کد مطلب: ۴۰۶۷۰۲

یک نماینده مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

کسانی که خودرو پیش‌خرید می‌کنند، پول زیادی دارند! / ایران‌خودرو را به یک سرمایه‌گذار خارجی واگذار کنند

کسانی که خودرو پیش‌خرید می‌کنند، پول زیادی دارند! / ایران‌خودرو را به یک سرمایه‌گذار خارجی واگذار کنند

یک نماینده مجلس پس از گلایه از خودروسازان در عدم ایفای تعهدات مربوط به خودروهای پیش‌فروش گفت: بعضی از مردم هم انگار پول اضافی در بانک دارند که به آن نیاز ندارند و خودرو پیش‌خرید می‌کنند. راهکار وی برای حل بحران صنعت خودرو واگذاری مشروط ایران‌خودرو به سرمایه‌گذاران خارجی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هشتمین ماه سال 98 شروع شد اما مطالبات و گلایه‌ها از صنعت خودروسازی روی زمین است. 30 مهر ماه آخرین فرصت وعده داده شده دو خودروساز بزرگ کشور برای عمل به تعهدات معوق از سال 97 بود، اما ایران‌خودرو و سایپا نتوانستند مشتریان خود را راضی کنند.

معاون رئیس سازمان تعزیرات و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خرداد ماه امسال تاکید کردند که خودروسازان تا زمان عملی شدن تعهدات خود حق پیش‌‌فروش جدید ندارند. اما هیچ یک از این ممنوعیت‌ها صورت نگرفت و نه‌تنها خودروسازان به تعهدات معوق خود عمل نکردند بلکه به پیش‌فروش خودرو نیز ادامه دادند.

حال که خودروسازها در عمل به تعهدات عقب افتاده از سال گذشته خود ناتوان هستند، آیا ادامه‌دار شدن پیش‌فروش‌ها بحران خودروسازی را عمیق‌تر نمی‌کند؟

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: خودروسازها بدهی زیادی دارند و بانک‌ها تمایل به پرداخت وام به آنها ندارند، بنابراین برای این که به تعهدات قبلی خود عمل کنند مجبور هستند که پیش‌فروش داشته باشند.

استخدام‌های سفارشی خودروسازان

وی با بیان اینکه دیر به داد خودروسازی‌ها رسیده‌اند، گفت: خودروسازها باید سهام خود در شرکت‌های دیگر، املاک و زمین در داخل و خارج از کشور را بفروشند، نقدینگی به وجود آورند و بدهی بانکی خود را صفر کنند.

نماینده مردم ساوه در مجلس معتقد است تا زمانی که خودروسازی خصوصی‌سازی نشود و این خصوصی‌سازی توانمند نباشد، مشکل صنعت خودروسازی کشور حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد:هر مدیر دولتی هم که به این خودروسازی‌ها برود مهمان است. به سفارشات نمایندگان، وزرا و مسئولان نیرو اضافه می‌کند؛ اما اگر بخواهد از جیب خودش حقوق کارکنانش را بپردازد برادر خودش هم که باشد استخدام نمی‌کند.

منصوری خاطرنشان کرد: اگر خودروسازها پیش‌فروش نکنند و از مردم پول نگیرند دچار وضعیت بدی می‌شوند، بعضی از مردم هم پول اضافی در بانک دارند که به آن نیاز ندارند، حالا یه مدت دست خودروسازی‌ها باشد که آن‌ها از این پول‌ها استفاده کنند و کمک به خودروسازی‌ها شود.

واگذاری خودروسازان به سرمایه‌گذاران خارجی

وی در این خصوص افزود: کسی که نیاز به خودرو دارد چند مدل پایین‌تر آن را از بازار می‌خرد و استفاده می‌کند اما کسانی که خودرو ثبت نام می‌کنند انگار پول زیادی دارند و نیازی به آن ندارند، به دنبال طمع هستند و می‌خواهند این خودرو را با قیمت بالاتری در بازار بفروشند تا سود بیشتری از سود بانکی نصیبشان شود.

وی تصریح کرد: دولت خودروسازی را رها کرده و با دست خودش این صنعت را به این جا رسانده است. چون راه حلی برای اصلاح آن ندارند منتظر هستند که هر چه زودتر دوره کاری دولت تمام شود تا به دست دیگری بسپارند.

