کد مطلب: ۶۱۴۵۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه/ سیگنال مذاکرات برای بازار

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه/ سیگنال مذاکرات برای بازار

قیمت‌ها در بازار طلا و سکه این روزها کاهشی است. اما پیش بینی قیمت طلا و سکه در دی ۱۴۰۰ و به صورت درازمدت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی کارشناسان قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را در درازمدت افزایشی پیش‌بینی می‌کنند اما معتقدند در کوتاه‌مدت ممکن است بازار کاهش را نیز تجربه کند.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی، روند بازار طلا را در بلندمدت افزایشی پیش‌بینی می‌کند.

او به تجارت‌نیوز می‌‌گوید: حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد بازار به صورت کوتاه‌مدت کاهشی نسبی را تجربه می‌کند اما در ادامه روند آن افزایشی می‌شود.

محبی ادامه می‌دهد: اقتصاد ایران تورم‌محور است و تاثیر توافق احتمالی بر بازار طلا نیز موقت خواهد بود.

او می‌گوید: صرف نظر از اینکه برای اونس چه اتفاقی رخ می‌دهد، قیمت طلا افزایشی است؛ چرا که اثرپذیری آن از قیمت دلار بیشتر از طلای جهانی است.

او تاکید می‌کند: با وجود این، هر خبر مثبت یا منفی جدی از نتیجه مذاکرات، اثرات مستقیمی روی ارزش‌گذاری دلار به ریال می‌گذارد و بدون شک بازار ارز و به تبع آن طلا نیز نسبت به این اخبار واکنش نشان می‌دهد.

افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، پیش بینی بلندمدت قیمت طلا و سکه را با توجه به اقتصاد تورمی ایران افزایشی می‌داند‌.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، روند قیمتی بازارهای طلا، سکه و دلار را در مقاطعی تا پایان سال کاهشی پیش‌بینی می‌کند اما معتقد است در سال آینده شمسی، مجددا قیمت‌ها افزایشی می‌‌شود.

حق‌شناس می‌گوید: در شرایطی که کشور با نرخ تورم بیش از ۴۰ درصدی مواجه شده افزایش قیمت‌ها اجتناب‌‌ناپذیر است.

تاثیر منفی بلاتکلیفی در مذاکرات بر بازارها

حق‌شناس در ادامه، با اشاره به تاثیر منفی بلاتکلیفی در مذاکرات بر بازارهای مالی، می‌گوید: روند فرسایشی گفتگوها، کلیت اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است.

او می‌افزاید: اگر گفتگوها به نتیجه مثبتی برسد می‌تواند به صورت مقطعی و موقت شوکی کاهشی را به بازارها وارد کند.

حق‌شناس می‌گوید: اما در میان‌مدت، قیمت‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم و میزان نقدینگی تعیین می‌شوند و خود را با ارزش ذاتی دلار و طلا هماهنگ می‌کنند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: شرایط فعلی، بازارها را در نوعی ابهام و نگرانی فروبرده است و این وضعیت روی حوزه‌هایی چون طلا، سکه و دلار اثرتورمی بیشتری دارد.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

ابراهیم محمدولی، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تجارت‌نیوز توضیح داد: چنانچه اخبار مربوط به مذاکرات موثر باشد، پیش‌بینی می‌شود روند قیمت طلا و سکه کاهشی باشد.

او افزود: در روزهای اخیر نیز با حذف مالیات از اصل طلا، امیدواریم تقاضا برای خرید مصنوعات طلا در بازار رونق بگیرد.

محمدولی بیان کرد: درباره مزایای حذف مالیات از اصل طلا هنوز آن طور که باید اطلاع‌رسانی شفافی نشده است. امیدواریم با اطلاع‌رسانی بیشتر مردم متوجه شوند که این قانون به نفع خریدار است و متقاضیان از این پس برای خرید طلا باید هزینه کمتری را بپردازند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: به نظر می‌رسد در روزهای آینده ثبات نسبی بر قیمت‌ها حاکم باشد.

او در مورد قیمت سکه بیان کرد: حباب سکه به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده و این نشان می‌دهد تقاضا برای خرید طلا بیشتر از مصنوعات است.

ثبات قیمت طلا و سکه در بازار

محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته که داد و ستد و قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کرده اما این امر باعث ثبات نرخ در بازار شده است.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود، این ثبات همچنان در روزهای آینده ادامه داشته باشد.

کشتی‌آرای بیان کرد: حباب سکه به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و این نشان می‌دهد تقاضا برای خرید طلا بیشتر از مصنوعات است.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید ارزانتر باشد، چون اکثراً پول خرید ندارن ،چون گران است حباب بالای پنج میلیون است ،طالا هم باید به زیر شصصد الی هشت صد باشد،اتحادیه قیمت تعیین نمیکند ،این بازار است که قیمت تعیین می‌کند

    • علیرضا

      در اینصورت قیمت دلار باید 14 تومن بشه!!!!!!

    • ناشناس

      حباب بالای 5 میلیونه؟منظورتون اینه که بهتره تا 5میلیون سکه پایین بیاد،حباب معنیش چیز دیگه ایه،نرخ طلا 600 تا 800 هم دویست تومنه که خیلیه،بهر حال منتظر چنین ارقامی نباشید،نرخ طلا طبق فاکتورهایی بالا وپایین میشه:انس جهانی ودلار که تاثیر بیشتری میزاره،انس که تکلیفش معلومه به ما ربطی نداره، دلارم باید سقوط آزاد کنه که 5 میلیون سکه بریزه، که خود بانک مرکزی نمیزاره، چون همون جوری که بالا رفتنه یدفعه اش مخربه،ریزش یدفعه اش هم همینطوره، اگه توافق امضا بشه، دوسه ماهی ی ریزش یکی ودو تومنی داریم وبعد همین قیمت ها وافزایش بر مبنای تورم، برمبنای واقعیت زندگی کنید که غافلگیر نشید

  • ناشناس

    مثل این که شما در ایران زندگی نمیکنه چون اگه خبر قطعی از مذاکرات بیاد اونوقت تا صد تومن پایین میاد و اون رشد که شما ازش صحبت به درد هیچ کس نمیخوره

  • Naser

    دوستان مذاکرات اگر صورت بگیره شاهد کاهش چشم گیری هستید سال 96سه ماه مذاکرات نتیجه گرفت من یادم بالا30درصد کاهش قیمت حتی خوراک ها

  • قلیخان

    الله رحمت ایلسین باید ۱۰۰۰ تومان شود

  • ناشناس

    کاهش ارزش پول یعنی گرانی بر اساس ریال و افت شدید انگیزه برا زندگی در این کشور ثروتمند

  • ناشناس

    سلام من یک سکه 13 میلیونی خریدم باتوجه به کاهش قیمت ها بفروشم یا نگه دارم

  • ناشناس

    من که ۱۰تا سکه خریدم ضرر میکنم