرضه عملکرد بسیار خوبی داشت و تولید ثروت می‌کرد، به‌دلیل عدم نیاز به نگهداری یک دارایی غیرتولیدی مانند طلا، از ارزش آن کاسته شد.

پس از حملات یازدهم سپتامبر اما رویه عوض شد. نرخ بهره به‌شدت کاهش یافت و برای اولین بار به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی، بازار سهام و اوراق بهادار هر دو تحت فشار قرار گرفتند و به این ترتیب، فضایی برای ایفای نقش به‌عنوان دارایی امن برای طلا مهیا شد.

امروز در تمام کشورهای جهان، دولت‌ها با کسری بودجه مواجه هستند و از طریق فروش اوراق قرضه، کسب درآمد می‌کنند.

از آنجا که برای مهار ویروس جدید کرونا، اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه در نظر گرفته شده، وضعیت اقتصادی کشورها و بودجه دولت‌ها به‌مراتب بدتر خواهد شد.

پس از افت قابل توجه بازارهای مالی در آمریکا و دیگر کشورها، سرمایه‌گذاران، صاحبان املاک و مستغلات و بسیاری از صنایع متحمل تریلیون‌ها دلار زیان شدند.

در ماه مارس (ماه گذشته میلادی) تعطیلی‌ها آغاز شد و گمانه‌زنی‌های اقتصادی بسیاری صورت گرفت. ماه آوریل اما ماه واقعیات است. نتایج قرنطینه‌ها و تعطیلی‌ها به‌زودی از سوی شرکت‌های تحقیقاتی منتشر و برای همه قابل مشاهده خواهد بود.

دولت‌ها هم در آمریکا و هم در بسیاری از کشورهای ثروتمند، بلافاصله پس از اجرای قرنطینه، بسته‌های مالی حمایتی برای خانوارها و کارگران و وام‌های تجاری برای کسب‌وکارها در نظر گرفتند. بر اساس برخی از پیش‌بینی‌ها زمانی که ترازنامه فدرال‌رزرو به ۱۰ تریلیون دلار برسد، قیمت جهانی طلا هم پنج هزار دلار در هر اونس خواهد شد.

جان باتلر، نویسنده کتاب «انقلاب طلایی» یکی از افرادی است که طلای پنج هزار دلاری را در میان‌مدت پیش‌بینی کرده است.

او در مصاحبه‌ای با کیتکونیوز این رشد قیمت را به ادامه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی به‌دلیل شیوع کرونا نسبت داده است. از نظر او بررسی عملکرد تاریخی طلا نشان می‌دهد که در دوره‌های رکود اقتصادی، قیمت طلا با رشد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

باتلر در این زمینه گفته است: با در نظر گرفتن الگوی تاریخی دهه ۱۹۷۰، رکود تورمی و دیگر مواردی که رخ داده است، بر این باورم که قیمت طلا رشد خواهد کرد. به‌نظر من، در میان‌مدت و در یک بازه زمانی چند ساله، قیمت پنج هزار دلار برای طلا کاملا واقع‌بینانه است.

به‌گفته او، به‎دلیل ماندگاری اثرات اقتصادی این ویروس همه‌گیر، شاهد ادامه روند سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی خواهیم بود، که این خود دلیل مهمی برای رشد قابل توجه قیمت فلز زرد خواهد بود.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Rick

    دوستان عزیز تجربیات تاریخی نشان داده است که سرمایه گذاری طولانی مدت در طلا هیچگاه با ضرر و زیان همراه نبوده است. اگرچه بحران های مالی و …در کشورها و جهان بر افزایش یا کاهش مقطعی قیمت طلا تاثیر گذار هستند. به عنوان توصیه کلی و با مسوولیت خودتان، همواره بخشی از پول نقد خود را به طلا تبدیل کنید. می توانید بخشی از پولتان را در صندوق های سرمایه گذاری مطمئن و بخشی دیگر را در بورس سرمایه گذاری کنید. خلاصه اینکه پول نقد نگهداری نکنید و تخم مرغ هایتان را نیز در یک سبد نقرار ندهید.امیدوارم همگی ثروتمند شوید

  • ناشناس

    همه بانکهای مرکزی دنیا اقدام به خرید طلا میکنندو به زودی شاهد بی ارزش شدن دلار خواهیم شد تمام مبادلات با پول دیجیتال انجام خواهد شد

  • حیدری

    از طلا سرمایه امن تر دیگه تو دنیا وجود نداره قیمت ۵۰۰۰هزاردلاری صلادورازانتظار نیست من که پول ندارم ولی اگر داشتم حتمن همین امروز طلا میخریدم

  • ناشناس

    سلام ، قیمت جهانی هر انس طلا نهایت به 1950 دلار برسد

  • ناشناس

    با سلام ….با گذشت اونس طلا از 2000 دلار که در یکی دو هفته اینده بسیار محتمل هست …تازه افکار عمومی جذب قیمت های نجومی طلا میشه …. هدف اول اونس جهانی 5000 دلار هستش با توجه به روند بودن این عدد بنظر قیمت مناسبی در پله اول میاد …. ولی بنظرم طلا کارش به 5000 دلار ختم نمیشه و عدد های بالاتر تا 10000 دلار و باید ببینه ……

  • ناشناس

    سلام ناشناس استعدلالت برای نظرت چیه

  • نظر دهنده

    سال 91 هم رکود اقتصادی تو کل جهان ایجاد شد که خیلی بدتر از الان بود ولی طلا نهایت تا 1800 دلار بالا رفت و پس از بهتر شدن اوضاع سقوط به سمت 1100 دلار داشت محتمل هست که پس از انتخابات امریکا قیمت طلا به کمتر از 1300 دلار برسد و از انجا که کرونا نهایت یکسال دوام داشته باشد پس اصلا نمی تواند در حد زیادی تاثیر داشته باشد. ولی ممکن است با سیاست های غیر قابل پیش بینی دولت امریکا نهایت به 1900 دلار در هر انس برسد

  • ناشناس

    طلا امروز 18 تیر 99 / شد 1805 دلار در هر انس موج دوم همه گیر شدن کرونا در راه است / بسیاری از مشاغل تحت تاثیر این ویروس قرار خواهند گرفت در مدت زمان کوتاه 2000 دلار در هر انس دور از انتظار نیست / پله ای خرید کنید

    • ناشناس

      پله اي يعني چطور؟

  • ناشناس

    در هر صورت در حال حاضر با توجه به رکود اقتصادی دنیا به دلایل مختلف سرمایه گذاری در طلا رواج گسترده ای یافته بغیر از بازار ایران که تحت تاثیر نوسانات ارز قرار دارد و ملک یا اجناس گران می شود بدلیل اصلی ذکر شده تا بحرانهای اقتصادی دنیا وجود دارد تقاضا برای خرید و سرمایه گذاری در بخش طلا از مسکوکات گرفته تا شمش و آب شده در بخشهای کوچکتر سرمایه گذاری خواهد شد و ادامه این روند خود دلیلی بر افزایش قیمت این فلز گرانبها و همینطور تورم در بخشهای دیگر اقتصاد بدلیل بی ارزش شدن پول و ارزهای معتبر خواهد شد و تا امروز کسی باور نمی کرد طلا انسی ۲۰۰۰ دلار برسد.

  • ناشناس

    آیا طلا در بازه پنج ساله در ایران سود دارد (الان بخریم و پنج سال دیگر بفروشیم)