کد مطلب: ۶۴۴۵۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موج جدید گرد و غبار کشور را می‌گیرد / کدام استان‌ها درگیر می‌شوند؟

موج جدید گرد و غبار کشور را می‌گیرد / کدام استان‌ها درگیر می‌شوند؟

کبری رفیعی، کارشناس هواشناسی می‌گوید: توده گرد و غبار امروز و فردا به صورت گسترده غرب، جنوب غرب و شمال غرب کشور را دربر می‌گیرد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، جولان گرد و غبار و آلودگی هوا در کشور همچنان ادامه دارد. آنطور که یک کارشناس هواشناسی می‌گوید توده گرد و غبار امروز و فردا به صورت گسترده غرب، جنوب غرب و شمال غرب کشور را دربر می‌گیرد.

کبری رفیعی، کارشناس هواشناسی به ایرنا گفت: «توده گرد و خاک مجدد در کشورهای همسایه غربی شکل گرفته است و با انتقال به نوار غربی کشور، از امروز در غرب و جنوب‌ غرب کشور و بخش‌هایی از شمال‌غرب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

کدام استان‌ها درگیر گرد و غبار می‌شوند؟

رفیعی درباره استان‌های درگیر می‌گوید: «در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «امروز در شمال‌غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و روز چهارشنبه در مرکز کشور، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.»
رفیعی در ادامه پیش‌بینی‌هایش می‌گوید امروز خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل نیز انتظار می‌رود.

منشا گرد و غبار از عراق و ترکیه است

پیش از این علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد مقابله با گرد و غبار به تجارت‌نیوز گفت: گرد و غبار در حد فاصل جنوب ترکیه، غرب عراق و بخش‌هایی از اردن شکل گرفته است.

بر همین اساس برخی برای آلودگی هوا و گرد و غبار به پروژه‌های سدسازی در این کشورها از جمله ترکیه اشاره می‌کنند. ترکیه در سال‌های اخیر طرح‌های سدسازی را در دستور کار قرار داد.

سال گذشته نیز احداث سد ایلیسو روی دجله نیز موجب اعتراض برخی از فعالان محیط زیست شد. ترکیه اما آن را افتتاح کرد. سد ایلیسو تحت عنوان پروژه گاپ احداث شد.

محمد درویش، فعال محیط زیست به تجارت‌نیوز گفت ترکیه طرح دیگری به نام داپ را آغاز کرد. طرح داپ قرار است روی سرشاخه رود ارس اجرا شود و درویش می‌گوید می‌تواند برای ایران به شدت مضر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.