کد مطلب: ۳۰۳۸۶۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با کارشناسان بازار سرمایه :

پیش‌بینی‌های رویایی برای بورس امسال؛ در انتظار شاخص ۴۰۰ هزار واحدی

پیش‌بینی‌های رویایی برای بورس امسال؛ در انتظار شاخص 400 هزار واحدی

نیمه نخست امسال برای بازار سرمایه با ثبت بازدهی 66 درصدی به اتمام رسید. سوال این است که آیا رشد شاخص کل بورس تا پایان شش ماهه دوم امسال تداوم پیدا می‌کند؟ در این‌باره کارشناسان بازار سرمایه به تجارت‌نیوز پاسخ دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی نیمه اول امسال به پایان رسید که تاریخی‌ترین شش ماهه سال در بازار سرمایه رقم زده شد؛ به طوری که شاخص کل بورس با افزایش ۶۴۱۱۲ واحدی، بازدهی ۶۶ درصدی را به ثبت رساند. جهش‌های ارزی و به دنبال آن رشد سود شرکت‌های صادراتی و افزایش نرخ تورم و به دنبال آن رشد سود شرکت‌های داخلی مهمترین عوامل برای جهش شاخص کل بورس در نیمه نخست امسال بود،

در نیمه نخست امسال سهام شرکت‌های پالایشگاهی، فلزات اساسی مانند نمادهای فولاد و فملی، پتروشیمی و بانکی مانند نماد وبملت به دلیل برداشته شدن سقف نوسان قیمت فرآورده‌های فرعی پالایشگاهی، محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا و همچنین تسعیر نرخ ارز بانک ملت به نرخ دلار بازار ثانویه و معاملات رینگ صادراتی بورس کالا بر مبنای نرخ خرید ارز سامانه سنا بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. همچنین بیشترین اثرگذاری مثبت بر روی روند صعودی شاخص کل بورس مربوط به این نمادها بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، انتظار می‌رود که تاثیرات نرخ ارز و آثار تحریم و ریسک‌های سیستماتیک نیمه پرنوسان و پرخبری را پیش روی سهامداران قرار دهد، سوال این است که آیا رکورد شکنی‌های پی در پی شاخص کل بورس تا پایان شش ماهه دوم امسال تداوم پیدا می‌کند؟ پیش‌بینی وضعیت بورس تا پایان سال چگونه است؟

شاخص بورس به 240 هزار واحد می‌رسد

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که شاخص بورس تا پایان امسال چه خواهد شد؟ گفت: معتقدم با توجه به افزایش حجم معاملات، ورود نقدینگی به بازار از اردیبهشت‌ ماه و انتظار برای انتقال سپرده‌های بانکی به بازار سرمایه، شاخص کل بورس تا پایان امسال ۲۰۰ هزار واحد را لمس خواهد کرد.

همچنین مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که شاخص بورس تا پایان امسال همچنان صعودی خواهد بود؟ گفت: در حال حاضر شاخص کل بورس بر یک مدار صعودی قرار گرفته است و با توجه به افزایش قیمت ارز، افزایش نرخ تورم و ارزش جایگزینی شرکت‌ها روند شاخص کل بورس تا پایان امسال همچنان صعودی خواهد بود.

این معامله‌گر بازار سرمایه تصریح کرد: نکته اصلی و همیشگی در روند صعودی شاخص کل بورس این است که اصلاح و معاملات منفی نیز در روند بازار سرمایه وجود دارد، به عبارتی منفی‌ها جزیی از یک روند صعودی هستند.

وی ادامه داد: هنوز بازار ارزش سهام برخی شرکت‌ها را درک نکرده است و حتی سهام برخی شرکت‌ها توان چند برابر شدن را هم دارند.

مویدی افزود: در حال حاضر قیمت تمام کالاها در کشور دو تا سه برابر شده است. به عنوان مثال یک شرکت را در نظر بگیرید که کالایی را تولید می‌کند و علاوه بر گرانی کالای تولیدی، قیمت زمین و ادوات شرکت هم چند برابر شده است. بازار باید این موضوع را درک کند و اگه بنا باشد ارزش شرکت‌ها و کارخانه‌ها مجدد ارزیابی شوند آن زمان می‌توان ارزش شرکت‌ها را درک کرد. شاید باورش سخت باشد، اما هم اکنون نمادهایی در بازار وجود دارند که همچنان به قیمت‌های سه سال پیش معامله می‌شوند.

این معامله‌گر بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم شاخص کل بورس تا پایان سال جاری به مرز 240 هزار واحد می‌رسد.

رشد شاخص کل بورس تا بیش از 400 هزار واحد

حامد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که شاخص بورس تا پایان امسال چه خواهد شد؟ گفت: تا پایان امسال رشد شاخص بیش از 200 هزار واحد را خواهیم داشت که رشد سودآوری صنایع صادرات محور و اثرگذاری تورم در نرخ فروش و سودآوری صنایع فروش داخلی از دلایل رسیدن شاخص به کانال بیش از 200 هزار واحدی تا پایان سال جاری است.

همچنین مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که شاخص بورس تا پایان امسال به چه کانالی خواهد رسید؟ گفت: معتقدم روند صعودی شاخص کل بورس در نیمه دوم امسال ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنم شاخص کل بورس حتی به مرز 400 هزار واحد هم می‌رسد.

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر دیگر بازار سرمایه نیز در پاسخ به این سوال که شاخص بورس تا پایان امسال چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: پیش‌بینی می‌کنم که شاخص کل بورس تا پایان سال جاری به رقم 190 تا 200 هزار واحد برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.