کد مطلب: ۴۸۱۲۳۳

تجارت‌نیوز از انتظارات مردم درباره بازار ارز گزارش می‌دهد:

نقش دلار در ریزش بورس چه بود؟

نقش دلار در ریزش بورس چه بود؟

قطعی شدن نتایج انتخابات آمریکا و بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها امیدبخش‌ترین سیگنال‌ها برای بازار ارز است. ظاهرا با این که افت این روزهای بورس نیز از سوی مردم نشانه‌ای برای ارزانی احتمالی دلار تلقی می‌شود، همچنان تجارب گذاشته مانع از خوشبینی تمام و کمال آن‌ها به ریزش در بازار ارز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا نمایندگان منتخب هر ایالت آمریکا به‌صورت رسمی نتایج رای مردمی را اعلام کردند و در هیچ‌کدام از ایالت‌های مورد نظر ترامپ، نتیجه به نفع او تغییر نکرد. بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که با اعلام این خبر، قیمت دلار راه نزولی در پیش بگیرد.

با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر می‌رسد بازار از قبل نسبت به برد بایدن مطمئن شده و در نتیجه این خبر نتوانست روند بازار را منفی نگه کند.

در این میان، عده‌ای هم باور دارند که بازار توان زیادی برای افت و افزایش قیمت ندارد و در چنین شرایطی، نوسان‌گیران با رفتارهای هیجانی برای افزایش تغییرات قیمت اقدام می‌کنند تا بتوانند حداقل سودی را از بازار کم‌رونق روزهای اخیر به دست بیاورند.

اما پیش‌بینی مردم از آینده کوتاه مدت بازار ارز با توجه به شرایط فعلی چیست؟

« دلار دولتی سال بعد یازده تومنه پس دلار کمتر از این قیمت تو بازار ممکن نیست. دلار حداقل پونزده تومن میشه و همه چی درست میشه»

« کسانی که دنبال سرمایه‌گذاری در دلار هستند بدانند و آگاه باشند: این دولت برای اینکه بیشتر از این بدنام نشه نمیذاره که زمان تحویل ریاست جمهوری دلار از این بالاتر باشه. دولت بعد نیز حداقل در دوره اولش دلار را ثابت نگه می دارد»

« دلار ارزون بشه؟! شتر بیند در خواب دانه دانه هم بد نیست»

« سال ۹۲ تکرار می‌شود. به اسقبال دلار ۱۱ تومنی بروید»

« دلار میاد پایین چون دولت به بودجه نیازمند هست»

« من مطمئنم که در حال حاضر که بایدن رئیس جمهور آمریکا شده احتمالأ بازار تحت افت شدید قیمت‌ها قرار گیرد و اگر بایدن با قولی که قبلا در مورد برجام داده عمل کند و حتی یک توافق کوچکی هم به انجام برسد من قول شرف میدم که در این زمینه بازار خودرو، بازار مسکن و بازار ارز کشور شاهد افت شدید قیمت‌ها باشیم. با احتمال سقوط در بازار ایران امیدواریم به اون روزی که مردم یک نفس راحتی بکشند وشاهد رکود در بازار طلا، دلار، مسکن، اتومبیل ودیگر چیزها باشیم. اجرکم من الله»

« بایدن اومده، برمیگرده به برجام،fatf هم تصویب میشه و دلار ریزش داره»

« یه عده خیال می‌کردن با اومدن بایدن دلار سقوط کنه چون جو خیلی مثبتی تو بازار ایجاد میشه مثل قطعنامه ۵۹۸ که دلار بیش از ۵۰ درصد قیمتش پایین اومد،اما خب خیلی خوش خیالن»
« قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند. با توجه به رابطه معکوس بین طلا و دلار. قیمت طلا به احتمال ۳۰درصد افزایش میابد»

