کد مطلب: ۲۹۱۹۰۲

چابهار پل ارتباطی هندوستان و افغانستان است

چابهار پل ارتباطی هندوستان و افغانستان است

بندر راهبردی چابهار در جنوب سیستان‌وبلوچستان یکی از مهمترین پل‌های ارتباطی برای ترانزیت کالاهای کشور هندوستان به افغانستان است.

برای نخستین بار در طول 40 سال اخیر کشتی بهشاد با 645 کانتینر به وزن 14 هزار و 700 تن در آبان سال گذشته(1396) از مبدا بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حرکت کشتی های گندم از هند تا بندر چابهار حدودا 2 تا 2 ونیم روز طول می‌کشد که بعد از رسیدن به چابهار تخلیه و با وسیله کامیون از طریق راه ترانزیتی چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش زاهدان و زابل و نقطه مرزی میلک به افغانستان ارسال شده است.

راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در سال گذشته زمینه را برای ورود کشتی های بزرگ تا 100 هزار تنی فراهم کرده بطوریکه تاکنون هشت کشتی حامل بار گندم ترانزیتی و یک کشتی حامل حبوبات به مقصد افغانستان در این بندر پهلو گیری کرده است.

در یک سال اخیر 9 فروند کشتی شامل هشت کشتی حامل گندم و یک کشتی حبوبات با چهار هزار و 825 کانتینر به وزن 110 هزار و 625 تن از مبدا کشور هندوستان وارد بندر چابهار شده و سپس به کشور افغانستان انتقال یافته است.

رشد 103 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار در سالجاری نمونه‌ای از توجه سرمایه گذاران در استفاده از این بندر است.

بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم کشور و تنها بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی برخوردار است که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور و به ویژه صادرات و واردات کالاهای هند به کشور افغانستان شود.

بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب می‌شود و یکی از اهداف افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت، توسعه محور شرق و روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملت‌هاست.

با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغان به ارسال محموله‌های صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار، راه اندازی مسیر ترانزیتی چابهار - میلک فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیت های ترانزیتی خواهد بود.

سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی کشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد چابهار یک فعالیت برد برد است چرا که بندر چابهار به عنوان با صرفه‌ترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان به سایر نقاط جهان و واردات نیازمندی‌های افغانستان از طریق هند است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.