کد مطلب: ۱۴۸۸۴۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

چارچوب اقتصادی کشور باید بازتعریف شود

چارچوب اقتصادی کشور باید بازتعریف شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چارچوب اقتصادی کشور باید بازتعریف شود. سال‌ها فقط بر پایه فرهنگ نفت کار شد اما آموزش‌های لازم در زمینه تحقیق، پژوهش و فناوری و همچنین واردات آزاد دانش فنی نیاز امروز بخش تولید و صنعت است.

محمدرضا نعمت‌زاده» در نشست با واردکنندگان و صادرکنندگان در سازمان توسعه تجارت ایران افزود: توسعه، به داشتن سهم بیشتر از تجارت جهانی نیازمند است که فقط با اتحاد و همفکری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی امکان‌پذیر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، نعمت‌زاده گفت: 2 نکته اساسی در تجارت خارجی، توجه به رشد صادرات و همچنین حفظ تراز تجاری مثبت است. در این زمینه افزایش تولید برای رسیدن به توسعه صادرات امری ضروری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت یازدهم گام‌های مهمی برای گسترش مناسبات تجاری با کشورهایی مانند اعضای اوراسیا و اتحادیه اروپا برداشت که توافقنامه تجارت آزاد دارند.

قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست از وضعیت صادرات و واردات کشور در چهار ماه گذشته گزارش کارشناسی ارایه کرد.

صادرکنندگان و واردکنندگان نیز در این نشست به طرح مشکلاتی همچون رقابتی نبودن محصولات به دلیل مسائل بانکی، مالیات و هزینه‌های لجستیکی، نرخ ارز و غیره پرداختند تا با بررسی بخش دولتی و فعالان تجاری، الزام‌ها برای رشد 25 درصدی شناسایی شود.

ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال».

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع صادرات و واردات ایران در چهارماهه نخست امسال به 29 میلیارد و 272 میلیون دلار رسید که 6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است.

پارسال مجموع تجارت خارجی ایران 27 میلیارد و 635 میلیون دلار بود.

مجموع صادرات غیر نفتی ایران در این مدت نیز به 13 میلیارد و 459 میلیون دلار رسید.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.