« به کشور آمریکا بستگی داره اونا هم میگن باید بیاید پای میز مذاکره. چون ایران این کارو نمیکنه اونا هم برای اینکه شکست نخوره قضیه تحریم علیه کل کشورها حتما سختگیری میکنن و دلار گرانتر می‌شه»

« همه نشانه‌ها دارن میگن بزودی دلالان سکه و ارز سوارماشین دلالان خودرو میشن و به سمت پرتگاه میرن. سقوط نزدیک است به این نشانه‌ها؛ افزایش قیمت جهانی نفت به ۵۶دلارفعلا، واکسن کرونا، برگشت به برجام، الان هم FATF و البته آزاد شدن واردات خودرو»

« دلار هفته آینده روی کانال بیست و دو هزارتومانی صبر کنید و ببینید. خبرهای خوبی در راه هست»

« شما هنوز رسم این مملکت رو درک نکردین. نمونش اون سال که دلار رسید به ۲۲هزارتومان بعدش خورد زمین وارد۱۰هزار تومان شد. اما موقتی بود و دلار به ۳۳هزار تومان رسید. الان هم همون آش و همون کاسه هست»

دردسر خوشبینی به ارزانی دلار

بعد از خبر بررسی دوباره لایحه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام روند بازار سهام نزولی شد . به گفته امیرحسین نام‌آور در صورت تصویب FATF قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و به تبع کاهش قیمت دلار انتظارات تورمی نیز کاهش پیدا می‌کند و با این اتفاق روند صعودی بازار سهام متوقف می‌شود.

ظاهرا مردم نیز ریزش بورس را نشانه‌ای برای ارزانی دلار در آینده تلقی می‌کنند. در ادامه تعدادی از نظرات آنان در این باره را می‌خوانید:

« رشد حبابی قیمت دلار در کوتاه مدت فقط به علت ریزش شاخص بورس بود که باعث خروج نقدینگی از بازار بورس و ورود به دلار شد. رشد مثبت اقتصادی و مثبت شدن تراز تجاری، انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بازگشت به برجام و رشد شاخص بورس باعث کاهش قیمت دلار خواهند شد»

« بازار تا بهمن همینه شاخص در همین محدوده نوسانیه. بازار داره میره پیشواز دلار ۱۱ تومنی»

« کل بازار سهام خونی خونیه. کاش میدونستم چرا؟ دلار یعنی میخواد چند بشه که این دولت دست از سر ما برداره؟ فقط سهام ارزون میشه چون مال مردمه. طلا و دلار ارزون نمیشه چون مال دولته»

« دلیلش قطعی شدن انتخاب "بایدن " و خروج کله گنده های بازار سهام باتصور ارزانی دلار (دلار ۱۶هزار تومنی) در آینده نزدیک است. مشکلات بورس کم بود حالا باید الاف موضع‌گیری بایدن در مورد برجام باشیم»

« پیگیری مجدد fatf و قطعی شدن پیروزی بایدن، این سیگنال را به بازار داد که سناریوی کاهش قیمت دلار و تعدیل انتظارات تورمی و رکود در پیش خواهد بود و لذا بازار منفی شد. اما با بررسی بودجه متوجه خواهید شد که بر طبق محاسبات دلار در سال آینده احتمالا دارای کف ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان است و از طرفی نفت ایران در شرایطی که از بازارها حذف شده به راحتی قابل فروش در حجم ۲٫۵ میلیون بشکه نیست و در ضمن خاورمیانه نسبت به زمان اوباما و برجام بسیار تغییر یافته. بنابراین فکر میکنم فروش‌های سهام شاید بیشتر تابع خبرهای هیجانی است تا تحلیلهای دقیق»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیزاده

    با سلام و احترام
    متاسفانه باید گفت یا از کارشناسان بیسواد نسبت به اقتصاد در سایت استفاده می شود و یا به خاطر پر بازدید کننده بودن سایت با مقاصدی، تحلیلهای کارشناسی ارائه می گردد.