کد مطلب: ۵۵۰۷۹۸

تحلیل تجارت‌نیوز از آینده بازار ملک

سقوط قیمت مسکن در راه است؟

سقوط قیمت مسکن در راه است؟

قیمت هر مترمربع مسکن که پارسال به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده بود با شروع سال ۱۴۰۰ به زیر ۳۰ میلیون تومان کاهش داشته است اما آیا این روند ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز میانگین قیمت هرمترمربع مسکن تهران در اسفند سال گذشته از ۳۰ میلیون تومان عبور کرد اما با شروع سال ۱۴۰۰ قیمت مسکن کاهشی شد و دوباره به زیر ۳۰ میلیون تومان برای هر مترمربع رسید.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط بهای هر مترمربع مسکن در تهران در اردیبهشت امسال به ۲۸.۸ میلیون تومان رسیده است.

با وجود این برخی کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت مسکن بیشتر از این کاهش نخواهد داشت. آنها به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش عرضه اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند نوسان فعلی قیمت به دلیل رکود سنگین بازار و بلاتکلیفی آن در شرایط مبهم وضعیت مذاکرات وین و نتیجه انتخابات است.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در این زمینه به تجارت‌نیوز گفته بود که رشد قیمت مسکن در ایران عموما به دلیل کمبود عرضه در مقابل تقاضا است و تا این شرایط به بازار حاکم باشد نمی‌توان امید داشت که قیمت مسکن دستخوش ریزش قیمت شود.

بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی، بازار ایران سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد اما میزان عرضه مسکن چیزی حدود یک سوم این تقاضا است.

از این گذشته در حال حاضر هزینه ساخت و ساز افزایش قابل توجهی داشته است.
شهرداری تهران در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خود رشد ۷۰ درصدی عوارض ساخت و ساز را در نظر گرفته است که به این ترتیب میانگین عوارض ساخت و ساز هر مترمتربع مسکن در تهران تا یک میلیون تومان می‌رسد و به این ترتیب عوارض ساخت یک واحد ۱۰۰ متری در تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود!

رامین گوران‌اوریمی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران در گفتگویی به تجارت‌نیوز گفته است که این اتفاف موجب کاهش شدید ساخت و ساز در تهران شده است.

هم‌زمان با این موضوع انجمن تولیدکنندگان سیمان از رشد ۴۰ درصدی قیمت هر پاکت سیمان خبر داده و تشکل‌های صنفی مرتبط با تولیدکنندگان و فروشندگان آهن از روند رو به صعود قیمت تیرآهن و میلگرد خبر داده‌اند.

گذشته از این انجمن صنفی کارگران ساختمانی از مهاجرت بخش قابل توجهی از کارگران افغانستانی و افزایش هزینه نیروی انسانی در این بخش خبر داده است.

اگر این گزینه‌ها را کنار رشد قیمت زمین و سایر عوامل تولید و بازار مسکن بچینیم متوجه می‌شویم که احتمال سقوط قیمت مسکن ضعیف است.

مطالعه گزارش کاهش قابل توجه ساخت و ساز در تهران پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    اگر کاری به تورم نداشته باشیم قانون عرضه و تقاضا به ما می گوید که مسکن حداقل تا ۳ سال آینده رو به گران شدن است
    تولیدو عرضه مسکن پایین تقاضای مسکن بالاست
    تکنولوژی ساخت مسکن سنتی
    عدم تولید و عرضه زمین دولتی و گران بودن قیمت زمین
    افزایش انواع مصالح و دستمزدهای ساختمان
    نتیجه نهایی گرانی مسکن

  • مهندس مهران فروردین

    شاید در کوتاه مدت قیمت مسکن کمی اصلاح بشه اما امکان نداره سه سال دیگه قیمت ها بالاتر از امروز نباشه، همه چیز، از جمله مسکن، در بلند مدت رو به گرونی هستش، نه در ایران که در کل کشورهای جهان و دلیل اصلی آن هم سیاست های پولی و نظام بانکی و مالی کلیه کشورها و چاپ اسکناس بدون پشتوانه توسط همه دولت هاست که به تورم دامن میزنه، تازگی ها دیگه دولت ها زحمت چاپ اسکناس را هم به خودشون نمی دن و فقط یه عددی را به موجودی کارت های بانکی، اضافه می کنن

    • ناشناس

      عزیزم اگر دقت کرده باشید حتی در قبرس قیمت مسکن منفی شده البته از سال ۲۰۰۷ تا به امروز…. حتی بعضی از کشورها هم با تورم فقط ۱۸ در صد از ۲۰۰۷ تا الان روبرو هستند… فقط این مملکت هست که توی ۸ سال تورم ۷۰۰ درصدی رو به خودش دیده…. اما وام مسکن فقط ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده… این رو هم توضیح بدید به مردم مهندس جاان

  • ناشناس

    هر موقع که آرد گرون شد نان ارزون شد
    بشینید مسکن هم ارزون میشه.
    این اقتصاد و بازار پفکی تر از اونه که بتونه به سمت شکوفایی ویا ارزونتر شدن باشه همه چی الابختکیه

  • ناشناس

    تو رو خدا مردم رو بازی ندهید بنده بازنده بزرگ تفکرات این عزیزان که مسکن بعد رشد ارزون میشه هستم ولی تمام دادها و اطلاعات سالهای قبل میگه فقط رکود حاکم میشه و قیمت ها افت بسیار پایینی دارند. اگه پول دارید شده تو اطراف تهران یه چهر دیواری برا خوتون بخرید .اتفاقات گذشته مثل روز روشنه

