کد مطلب: ۳۲۷۳۰۲

پیش‌بینی قیمت مسکن؛ مقاله‌ای پژوهشی با چند توصیه

پیش‌بینی قیمت مسکن؛ مقاله‌ای پژوهشی با چند توصیه

پیش بینی قیمت مسکن، حداقل در ایران، امری است پیچیده و غامض. عرضه و تقاضای طبیعی بازار، سیاست های پولی دولت، جایگاه بین المللی ایران، واسطه گری و بسیاری دیگر از عوامل، دست در دست هم، کار را برای ارزیابی آینده سخت و دشوار می سازد.

اما هنوز هم می توان با تکیه به یک سری اصول علمی و دقیق، رگ و ریشه ی مطلب را پی گرفت و به دنبال نبض بازار مسکن بود. ما در این مقاله همین کار را کرده ایم، با ما همراه باشید تا اصول پیش بینی بازار مسکن را تشریح کنیم و روی نکاتی کاربردی از خرید و فروش ملک نور بتابانیم.

تا رویداد بعدی؛ بازار مسکن همچنان می تازد

پیش بینی قیمت مسکن ، حداقل تا رویداد بزرگ بعدی این سرزمین، شرایطی صعودی و حتی جهشی را ترسیم می کند. به بیان خودمانی، ملک، آپارتمان و هر آن چه در زیرمجموعه ی این دارایی ها قرار می گیرید، تا زمانی که اتفاق بزرگی روی ندهد، روند رو به رشد خواهد داشت. این سه خط می شوند پیش بینی ما از آینده ی قیمت مسکن. اما اگر تحلیل می خواهید و قصد دارید چرایی امر را بدانید، باید مطلب را اینگونه تحلیل کنیم.

پس از برجام، امید فعالان اقتصادی این مرز و بوم برای ساختن کشور، به ورود سرمایه های خارجی و کار و تلاش نیروهای کارداخلی دوخت شده بود. خروج ایالات متحده اما، نشان داد که کشور تاریخی ما، برای بازسازی زیرساخت هایش، حالا حالا ها باید صبر کند. در این حین دولت که برهم خوردن برجام را پیش بینی نکرده بود، برای تزریق سرمایه به فعالیت های میدانی، سود بانکی را به حداقل رساند. نتیجه ی نهایی این بود، مقدار قابل توجهی نقدینگی که به دلیل تورم لجام گسیخته، روز به روز ارزش خود را از دست می دهد. مردم این موضوع را درک کردند و روی آوردند به خرید طلا، ارز و سکه (دارایی هایی که قابلیت نقد شوندگی بالایی دارند). این روند با افزایش قیمت (به دلیل تقاضای بالا و غیرقابل پاسخ) مواجه شد تا جایی که دولت ورود کرد و همه الباقی ماجرا را می دانیم.

چکیده ی قصه ی بالا ختم می شود به اینکه، مردم ناچار بودند سرمایه ی خود را برای حفظ ارزش دربرابر سقوط نرخ ریال، به بازار مسکن بیاورند، همین شد که بر خلاف پیش بینی همه، نه تنها بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه شد، بلکه رونق به ساخت و ساز و خرید و فروش هم رخنه کرد. مخلص کلام، تا زمانی که شبه برجامی روی ندهد، یا دولت سیاست گازانبری و کلانی را ابلاغ نکند، با خیال راحت این طور حساب کنید که قیمت مسکن روز به روز افزایش می یابد و رونق در همین وادی باقی می ماند.

حالا را می دانیم؛ کلا بازار مسکن را چگونه پیش بینی کنیم؟

وقتی در جواب پیش بینی قیمت مسکن به کسی جواب می دهیم که افزایش قیمت متصور است، شاید با خود بگوید که مصداق شیخ و شیره و تشخیص شیرینی روی داده. بسیار خب، ما از این وادی خارج می شویم و می رویم به دنیای علم اقتصاد و مسکن، هر گاه روی دادهای زیر به وقوع بپیوندند، در هر کشوری رشد قیمت روی آپارتمان و ملک قطعی است.
• مساله از رونق خرید و فروش مصالح آغاز می شود. از آن جایی که تشخیص و پیش بینی معادله ی عرضه و تقاضا در بازار مسکن کاری است دشوار (تهران را در نظر بگیرید، از کجا مشخص است که چه تعداد مهاجر در سال آینده، چه تعداد آپارتمان نیاز دارند، یا اینکه ملک ها چگونه توسعه خواهند یافت و غیره) و در دراز مدت نمایان می شود، اولین نشانه ی رونق و افزایش قیمت، تغییر و تحول در بازار مصالح است.
• نرخ منازلی که در بازار برای فروش قرار دارند به کل آن، عامل تاثیرگذار دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. وقتی مشاهده می کنید که فروشنده زیاد است و خریدار هم به نیاز او لبیک می گوید، یعنی اینکه افزایش قیمت در پیش خواهد بود (رونق به بازار بازگشته).
• از بازار املاک هم می توان به نبض بازار مسکن رسید. منظورمان بازار کار است، فرض کنید می خواهیم سر از رونق خرید و فروش آپارتمان در تهران درآوریم، کافی است به سایت های کاریابی مراجعه کنیم و ببینیم مشاور یا وکیل ملکی موقعیت های شغلی زیادی دارد یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، پیش بینی قیمت مسکن، بازهم صعودی خواهد بود.
• زیر ذره بین قرار دادن غول ها هم تیر آخر ترکش است. مثلا انبوه سازی که در تهران آپارتمان می سازد، وقتی قرار است فعالیت را از سر بگیرد، یعنی اینکه از سیاست های پیش رو مطلع گشته و اوضاع قرار است به روالی مناسب باز گردد.

حدیث بازار را رها کن، من چگونه خرید و فروش کنم؟

پیش بینی قیمت مسکن، دردی از مصرف کننده ی ملک و آپارتمان دوا نمی کند. اگر ارزان بخرد، ارزان می فروشد و اگر گران بفروشد، گران می خرد. منظور این است که وقتی یک زوج جوان پس انداز و کمک خانواده را به بازار می آورند و می خواهند آپارتمانی در تهران خریداری کنند، به فکر این نیستند که اگر این ماه را صبر کنیم، ماه آینده قیمت ملک پایین می آید، بلکه آن ها به دنبال خریداری بهترین مورد ممکن از طریق محکم ترین راه قانونی هستند.

خوشبختانه ما این شانس را داریم تا آن ها را در راه خرید آپارتمان در تهران یاری کنیم. به پلتفرم "ملکانا" مراجعه کنید، تمام موارد حاضر در تهران را به شما نمایش می دهد، ابتدا از طریق مطالعه ی شرح و نگاشته های کارشناسی، محله ی مورد نظر خود را پیدا کنید و سپس در آن ناحیه، به دنبال آپارتمان یا ملک ویلایی باشید. روی هر گزینه که می روید، کارشناسان قیمت آن را با آن چه در بازار معامله می شود سنجیده اند و "خوش قیمت" و "گران" را به شما معرفی می کنند. علاوه بر این، خود آن ها نقاط قوت و ضعف املاک تهران را لیست کرده اند و امکان مقایسه بین موارد هم برای شما وجود دارد.

در آخر اینکه، اگر نقدینگی دارید و قصد خرید، امروز به ملکانا بروید، تا سرمایه ی خود را تبدیل به ملک کنید، آن ها بهترین گزینه را با کمترین کمیسیون از مجرای دفتر وکلای پایه یک دادگستری در اختیار شما قرار می دهند.

منبع: ویرلن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.