کد مطلب: ۷۹۰۶۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی روند انس جهانی طلا در بحبوحه ورشکستگی بانک SVB / فدرال رزرو چه تصمیمی دارد؟

بررسی روند انس جهانی طلا در بحبوحه ورشکستگی بانک SVB / فدرال رزرو چه تصمیمی دارد؟

انس جهانی طلا هفته گذشته را نیز در واکنش به نگرانی معامله‌گران نسبت به ورشکستگی بانک‌ها، صعودی و پرقدرت آغاز کرد و فراتر از سطح 1960 دلار به بالاترین قیمت خود از ابتدای ماه آوریل رسید. طلای جهانی با رشد هفتگی حدود 6.4 درصدی از حوالی 1870 به سطح 1988 دلار رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، با نگاه به همین پارامترها به بررسی روند قیمت انس جهانی طلا و رویدادهای اخیر و پیش‌روی بازار انس جهانی پرداخته است.

حاجی‌احمدی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در هفته اخیر شاهد تغییرات ترازنامه فدرال رزرو بودیم، به طوری که پس از اعلام ورشکستی بانک SVB و اظهارات بایدن مبنی بر اقدام سریع و اطمینان از سیستم بانکی ایمن ایالات متحده، ترازنامه فدرال رزرو پس از مدت‌ها کاهش، رشد پرشتابی را تجربه کرد و به 8.69 تریلیون دلار رسید.

این تحلیلگر بازارهای مالی افزود: از طرفی با توجه به اتفاقات یک هفته اخیر، به نظر می‌رسد برای فعالان بازارهای مالی روشن است که ورشکستگی و فروپاشی بانک‌ها توانایی ایجاد یک بحران مالی بزرگ را دارد؛ روندی که نظیر آن در سال 2008 نمود پیدا کرد.

وی ادامه داد: در این مقاطع، نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران، تداوم رویکرد انقباضی فدرال رزرو و نیز دومینویی شدن اتفاقی است که برای بانک SVB و Signature رخ داد. بنابراین با در نظر داشتن این ریسک بالقوه، اکنون انتظارات بسیاری از سرمایه‌گذاران، نیاز به توقف نرخ بهره توسط فدرال ررزو و توجه بانک مرکزی ایالت متحده از عواقب رکودی سیاست‌های تهاجمی انقباضی است.

رویدادهای پیش روی طلای جهانی

‌‎حاجی‌احمدی در ادامه رویدادهای پیش روی بازار طلا گفت: داده‌های تورمی (CPI) در هفته گذشته مطابق با انتظارات بازار و در بخش Core CPI با 0.1 درصد افزایش منتشر شد. در ادامه نیز همانطور که انتظار می‌رفت، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را 0.5 درصد افزایش داد.

وی افزود: لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا خاطرنشان کرده است که بانک‌های ناحیه یورو با داشتن نقدینگی قوی انعطاف‌پذیر خواهند بود؛ این موضوع خود نشان‌دهنده فقدان نگرانی ECB در مورد خطر ورشکستگی بانک‌های ناحیه یورو در این مقاطع است. بر همین اساس اینگونه برداشت می‌شود که این اقدام در راستای کمک به جریان ریسک باشد؛ با این حال، لاگارد از تعهد به اقدامات مشخص در آینده خودداری کرده است.

به گفته حاجی‌احمدی، در این مقاطع به نظر می‌رسد مولفه‌های اثرگذار از منظر کلان اقتصادی و ژئوپلتیک در راستای تقویت قیمت انس جهانی طلا نقش ایفا کنند.

این تحلیلگر بازارهای مالی بین‌المللی معتقد است که فارغ از نوسانات مقطعی، با نظر به ریسک‌های سیستماتیک بالقوه و نبود اطمینان در بٌعد سرمایه‌گذاری که عمدتا ناشی از نگرانی فزاینده نسبت به رکود تورمی و دیدگاه ابرقدرت‌ها درباره نظم نوین جهانی و افزایش سطح تنش‌های ژئوپلتیک است، چشم‌انداز روند کلی میان‌مدتی و بلندمدتی انس جهانی طلا همچنان صعودی باقی می‌ماند. البته تنها در صورت فقدان تغییرات محسوس مفروضات تحلیلی در خلاف جهت اصلی سناریو، می‌توان ثبات این پیش‌بینی را تضمین کرد.

اهمیت تصمیمات فد برای سرمایه‌گذاران

وی خاطرنشان کرد: انتظار توام با احتیاط نزد معامله‌گران قبل از جلسه بسیار مهم FOMC و بیانیه سیاست پولی فدرال رزرو می‌تواند در اوایل هفته پیش رو نوسانات انس جهانی طلا را محدود نماید.

این تحلیلگر بازارهای مالی افزود: با توجه به آخرین سخنرانی پاول و اشاره مستقیم به اقدامات داده‌محور FED، عمدتا قیمت‌گذاری‌ها بر مبنای افزایش دو واحدی نرخ بهره بود. اما پس از انتشار داده‌های مرتبط با اشتغال و اعلام ورشکستگی SVB، در حال حاضر احتمال افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره افزایش یافته است.

گفتنی است، بسیار بعید است که فدرال رزرو افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را انتخاب کند اما اگر چنین باشد، واکنش اولیه دلار می‌تواند صعودی باشد و طلا را تا حدودی تضعیف کند. اما انتظار می‌رود چنین تصمیمی نگرانی‌ها را نسبت به عمیق‌تر شدن بحران مالی احیا کند و به طور مجدد باعث افزايش تقاضا به سمت طلا جهانی به‌عنوان یک دارایی امن و تدافعی شود.

حاجی‌احمدی ادامه داد: بنابراین در این هفته بسیار مهم، تمرکز بازارها کاملا معطوف به تصمیمات فدرال رزرو و گزارش دات پلات خواهد بود. بنابراین جهت تعیین دقیق برنامه فدرال رزرو، یعنی کاهش شدت سیاست‌های انقباضی به منظور حمایت از اقتصاد و جلوگیری از بحران مالی یا تداوم سیاست‌های انقباضی به منظور سرکوب تورم، باید چند روز صبر کنیم؛ تحقق هر کدام از این سناریوها در میان‌مدت می‌تواند در جهت تقویت انس جهانی نقش ایفا کند و در نهایت به سود طلا تمام شود.

نمودار طلا

روند 4 ساعته انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

روند تکنیکال طلا

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی روند قیمت طلای جهانی افزود: از منظر تکنیکی، محدوده حمایتی معتبر طلا (1,945-1,955) و محدوده معتبر مقاومتی آن (2,050-2,060) است. همچنین مادامی که قیمت انس جهانی فراتر از سطح 1,910 دلار است، هرگونه نوسانات منفی به منزله کارکشن (اصلاح) احتمالا موقتی خواهد بود.

وی همچنین افزود: با در نظر داشتن دیدگاه بلندمدتی، انس جهانی طلا در یک بازه زمانی تقریبا 11 ساله جهت گذر از سقف تاریخی خود ناکام بوده است. اما مجددا و برای دومین بار طی این مدت زمان در یک گارد صعودی قدرتمند در آستانه سقف تاریخی خود قرار گرفته است.

این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: در صورت شکست استاندارد این سطح و تثبیت قیمت فراتر از آن، به ترتیب اهداف حوالی 2,300 دلار و 2,800 دلار فعال خواهند شد. بنابراین چگونگی واکنش به سقف تاریخی برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.