  • ناشناس

    شک نکنید مسکن چه بخواید ونخواهید ارزان می‌شود من ۲۰ساله کارم هست ولی نمی‌دانم چرا از قصد نمیکنه دولت ما.اصلا هم ربطی به مصالح نداره خداد تومنم بشه مسکن بستگی به آن دارد که حتما جوان تازه ازدواج کرده بتواند ۵۰متری نوساز بخرد وگرنه من قول میدم تا ۲۰سال آینده ام معامله مسکن نشود مسکن مربوط به عموم میباشد خریدش نه دسته چند تا دلال او دولت اگر عموم تونستن بخرن قیمت الان درسته اگر نتوانند هزاران شغل صنف از بین می‌رود اگر حقوق ها با متر خرید برابری نکند جز مهالات میباشد خرید وفروش. بزار بانک بخش خصوصی سودشان ببرن بعد آنقدر بیارن پایین که بخرن نقشه ۵سال دیگرو بکشن .اونقدرام احمق نیستن که میدونند ۵سال دیگه بسازند مردم نمیتونند ۲برابرش چیه همین قیمت بخرن .

  • مجتبی

    من ۲۰ساله کارم مسکن هست جه بخواید ونخواهید ارزان می‌شود ولی نمی‌دانم چرا نمیزارن ونمی خواهند همش می خواهد بخوابه یا افت کنه نمیزارن یا بانک مرکزی میاد وسط یاکارشناس میاد حرف میزنه وگرنه ۱۰۰تا مارو بیارن با ۱۰۰ دلیل مدرک میگم قیمت دستوری هست نه بسته به بازار

  • ناشناس

    معمولا زمانی که دولت روی ساخت مسکن تمرکز میکند بازار مسکن رونق پیدا کرده وقیمت ها به صورت پلکانی و با شیب ملایم افزایش پیدا میکند

  • ناشناس

    دوست عزیز، ایشون مهندس نیستند. بلکه یک بساز و بفروش هستندر پایان دوره احمدی نژاد هم درست تا زمان اوج دلار مسکن بالا رفت، در 4 سال اول روحانی، دو سالی (کمتر یا بیشتر) در میان راکدی شدید، دست و پا زد(تایمی که آقایان دستوری عمل میکنند تا پول خوبی به جیب بزنند) .سپس شروع به کاهش کرد. همین الان قولنامه یک خونه دستم هست که در انتهای سال دوم روحانی به قیمت 420 میلیون خریداری شده، خریدار پس از یک سال و نیم، به قیمت 190 میلیون و نفر بعد پس از سه ماه به قیمت 170 معامله کرده است. پس از شروع دروه دوم آقای روحانی، به قیمت 800 میلیون معامله شده است و در حال حاضر حدود 3 میلیارد ….
    عین شواهد و قولنامه ها …
    این مسئله در دوره ریاست جمهوری خاتمی و … هم تا حدودی تکرار شده است. اما در دو ریاست جمهوری آخر به دلیل اینکه دولت شروع به یارانه نقدی کرد و در مشخص است از قبل برنامه ریزی شده بود و در برنامه کلی کشور بوده است. یعنی افزایش و تورم بسیار شدید در کشور؛ بدون تغییر در یارانه ها و ….
    45 دلار و به نقل از برخی، 12 دلار یارانه دوره احمدی نژاد، تبدیل به 2 دلار در حال حاضر شده است.
    این حاصل سال ها تفکر و سیاست بوده است. فقط نیاز بود یک انسان کم هوش و مثلا مردمی بیاید تا بدون اینکه خودش بفهمد، در دوران او اجرا شود. سپس در دوره بعد شخص مورد نظر در صندلی ریاست جمهوری قرار نگرفت. در نتیجه نیاز بود یک بار دیگر سناریو تورم به بهانه تحریم و … تکرار شود.
    البته تحریمات تاثیر گذار است، اما نه 15 برابر شدن ملک در ایران و ….. تورم 600 درصدی

    • ایمان

      آقا دمت گرم
      دوتا نکته اساسی داری که خیلی ها شاید هیچگاه نفهمن و برخی تا بفهمن دیر شده- اولی اینقدر که اخبار و شایعات و دلالی و بخور بخورها در قیمت ها و تورم تاثیر داره تحریمات تاثیر نداره- دومی پس از اجرای سوبسید نقدی؛ باید یک تورم عجیب و غریب در ایران شکل میگرفت تا آقایون در عمل سوبسید نقدی را به مرور آنقدر کم و نزدیک به صفر کنن که پرداخت و عدم پرداختش تفاوت چندانی نکنه.چون برنامه این بود که پرداختشون همراه تورم بالا نرود. در ایران هم نیاز نیست خودشون این کار را بکنند.کافی فقط نظارتشون را بردارن تا مردم خودشون به افزایش قیمت و در نتیجه بدبختی خودشون دامن بزنن.نتیجه این میشه که فشار روی قشر ضعیف با طرح یارانه ها به جایی که کم شه، زیاد میشه. درود بر شرفتون

  • ناشناس

    شمارااغای ریسی خونه زمین را ارزان کنین تا مردم بتوانن خونه زمین بخرن از مستجری در بیان خدا خیرت بده

  • ناشناس

    کارشناسان بیان بگن چرا در کشورهای پیشرفته که نه نفت دارن و نه معادن طلا و مس ،چرا قیمت خانه و زمین ثابت است .با وجودیکه تلویزیون ما دائم اعلام میکنه که وضعیت اقتصادی اونا بد هست.