این نماینده مجلس راه‌حل بحران خودروسازی را در این می‌بیند که دولت باید یک سرمایه‌گذار خارجی بیاورد، ایران‌خودرو را واگذار کنند و تعهد بگیرند حقوق پرسنل را تا پنج سال در حساب بانکی داشته باشند که مطمئن باشیم پرداخت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام منهم متاسفانه چند ماهه ثبت نام کردم هیچ خبری نیست و به خدا پول اضافی نداشتم پول بازنشستگی بعد از 30 سال خدمت صادقانه در آموزش و پرورش واقعا متاسفم برای خودر و سازان اگه نمی تونین به موقع به قول تون عمل کنین چرا اینقدر تبلیغ می کنین مردم به شما اعتماد می کنند

  • ناشناس

    مگر خصوصی سازی های قبلی به رونق تولید کمک کرده است؟تا حائی که مشاهده می شود فقط به تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارکنان و مشاغل مرتبط انجامیده،
    جیب پول دار ها از جیب مردم که سرمایه کمی دارند هم در عرض و هم در طول گشاد تر است و مطمئین باشید اگر واگذاری ها از جنس قبل باشد دردی را دوا نی کند ،باید مشرو با حفظ حقوق کارکنان و مردم باشد نه وابستگان و ذی نفوذان بی خاصیت

  • ق رحیمی

    بنده ۵ سال پیش خودرو تیبا صفر آزاد خریدم الان می خواستم تعویض کنم حدود ۱۵ ماه پیش ثبت نام کردم وجه هم کامل دادم و خبری از خودرو نیست و چهل ساله داریم به خاطر شما نمایندگان محترم بی قانونی تحمل میکنیم

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    اصولاً صنعت در تمام دنیا دولتی است.
    اگر تصوّر ما از ایران خودرو ،ایران خودروی برادران خیّامی است و یا اگر از سایپا تصوّر اینچنینی داریم،درواقع خود را عمداّ و متاءسّفانه عقب نگه داشته ایم.
    امروزه همانطور که یارانه به هر سرپرست خانوار تعلّق می گیرد،خودرو هم به هر سرپرست خانوار تعلّق می گیرد.
    حالا اگر اشخاصی مشکل شخصیّتی دارند و ادای مدیران سطح بالا را در می آورند به خودشان مربوط است.

  • ناشناس

    سرمایه گذار خارجی بیاد پراید وانت و آریسان و روا تولید کنه اونم ۵ سال حقوق کارمندان شرکت را در بانک ایران بلوکه کنه

  • ناشناس

    به این آقای نماینده بفرمایید مردم پول ندارند یکی مثل من که با پولی که داشتم نمبتونستم رینگ پرایدم بخرم بناچار برای ماشین دار شدن باید از شرایط پیش خرید استفاده میکردم.

  • ناشناس

    اگه شرطشون اینه که حقوق پرسنل تا پنج ماه رو توی حساب داشته باشیم شرط مام اینه که پرسنل بعد از واگذاری کل شرکت باید با نیروهای کارآمد جایگزین بشه.
    ضمنا وقتی واگذار کردن دیگه حق هیچگونه دخالتی رو ندارن اگه مردن همین الآن نظراتشون رو اعمال کنن تا اونطوری که میخوان اموراتشون پیش بره.

  • ناشناس

    اگه شرطشون اینه که حقوق پرسنل تا پنج سال رو توی حساب داشته باشیم شرط مام اینه که پرسنل بعد از واگذاری کل شرکت باید با نیروهای کارآمد جایگزین بشه.
    ضمنا وقتی واگذار کردن دیگه حق هیچگونه دخالتی رو ندارن اگه مردن همین الآن نظراتشون رو اعمال کنن تا اونطوری که میخوان اموراتشون پیش بره.

  • محسن

    از سر اجبار نبود که ثبت نام نمی‌کردیم همون نباید از شما خرید میکردیم تا ایرونی خودرو و سایپا ورشکست میشدن اونوقت شما بیایین التماس کنین بیایین بخرین .

  • اکبر

    یکی نیست یقه این جور مسولینی که نه علم نه مدیریت اینکارو دارن رو بگیره بگه اگه مردم پول داشتن میرفتن نقدی میخردیند.نه اینکه منت خودروهای از رده خارج شده رو بکشن بعدشم یکی بیاد از پول این مردم حقوق بگیره بعدشم بیا حرف مزخرف بگه.